Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa

Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata pelkästään sen sisältämillä tuotteilla, vaan on keskitettävä huomio sivustojen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karhunen, Niko
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73059
Kuvaus
Yhteenveto:Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata pelkästään sen sisältämillä tuotteilla, vaan on keskitettävä huomio sivustojen käytettävyyteen ja sen muodostamaan käyttäjäkokemukseen, joka yksinkertaisimmillaan mittaa käyttäjän eri tuntemuksia ostotapahtuman kaikissa vaiheissa. Tässä kirjallisuuskatsauksena suoritetussa tutkielmassa pyritäänkin selvittämään, miten käytettävyys ja sen sisältämät ulottuvuudet vaikuttavat yhdessä käyttäjäkokemuksen kanssa verkkokauppojen menestykseen, kuten myös, miten käytettävyys ja käyttäjäkokemus ovat yhteyksissä toisiinsa. Tutkimus on rajattu koskemaan ainoastaan verkkokauppoja, jotka harjoittavat kuluttajamarkkinointia (B2C) ja lähdekirjallisuutena on pyritty käyttämään ainoastaan vertaisarvioituja tai muuten arvostettuja julkaisuja. Tutkimuksesta kävi ilmi, että käytettävyys sekä käyttäjäkokemus ovat vahvasti liitoksissa toisiinsa ja toimivat perustana verkkokaupan menestystä mittaavina tekijöinä. Tutkimuksessa nostettiin esiin myös paljon suunnitelmallisia seikkoja, jotka vaikuttavat suoranaisesti käyttäjäkokemuksen syntyyn.