Toimivaa etäopetusta erityisen tuen oppilaille

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toimivan etäopetuksen elementtejä tavoitteena suunnitella niiden pohjalta etäopetusohjeistus erään alakoulun erityisopetuksen käyttöön. Tutkimuksen kohteena on edellä mainitun alakoulun erityisen tuen oppilaiden etäopetus keväältä 2020 sekä tutkimuskirjallisuutta e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyötylä, Jaana
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73080
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toimivan etäopetuksen elementtejä tavoitteena suunnitella niiden pohjalta etäopetusohjeistus erään alakoulun erityisopetuksen käyttöön. Tutkimuksen kohteena on edellä mainitun alakoulun erityisen tuen oppilaiden etäopetus keväältä 2020 sekä tutkimuskirjallisuutta etäopetuksesta. Tutkimus on laadullinen kehittämistutkimus, johon sisältyy kaksi sykliä. Ensimmäinen sykli sisältää ongelma-analyysin kokonaisuudessaan, mikä koostuu kevään 2020 etäopetuksen reflektoinnista, etäopetustutkimuskirjallisuuden teoria-aineksesta ja teemahaastatteluaineistosta sisällönanalyyseineen. Toinen sykli sisältää etäopetusohjeistuksen ensimmäisen luonnoksen, moniammatillisen opetustiimin palautteen luonnoksesta sekä valmiin etäopetusohjeistuksen. Haastatteluaineisto koostuu kevään 2020 etäopetukseen liittyneiden henkilöiden teemahaastatteluista, joita on yhteensä 13. Ensimmäisen ja toisen syklin aineistoista etsittiin ja löydettiin toteutuneen etäopetuksen onnistuneita ja kehitettäviä elementtejä. Onnistuneiksi elementeiksi nousivat yhteistyö, yksilöllinen opetusmateriaali ja lukujärjestys. Kehitettäviä elementtejä olivat etäopetuksen koordinointi ja ohjeistus, työroolien selkeyttäminen, koulutus ja välineet. Lisäksi tutkimuskirjallisuudesta nousi esille vuorovaikutus ja etäopetuspedagogiikan tärkeys etäopetuksessa. Etäopetusohjeistus on suunniteltu vuorovaikutukselliseksi niin opetuksen kuin yhteistyön osalta. Ohjeistuksessa suositellaan selkeää struktuuria luku-järjestykseen sekä vuorottelua synkronisen (Zoom-sovellus) ja asynkronisen opetuksen välillä.