Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia perusopetuksen digitalisaatiosta ja sen toimivuudesta poikkeusoloissa. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. COVID-19 pandemian takia suurin osa maa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppä, Jenna
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73062
_version_ 1826225733276532736
author Seppä, Jenna
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppä, Jenna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppä, Jenna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppä, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia perusopetuksen digitalisaatiosta ja sen toimivuudesta poikkeusoloissa. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. COVID-19 pandemian takia suurin osa maailman valtioista joutui asettamaan erilaisia rajoituksia sosiaalisten kontaktien välttämiseksi. Suomessa yksi näistä rajoituksista oli lähiopetuksen keskeyttäminen kaikilla koulutuksen tasoilla, tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Opetuksessa siirryttiin etäopetukseen, jossa hyödynnettiin erilaisia digitaalisia ratkaisuja ja työkaluja sekä itsenäistä opiskelua. Tutkielmassa tutkitaan tämän poikkeustilan aiheuttaman etäopetuksen vaikutuksia perusopetukseen. Tutkielman kirjallisuuskatsauksen perusteella löydettiin yhdeksän mahdollista etäopetuksen aiheuttamaa vaikutusta: joustavuus, yksilöitävyys, teknologian tuoma lisä kotiopetukseen, oppilaiden mahdollinen eriarvoistuminen, sosiaalisten kontaktien vähyys, huoltajien ja opettajien muuttuneet roolit, ICT infran taso, lisääntynyt työmäärä sekä tuttujen työskentelytapojen vaikutus. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa haastateltiin yhdeksää perusopetuksessa keväällä 2020 opettanutta opettajaa. Empiirisen aineiston nähtiin tukevan suurelta osin aiemman tutkimuksen näkemyksiä etäopetuksen tuomista mahdollisista vaikutuksista. Yleisesti voitiin sanoa etäopetuksen onnistuneen niin hyvin kuin vallitsevissa olosuhteissa oli mahdollista. Haastateltavien mukaan etäopetus oli rakennettu tavalla tai toisella teknologian ympärille. Etäopetuksessa nähtiin myös ongelmia ja sen koettiin myös aiheuttavan negatiivisia vaikutuksia niin opettajille kuin oppilaille. Empiirisestä aineistosta pystyttiin nostamaan kolme teemaa, joiden nähtiin vaikuttavan etäopetuksen toteuttamiseen. Nämä teemat olivat opettajien ja oppilaiden yksilölliset erot, vuorovaikutuksen hankaloituminen sekä ikäluokkien ja oppiaineiden väliset erot. Tutkielman rajoituksina nähtiin kirjallisuuskatsauksessa hyödynnetyn kirjallisuuden relevanttius tutkittavan aiheen näkökulmasta sekä se, vaikuttiko aineiston keräämisen menetelmät, niin haastateltavien keräämisen kuin etähaastattelujen pitämisen osalta, jotenkin aineistoon ja sitä kautta saatuihin tuloksiin. Jatkotutkimusaiheita on niin aiheen tilastollisesti merkittävässä tutkimuksessa näiden saatujen tulosten perusteella, kuin esimerkiksi aiheen tutkimuksessa muista, kuten oppilaiden, huoltajien, rehtoreiden sekä opettajaharjoittelijoiden näkökulmista.
