Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa

Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata pelkästään sen sisältämillä tuotteilla, vaan on keskitettävä huomio sivustojen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karhunen, Niko
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73059
_version_ 1826225798709772288
author Karhunen, Niko
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karhunen, Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karhunen, Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karhunen, Niko
datasource_str_mv jyx
description Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata pelkästään sen sisältämillä tuotteilla, vaan on keskitettävä huomio sivustojen käytettävyyteen ja sen muodostamaan käyttäjäkokemukseen, joka yksinkertaisimmillaan mittaa käyttäjän eri tuntemuksia ostotapahtuman kaikissa vaiheissa. Tässä kirjallisuuskatsauksena suoritetussa tutkielmassa pyritäänkin selvittämään, miten käytettävyys ja sen sisältämät ulottuvuudet vaikuttavat yhdessä käyttäjäkokemuksen kanssa verkkokauppojen menestykseen, kuten myös, miten käytettävyys ja käyttäjäkokemus ovat yhteyksissä toisiinsa. Tutkimus on rajattu koskemaan ainoastaan verkkokauppoja, jotka harjoittavat kuluttajamarkkinointia (B2C) ja lähdekirjallisuutena on pyritty käyttämään ainoastaan vertaisarvioituja tai muuten arvostettuja julkaisuja. Tutkimuksesta kävi ilmi, että käytettävyys sekä käyttäjäkokemus ovat vahvasti liitoksissa toisiinsa ja toimivat perustana verkkokaupan menestystä mittaavina tekijöinä. Tutkimuksessa nostettiin esiin myös paljon suunnitelmallisia seikkoja, jotka vaikuttavat suoranaisesti käyttäjäkokemuksen syntyyn.
first_indexed 2020-12-09T21:02:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kypp\u00f6, Jorma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karhunen, Niko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-09T10:57:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-09T10:57:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73059", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen v\u00e4lill\u00e4 asettaa\nverkkokauppojen suunnittelijoille entist\u00e4 enemm\u00e4n haasteita tuoda oma palvelunsa\nmuiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestyst\u00e4 ei voi en\u00e4\u00e4 taata pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n\nsen sis\u00e4lt\u00e4mill\u00e4 tuotteilla, vaan on keskitett\u00e4v\u00e4 huomio sivustojen k\u00e4ytett\u00e4vyyteen\nja sen muodostamaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen, joka yksinkertaisimmillaan\nmittaa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n eri tuntemuksia ostotapahtuman kaikissa vaiheissa.\nT\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksena suoritetussa tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4nkin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n,\nmiten k\u00e4ytett\u00e4vyys ja sen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t ulottuvuudet vaikuttavat yhdess\u00e4\nk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen kanssa verkkokauppojen menestykseen, kuten my\u00f6s, miten\nk\u00e4ytett\u00e4vyys ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus ovat yhteyksiss\u00e4 toisiinsa. Tutkimus on\nrajattu koskemaan ainoastaan verkkokauppoja, jotka harjoittavat kuluttajamarkkinointia\n(B2C) ja l\u00e4hdekirjallisuutena on pyritty k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ainoastaan\nvertaisarvioituja tai muuten arvostettuja julkaisuja. Tutkimuksesta k\u00e4vi ilmi,\nett\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyys sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus ovat vahvasti liitoksissa toisiinsa ja\ntoimivat perustana verkkokaupan menestyst\u00e4 mittaavina tekij\u00f6in\u00e4. Tutkimuksessa\nnostettiin esiin my\u00f6s paljon suunnitelmallisia seikkoja, jotka vaikuttavat\nsuoranaisesti k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen syntyyn.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-09T10:57:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-09T10:57:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "UX", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2C", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytett\u00e4vyyden vaikutus asiakkaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen verkkokaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012097000", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73059
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db73fa1b-d0c7-4c01-9583-68b43cc1ae5b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012097000.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karhunen, Niko Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa UX B2C Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys verkkokauppa käyttäjäkokemus
title Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
title_full Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
title_fullStr Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
title_full_unstemmed Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
title_short Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
title_sort käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
title_txtP Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
topic UX B2C Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys verkkokauppa käyttäjäkokemus
topic_facet 601 B2C Information Systems Science Tietojärjestelmätiede UX käytettävyys käyttäjäkokemus verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73059 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012097000
work_keys_str_mv AT karhunenniko käytettävyydenvaikutusasiakkaankäyttäjäkokemukseenverkkokaupassa