Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä

Yhtenä merkittävänä ihmisen ja teknologian välisen vuorovaikutuksen kehitystrendinä on ryhdytty painottamaan tehokkuuden sijaan kokemuksellisuutta ja merkityksen luomista teknologian käyttäjälle. Tehokkuuteen tähtäävän ERP-järjestelmän kontekstissa kokemuksellisuuden näkökulma on selvästi vähemmän t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaitainen, Minna
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73053
_version_ 1826225750299115520
author Kaitainen, Minna
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaitainen, Minna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaitainen, Minna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaitainen, Minna
datasource_str_mv jyx
description Yhtenä merkittävänä ihmisen ja teknologian välisen vuorovaikutuksen kehitystrendinä on ryhdytty painottamaan tehokkuuden sijaan kokemuksellisuutta ja merkityksen luomista teknologian käyttäjälle. Tehokkuuteen tähtäävän ERP-järjestelmän kontekstissa kokemuksellisuuden näkökulma on selvästi vähemmän tutkittu ilmiö. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, onko käyttäjätyytyväisyydellä ja järjestelmän toimittajan kanssa tapahtuvalla arvon yhteisluomisella vaikutusta loppukäyttäjän kokemukseen arvioitavasta ERP-järjestelmästä. Tutkielmassa ERP-järjestelmän loppukäyttäjiä lähestyttiin kaksiosaisella sähköisellä kyselyllä, jossa vastaajaa pyydettiin arvioimaan ERP-järjestelmää kokonaisarvosanalla sekä vastaamaan käyttäjätyytyväisyyttä ja arvon yhteisluomista koskeviin kysymyksiin. Määrällistä aineistoa analysoitiin regressioanalyyseilla, joilla pyrittiin selvittämään vastaajan antamaan kokonaisarvosanaan eniten vaikuttavia tekijöitä sekä käyttäjätyytyväisyyden että arvon yhteisluomisen osalta. Tutkimuksen tuloksien pohjalta voidaan todeta vastaajan antamaan kokonaisarvosanaan vaikuttaneen eniten käyttäjätyytyväisyyden summamuuttujien osalta järjestelmän suorituskyky ja järjestelmän helppokäyttöisyys. Arvon yhteisluomisen summamuuttujien osalta kokonaisarvosanaan on eniten vaikuttanut järjestelmää kohtaan esitetyt kehitysehdotukset. Näiden summamuuttujien vaikutus nousi esille summamuuttujatasoisessa regressiomallissa. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että annettuun arvosanaan vaikuttuvat väittämätason regressiomallissa havaitut järjestelmän nopeus, järjestelmän soveltuvuus vastaajan työtehtäviin, järjestelmässä käytettävät kuvaavat lyhenteet sekä kehitysehdotusten käsittely. Tutkimus vahvistaa vallitsevaa näkemystä tyytyväisyyden kokemuksen ympärillä vallitsevasta monimutkaisesta kontekstista, sillä tutkimuksessa onnistuttiin todentamaan arvon yhteisluomisen onnistumisen vaikuttavan vastaajan kokemukseen itse ERP-järjestelmästä. Pienestä otannasta huolimatta tutkimuksen lopussa muodostetuista malleista saatiin muodostettua vahvoja selitysasteita, etenkin kun tarkasteltavat ilmiöt liittyvät vahvasti ihmisen käyttäytymistä tutkivaan tieteenalaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ERP-järjestelmän ja yhteistyökäytäntöjen kehittämisessä käyttäjätyytyväisyyden lisäämiseksi. One of the major development trends in human-technology interaction has been to surpass pure efficiency and rather emphasize experientiality and meaning creation for the user of technology. In the context of efficiency-oriented ERP-systems, the aspect of experientialism is a clearly less studied phenomenon. The aim of this thesis is to find out how user satisfaction and value co-creation effect the end user’s experience of an evaluated ERP-system. The ERP-system’s end users were approached with a two-part online survey, where respondents were asked to rate their ERP-system with an overall rating and to answer questions about user satisfaction and value co-creation methods with the ERP-system supplier. Quantitative data were analyzed using statisti-cal methods, such as regression analyzes, which sought to identify the factors that most influenced the respondent's overall score of user satisfaction and value creation. Based on the results of the survey, the factors with the greatest impact on the respondents’ overall given rating of the ERP-system in terms of user satisfaction were system's performance and ease of use of the system. In terms of value co-creation, the greatest impact on the respondents’ overall given rating was development proposals about the system. The effect of these sum variables emerged in the sum variable level regression analysis. In claim level regression analysis, the greatest impact on the respondent's overall given rating of the ERP-system in terms of user satisfaction and value co-creation were with propositions about the respondent's experience of the system's suitability for the respondent's work tasks, system's speed, used descriptive terms in system and managing development proposals. The study confirms the prevailing view of the complex context surrounding the experience of satisfaction, as the study succeeded in verifying that successful value creation affects the respondent's experience of the ERP system itself. Despite the small sample size, the models developed at the end of the study yielded strong explanatory rates, especially when the phenomena under consideration are strongly related to the field of human behavior research. The research establishes the connection be-tween user satisfaction and value creation in the ERP system and serves to highlight the factors that have the strongest impact on each topic. The results of the research can be utilized in the development of the ERP system and collaboration practices to increase user satisfaction.
