Lasten ottamat valokuvat osallisuuden vahvistajana

Lasten oikeudet ja osallisuus ovat nousseet vahvasti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Pääministeri Marinin hallitus on käynnistänyt kansallisen lapsistrategian valmistelun ja on sitoutunut arvioimaan päätösten lapsivaikutuksia sekä lasten osallisuutta. Lapsivaikutusten arvioimiseksi tarvitaan lisää...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lyytinen, Leena
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73063
Kuvaus
Yhteenveto:Lasten oikeudet ja osallisuus ovat nousseet vahvasti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Pääministeri Marinin hallitus on käynnistänyt kansallisen lapsistrategian valmistelun ja on sitoutunut arvioimaan päätösten lapsivaikutuksia sekä lasten osallisuutta. Lapsivaikutusten arvioimiseksi tarvitaan lisää menetelmällistä osaamista lapsen näkökulman tavoittamiseksi. Tässä tutkimuksessa selvitetään pienten lasten ottamien valokuvien sisältöä sekä kerronnallisuutta ja arvioidaan valokuvauksen mahdollisuuksia osana osallistavia tutkimusmenetelmiä ja lapsen osallisuuden mahdollistamista. Tutkimus on lapsuudentutkimuksen kenttään sijoittuva laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui kolme, iältään 3–5-vuotiasta lasta. Tutkimuksen aineisto on kerätty mosaiikki-lähestymistapaa soveltaen ja se koostuu lasten itsenäisesti ottamista valokuvista sekä heidän kanssaan käydystä tutkimuskeskustelusta. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavaa, temaattista sisällönanalyysiä sekä kerronnallista analyysia käyttäen. Tutkimustulokset osoittavat, että lapset ottivat kuvia omista leluistaan ja esineistä, ihmisitä ja eläimistä, toiminnasta sekä huoneista ja rakennuksista. Lasten ottamissa valokuvissa esiintyvä kerronnallisuus voidaan jakaa neljään osaan: jaksottainen, luettelomainen, tarinamainen ja toiminnallinen kerronnallisuus. Valokuvien analysointi sekä aiemmat tutkimukset osoittavat, että lasten ottamien valokuvien tulkinnan ja kuvaluennan tueksi tarvitaan lasten tuottamaa tietoa. Lasten kanssa tehtävät osallistavat tutkimusprojektit edistävät lasten osallisuuden toteutumista ja tukevat lapsen edun toteutumista yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.