Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä jaetusta pedagogisesta johtajuudesta, varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista sekä tavoitellun toimintakulttuurin saavuttamista rajoittavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hintsa, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73067
_version_ 1826225709993951232
author Hintsa, Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hintsa, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hintsa, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hintsa, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä jaetusta pedagogisesta johtajuudesta, varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista sekä tavoitellun toimintakulttuurin saavuttamista rajoittavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen jaetusta pedagogisesta johtajuudesta sekä tunnistaa toimintakulttuuriin liittyviä ilmiöitä suomalaisessa varhaiskasvatuskontekstissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemän päiväkodin johtajaa, jotka toimivat johtajina saman kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla siten, että kahden ensimmäisen tutkimuskysymyksen kohdalla käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja kolmannessa tutkimuskysymyksessä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lähtökohta jaetun pedagogisen johtajuuden toteutumiselle on varhaiskasvatuksen perustehtävän selkiyttäminen. Sen varmistamiseksi tulee johdetun keskustelun avulla muodostaa yhteinen ymmärrys tavoitellusta toimintakulttuurista ja varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista. Johdetun keskustelun lisäksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa tulee vahvistaa opettajien johtajuutta sekä arvioinnin rakenteita. Tutkimuksen tulosten mukaan tavoiteltua toimintakulttuuria rajoittaviksi tekijöiksi muodostuvat ajan puute ja kiire, ihmisten johtamiseen liittyvät moninaiset ilmiöt sekä laajat johdettavat kokonaisuudet. Tässä tutkimuksessa vahvistui, että varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista voidaan muodostaa yhteinen ymmärrys ja siten päästä ohjaavien asiakirjojen määrittelemän toiminnan tasolle. Tähän tarvitaan vahvaa pedagogista johtajuutta, jaetun pedagogisen johtajuuden toteutumista ja toimintakulttuurin kriittistä reflektointia.
first_indexed 2024-09-11T08:53:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hintsa, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-09T11:42:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-09T11:42:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73067", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien n\u00e4kemyksi\u00e4 jaetusta pedagogisesta johtajuudesta, varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista sek\u00e4 tavoitellun toimintakulttuurin saavuttamista rajoittavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 varhaiskasvatuksen jaetusta pedagogisesta johtajuudesta sek\u00e4 tunnistaa toimintakulttuuriin liittyvi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4 suomalaisessa varhaiskasvatuskontekstissa.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla seitsem\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kodin johtajaa, jotka toimivat johtajina saman kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa. Haastattelumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin yksil\u00f6haastatteluina. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla siten, ett\u00e4 kahden ensimm\u00e4isen tutkimuskysymyksen kohdalla k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja kolmannessa tutkimuskysymyksess\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTutkimuksen tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohta jaetun pedagogisen johtajuuden toteutumiselle on varhaiskasvatuksen perusteht\u00e4v\u00e4n selkiytt\u00e4minen. Sen varmistamiseksi tulee johdetun keskustelun avulla muodostaa yhteinen ymm\u00e4rrys tavoitellusta toimintakulttuurista ja varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista. Johdetun keskustelun lis\u00e4ksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa tulee vahvistaa opettajien johtajuutta sek\u00e4 arvioinnin rakenteita. Tutkimuksen tulosten mukaan tavoiteltua toimintakulttuuria rajoittaviksi tekij\u00f6iksi muodostuvat ajan puute ja kiire, ihmisten johtamiseen liittyv\u00e4t moninaiset ilmi\u00f6t sek\u00e4 laajat johdettavat kokonaisuudet. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa vahvistui, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista voidaan muodostaa yhteinen ymm\u00e4rrys ja siten p\u00e4\u00e4st\u00e4 ohjaavien asiakirjojen m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4n toiminnan tasolle. T\u00e4h\u00e4n tarvitaan vahvaa pedagogista johtajuutta, jaetun pedagogisen johtajuuden toteutumista ja toimintakulttuurin kriittist\u00e4 reflektointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-09T11:42:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-09T11:42:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu pedagoginen johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012097008", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73067
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/acf83190-090e-4c44-8f39-2bad6919c48d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012097008.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hintsa, Mari Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa jaettu pedagoginen johtajuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 toimintakulttuuri varhaiskasvatus päiväkodit pedagoginen johtaminen
title Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
title_full Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
title_fullStr Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
title_full_unstemmed Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
title_short Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
title_sort jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
title_txtP Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
topic jaettu pedagoginen johtajuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 toimintakulttuuri varhaiskasvatus päiväkodit pedagoginen johtaminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus jaettu pedagoginen johtajuus pedagoginen johtaminen päiväkodit toimintakulttuuri varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73067 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012097008
work_keys_str_mv AT hintsamari jaettupedagoginenjohtajuusvarhaiskasvatuksentoimintakulttuurissa