first_indexed 2020-12-09T21:02:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-09T11:07:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-09T11:07:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien kokemuksia perusopetuksen digitalisaatiosta ja sen toimivuudesta poikkeusoloissa. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hy\u00f6dynt\u00e4en teemahaastattelua aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4. COVID-19 pandemian takia suurin osa maailman valtioista joutui asettamaan erilaisia rajoituksia sosiaalisten kontaktien v\u00e4ltt\u00e4miseksi. Suomessa yksi n\u00e4ist\u00e4 rajoituksista oli l\u00e4hiopetuksen keskeytt\u00e4minen kaikilla koulutuksen tasoilla, tiettyj\u00e4 poikkeuksia lukuun ottamatta. Opetuksessa siirryttiin et\u00e4opetukseen, jossa hy\u00f6dynnettiin erilaisia digitaalisia ratkaisuja ja ty\u00f6kaluja sek\u00e4 itsen\u00e4ist\u00e4 opiskelua. Tutkielmassa tutkitaan t\u00e4m\u00e4n poikkeustilan aiheuttaman et\u00e4opetuksen vaikutuksia perusopetukseen. Tutkielman kirjallisuuskatsauksen perusteella l\u00f6ydettiin yhdeks\u00e4n mahdollista et\u00e4opetuksen aiheuttamaa vaikutusta: joustavuus, yksil\u00f6it\u00e4vyys, teknologian tuoma lis\u00e4 kotiopetukseen, oppilaiden mahdollinen eriarvoistuminen, sosiaalisten kontaktien v\u00e4hyys, huoltajien ja opettajien muuttuneet roolit, ICT infran taso, lis\u00e4\u00e4ntynyt ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 tuttujen ty\u00f6skentelytapojen vaikutus. Tutkimuksen empiirisess\u00e4 osuudessa haastateltiin yhdeks\u00e4\u00e4 perusopetuksessa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 opettanutta opettajaa. Empiirisen aineiston n\u00e4htiin tukevan suurelta osin aiemman tutkimuksen n\u00e4kemyksi\u00e4 et\u00e4opetuksen tuomista mahdollisista vaikutuksista. Yleisesti voitiin sanoa et\u00e4opetuksen onnistuneen niin hyvin kuin vallitsevissa olosuhteissa oli mahdollista. Haastateltavien mukaan et\u00e4opetus oli rakennettu tavalla tai toisella teknologian ymp\u00e4rille. Et\u00e4opetuksessa n\u00e4htiin my\u00f6s ongelmia ja sen koettiin my\u00f6s aiheuttavan negatiivisia vaikutuksia niin opettajille kuin oppilaille. Empiirisest\u00e4 aineistosta pystyttiin nostamaan kolme teemaa, joiden n\u00e4htiin vaikuttavan et\u00e4opetuksen toteuttamiseen. N\u00e4m\u00e4 teemat olivat opettajien ja oppilaiden yksil\u00f6lliset erot, vuorovaikutuksen hankaloituminen sek\u00e4 ik\u00e4luokkien ja oppiaineiden v\u00e4liset erot. Tutkielman rajoituksina n\u00e4htiin kirjallisuuskatsauksessa hy\u00f6dynnetyn kirjallisuuden relevanttius tutkittavan aiheen n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 se, vaikuttiko aineiston ker\u00e4\u00e4misen menetelm\u00e4t, niin haastateltavien ker\u00e4\u00e4misen kuin et\u00e4haastattelujen pit\u00e4misen osalta, jotenkin aineistoon ja sit\u00e4 kautta saatuihin tuloksiin. Jatkotutkimusaiheita on niin aiheen tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa n\u00e4iden saatujen tulosten perusteella, kuin esimerkiksi aiheen tutkimuksessa muista, kuten oppilaiden, huoltajien, rehtoreiden sek\u00e4 opettajaharjoittelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-09T11:07:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-09T11:07:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012097003", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikkeusolot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73062
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e1db53a9-6c15-4362-b077-1d1acb50954f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012097003.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppä, Jenna Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 COVID-19 digitalisaatio opetus etäopetus poikkeusolot peruskoulu
title Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa
title_full Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa
title_fullStr Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa
title_full_unstemmed Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa
title_short Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa
title_sort opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa
title_txtP Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 COVID-19 digitalisaatio opetus etäopetus poikkeusolot peruskoulu
topic_facet 601 COVID-19 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede digitalisaatio etäopetus opetus peruskoulu poikkeusolot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73062 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012097003
work_keys_str_mv AT seppäjenna opettajienkokemuksetperusopetuksendigitalisaatiostapoikkeusoloissa