Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toimivan etäopetuksen elementtejä tavoitteena suunnitella niiden pohjalta etäopetusohjeistus erään alakoulun erityisopetuksen käyttöön. Tutkimuksen kohteena on edellä mainitun alakoulun erityisen tuen oppilaiden etäopetus keväältä 2020 sekä tutkimuskirjallisuutta e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyötylä, Jaana
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73080
_version_ 1828193077226897408
author Hyötylä, Jaana
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyötylä, Jaana Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyötylä, Jaana Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyötylä, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toimivan etäopetuksen elementtejä tavoitteena suunnitella niiden pohjalta etäopetusohjeistus erään alakoulun erityisopetuksen käyttöön. Tutkimuksen kohteena on edellä mainitun alakoulun erityisen tuen oppilaiden etäopetus keväältä 2020 sekä tutkimuskirjallisuutta etäopetuksesta. Tutkimus on laadullinen kehittämistutkimus, johon sisältyy kaksi sykliä. Ensimmäinen sykli sisältää ongelma-analyysin kokonaisuudessaan, mikä koostuu kevään 2020 etäopetuksen reflektoinnista, etäopetustutkimuskirjallisuuden teoria-aineksesta ja teemahaastatteluaineistosta sisällönanalyyseineen. Toinen sykli sisältää etäopetusohjeistuksen ensimmäisen luonnoksen, moniammatillisen opetustiimin palautteen luonnoksesta sekä valmiin etäopetusohjeistuksen. Haastatteluaineisto koostuu kevään 2020 etäopetukseen liittyneiden henkilöiden teemahaastatteluista, joita on yhteensä 13. Ensimmäisen ja toisen syklin aineistoista etsittiin ja löydettiin toteutuneen etäopetuksen onnistuneita ja kehitettäviä elementtejä. Onnistuneiksi elementeiksi nousivat yhteistyö, yksilöllinen opetusmateriaali ja lukujärjestys. Kehitettäviä elementtejä olivat etäopetuksen koordinointi ja ohjeistus, työroolien selkeyttäminen, koulutus ja välineet. Lisäksi tutkimuskirjallisuudesta nousi esille vuorovaikutus ja etäopetuspedagogiikan tärkeys etäopetuksessa. Etäopetusohjeistus on suunniteltu vuorovaikutukselliseksi niin opetuksen kuin yhteistyön osalta. Ohjeistuksessa suositellaan selkeää struktuuria luku-järjestykseen sekä vuorottelua synkronisen (Zoom-sovellus) ja asynkronisen opetuksen välillä.
first_indexed 2020-12-10T21:00:44Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hy\u00f6tyl\u00e4, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-10T06:32:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-10T06:32:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73080", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin toimivan et\u00e4opetuksen elementtej\u00e4 tavoitteena suunnitella niiden pohjalta et\u00e4opetusohjeistus er\u00e4\u00e4n alakoulun erityisopetuksen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimuksen kohteena on edell\u00e4 mainitun alakoulun erityisen tuen oppilaiden et\u00e4opetus kev\u00e4\u00e4lt\u00e4 2020 sek\u00e4 tutkimuskirjallisuutta et\u00e4opetuksesta. \n\tTutkimus on laadullinen kehitt\u00e4mistutkimus, johon sis\u00e4ltyy kaksi sykli\u00e4. Ensimm\u00e4inen sykli sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 ongelma-analyysin kokonaisuudessaan, mik\u00e4 koostuu kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetuksen reflektoinnista, et\u00e4opetustutkimuskirjallisuuden teoria-aineksesta ja teemahaastatteluaineistosta sis\u00e4ll\u00f6nanalyyseineen. Toinen sykli sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 et\u00e4opetusohjeistuksen ensimm\u00e4isen luonnoksen, moniammatillisen opetustiimin palautteen luonnoksesta sek\u00e4 valmiin et\u00e4opetusohjeistuksen. Haastatteluaineisto koostuu kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetukseen liittyneiden henkil\u00f6iden teemahaastatteluista, joita on yhteens\u00e4 13.\nEnsimm\u00e4isen ja toisen syklin aineistoista etsittiin ja l\u00f6ydettiin toteutuneen et\u00e4opetuksen onnistuneita ja kehitett\u00e4vi\u00e4 elementtej\u00e4. Onnistuneiksi elementeiksi nousivat yhteisty\u00f6, yksil\u00f6llinen opetusmateriaali ja lukuj\u00e4rjestys. Kehitett\u00e4vi\u00e4 elementtej\u00e4 olivat et\u00e4opetuksen koordinointi ja ohjeistus, ty\u00f6roolien selkeytt\u00e4minen, koulutus ja v\u00e4lineet. Lis\u00e4ksi tutkimuskirjallisuudesta nousi esille vuorovaikutus ja et\u00e4opetuspedagogiikan t\u00e4rkeys et\u00e4opetuksessa. Et\u00e4opetusohjeistus on suunniteltu vuorovaikutukselliseksi niin opetuksen kuin yhteisty\u00f6n osalta. Ohjeistuksessa suositellaan selke\u00e4\u00e4 struktuuria luku-j\u00e4rjestykseen sek\u00e4 vuorottelua synkronisen (Zoom-sovellus) ja asynkronisen opetuksen v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-10T06:32:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-10T06:32:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisen tuen oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimivaa et\u00e4opetusta erityisen tuen oppilaille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012107020", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73080
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:31Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyötylä, Jaana Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille erityisen tuen oppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 etäopetus erityinen tuki kehittämistutkimus vuorovaikutus
title Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille
title_full Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille
title_fullStr Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille
title_full_unstemmed Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille
title_short Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille
title_sort toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille
title_txtP Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille
topic erityisen tuen oppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 etäopetus erityinen tuki kehittämistutkimus vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityinen tuki erityisen tuen oppilas etäopetus kehittämistutkimus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73080 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012107020
work_keys_str_mv AT hyötyläjaana toimivaaetäopetustaerityisentuenoppilaille