GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen

Tietosuoja-asetus ja uusi maksupalveludirektiivi ovat muutamien viime vuosien aikana olleet laajoja lakimuutoksia, joiden vaikutusta asiakaskokemukseen ja digitaalisiin pankkipalveluihin ei juurikaan ole tutkittu. Tässä tutkielmassa tutkitaan laadullisella sisällönanalyysillä näiden oikeuslähteiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivoniemi, Maria
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73071
_version_ 1826225755962474496
author Toivoniemi, Maria
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toivoniemi, Maria Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toivoniemi, Maria Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toivoniemi, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tietosuoja-asetus ja uusi maksupalveludirektiivi ovat muutamien viime vuosien aikana olleet laajoja lakimuutoksia, joiden vaikutusta asiakaskokemukseen ja digitaalisiin pankkipalveluihin ei juurikaan ole tutkittu. Tässä tutkielmassa tutkitaan laadullisella sisällönanalyysillä näiden oikeuslähteiden yhteyttä asiakaskokemukseen ja vaikutuksia digitaalisiin pankkipalveluihin yksittäisen palvelun, yksittäisen palveluntarjoajan ja koko toimialan näkökulmasta. Analyysin perusteella aineisto on yhdistettävissä viiteen aiemmassa tutkimuksessa löydettyyn asiakaskokemuksen elementtikategoriaan: viestintä, prosessi, teknologia, tunnelmallisuus ja tuote- ja palveluvuorovaikutus. Vaikutuksen yksittäiseen palveluun liittyvät asiakkaan suorittamiin toimenpiteisiin ja tietoturvaan. Yksittäisen palveluntarjoajan näkökulmasta vaikutukset kohdistuvat liiketoiminnan aloittamiseen ja ylläpitoon liiketoimintasuunnitelman vaatimuksista tietoturvaan. Koko toimialaa koskeva muutos on koko toimialan laajuinen toiminnan viitekehys sekä merkittävin ja ilmiselvin vaikutus eli muutos. The General Data Protection Regulation and the Payment Services Directive II are the two changes in law that have been featured in the media. The research of their effects on customer experience and digital banking services is still quite scarce. The purpose of this thesis is to do a qualitative research analysis of these two sources of law and try to find their connection to customer experience, and their effects on digital banking services from three different point-of-views: a service, a service provider, and the industry. Based on the analysis and utilizing previous studies, the material can be connected to customer experience through five customer experience touch point elements: communication, process, technology, atmosphere, and product interaction. Based on the analysis, the effects on a service are connected to the actions a customer has to make in order to proceed with completing a task and information security of the service. The effects to a service provider are focused on starting and maintain the business providing requirements from producing a business plan to information security. The effect for the whole industry is that the sources of law provide a frame of reference for different business departments and the most notable and obvious, change.
first_indexed 2020-12-10T21:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Syynimaa, Nestori", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivoniemi, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-10T06:03:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-10T06:03:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73071", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tietosuoja-asetus ja uusi maksupalveludirektiivi ovat muutamien viime vuosien aikana olleet laajoja lakimuutoksia, joiden vaikutusta asiakaskokemukseen\nja digitaalisiin pankkipalveluihin ei juurikaan ole tutkittu. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa\ntutkitaan laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 n\u00e4iden oikeusl\u00e4hteiden yhteytt\u00e4 asiakaskokemukseen ja vaikutuksia digitaalisiin pankkipalveluihin yksitt\u00e4isen palvelun, yksitt\u00e4isen palveluntarjoajan ja koko toimialan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Analyysin\nperusteella aineisto on yhdistett\u00e4viss\u00e4 viiteen aiemmassa tutkimuksessa l\u00f6ydettyyn asiakaskokemuksen elementtikategoriaan: viestint\u00e4, prosessi, teknologia,\ntunnelmallisuus ja tuote- ja palveluvuorovaikutus. Vaikutuksen yksitt\u00e4iseen\npalveluun liittyv\u00e4t asiakkaan suorittamiin toimenpiteisiin ja tietoturvaan. Yksitt\u00e4isen palveluntarjoajan n\u00e4k\u00f6kulmasta vaikutukset kohdistuvat liiketoiminnan\naloittamiseen ja yll\u00e4pitoon liiketoimintasuunnitelman vaatimuksista tietoturvaan. Koko toimialaa koskeva muutos on koko toimialan laajuinen toiminnan\nviitekehys sek\u00e4 merkitt\u00e4vin ja ilmiselvin vaikutus eli muutos.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The General Data Protection Regulation and the Payment Services Directive II\nare the two changes in law that have been featured in the media. The research\nof their effects on customer experience and digital banking services is still quite\nscarce. The purpose of this thesis is to do a qualitative research analysis of these\ntwo sources of law and try to find their connection to customer experience, and\ntheir effects on digital banking services from three different point-of-views: a\nservice, a service provider, and the industry. Based on the analysis and utilizing\nprevious studies, the material can be connected to customer experience through\nfive customer experience touch point elements: communication, process, technology, atmosphere, and product interaction. Based on the analysis, the effects\non a service are connected to the actions a customer has to make in order to\nproceed with completing a task and information security of the service. The effects to a service provider are focused on starting and maintain the business\nproviding requirements from producing a business plan to information security.\nThe effect for the whole industry is that the sources of law provide a frame of\nreference for different business departments and the most notable and obvious,\nchange.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-10T06:03:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-10T06:03:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaaliset pankkipalvelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietosuoja-asetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uusi maksupalveludirektiivi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012107011", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pankkipalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73071
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d281bdb-f37f-40c3-a502-0aa061436c91\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012107011.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivoniemi, Maria GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen digitaaliset pankkipalvelut laadullinen sisällönanalyysi tietosuoja-asetus uusi maksupalveludirektiivi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakaskokemus pankkipalvelut
title GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen
title_full GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen
title_fullStr GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen
title_full_unstemmed GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen
title_short GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen
title_sort gdpr asetuksen ja psd2 direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen
title_txtP GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen
topic digitaaliset pankkipalvelut laadullinen sisällönanalyysi tietosuoja-asetus uusi maksupalveludirektiivi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakaskokemus pankkipalvelut
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaskokemus digitaaliset pankkipalvelut laadullinen sisällönanalyysi pankkipalvelut tietosuoja-asetus uusi maksupalveludirektiivi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73071 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012107011
work_keys_str_mv AT toivoniemimaria gdprasetuksenjapsd2direktiivinvaikutuksetdigitaalisiinpankkipalveluihinjaasiakas