first_indexed 2024-09-11T08:49:00Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rousi, Rebekah", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kujala, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvennoinen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaitainen, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-09T08:44:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-09T08:44:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73053", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhten\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ihmisen ja teknologian v\u00e4lisen vuorovaikutuksen kehitystrendin\u00e4 on ryhdytty painottamaan tehokkuuden sijaan kokemuksellisuutta ja merkityksen luomista teknologian k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle. Tehokkuuteen t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4n ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4n kontekstissa kokemuksellisuuden n\u00e4k\u00f6kulma on selv\u00e4sti v\u00e4hemm\u00e4n tutkittu ilmi\u00f6. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, onko k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyydell\u00e4 ja j\u00e4rjestelm\u00e4n toimittajan kanssa tapahtuvalla arvon yhteisluomisella vaikutusta loppuk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kokemukseen arvioitavasta ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4. Tutkielmassa ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4n loppuk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 l\u00e4hestyttiin kaksiosaisella s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselyll\u00e4, jossa vastaajaa pyydettiin arvioimaan ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kokonaisarvosanalla sek\u00e4 vastaamaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ja arvon yhteisluomista koskeviin kysymyksiin. M\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa analysoitiin regressioanalyyseilla, joilla pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastaajan antamaan kokonaisarvosanaan eniten vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyyden ett\u00e4 arvon yhteisluomisen osalta. Tutkimuksen tuloksien pohjalta voidaan todeta vastaajan antamaan kokonaisarvosanaan vaikuttaneen eniten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyyden summamuuttujien osalta j\u00e4rjestelm\u00e4n suorituskyky ja j\u00e4rjestelm\u00e4n helppok\u00e4ytt\u00f6isyys. Arvon yhteisluomisen summamuuttujien osalta kokonaisarvosanaan on eniten vaikuttanut j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kohtaan esitetyt kehitysehdotukset. N\u00e4iden summamuuttujien vaikutus nousi esille summamuuttujatasoisessa regressiomallissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 annettuun arvosanaan vaikuttuvat v\u00e4itt\u00e4m\u00e4tason regressiomallissa havaitut j\u00e4rjestelm\u00e4n nopeus, j\u00e4rjestelm\u00e4n soveltuvuus vastaajan ty\u00f6teht\u00e4viin, j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t kuvaavat lyhenteet sek\u00e4 kehitysehdotusten k\u00e4sittely. Tutkimus vahvistaa vallitsevaa n\u00e4kemyst\u00e4 tyytyv\u00e4isyyden kokemuksen ymp\u00e4rill\u00e4 vallitsevasta monimutkaisesta kontekstista, sill\u00e4 tutkimuksessa onnistuttiin todentamaan arvon yhteisluomisen onnistumisen vaikuttavan vastaajan kokemukseen itse ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4. Pienest\u00e4 otannasta huolimatta tutkimuksen lopussa muodostetuista malleista saatiin muodostettua vahvoja selitysasteita, etenkin kun tarkasteltavat ilmi\u00f6t liittyv\u00e4t vahvasti ihmisen k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 tutkivaan tieteenalaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4n ja yhteisty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen kehitt\u00e4misess\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "One of the major development trends in human-technology interaction has been to surpass pure efficiency and rather emphasize experientiality and meaning creation for the user of technology. In the context of efficiency-oriented ERP-systems, the aspect of experientialism is a clearly less studied phenomenon. The aim of this thesis is to find out how user satisfaction and value co-creation effect the end user\u2019s experience of an evaluated ERP-system. The ERP-system\u2019s end users were approached with a two-part online survey, where respondents were asked to rate their ERP-system with an overall rating and to answer questions about user satisfaction and value co-creation methods with the ERP-system supplier. Quantitative data were analyzed using statisti-cal methods, such as regression analyzes, which sought to identify the factors that most influenced the respondent's overall score of user satisfaction and value creation. Based on the results of the survey, the factors with the greatest impact on the respondents\u2019 overall given rating of the ERP-system in terms of user satisfaction were system's performance and ease of use of the system. In terms of value co-creation, the greatest impact on the respondents\u2019 overall given rating was development proposals about the system. The effect of these sum variables emerged in the sum variable level regression analysis. In claim level regression analysis, the greatest impact on the respondent's overall given rating of the ERP-system in terms of user satisfaction and value co-creation were with propositions about the respondent's experience of the system's suitability for the respondent's work tasks, system's speed, used descriptive terms in system and managing development proposals. The study confirms the prevailing view of the complex context surrounding the experience of satisfaction, as the study succeeded in verifying that successful value creation affects the respondent's experience of the ERP system itself. Despite the small sample size, the models developed at the end of the study yielded strong explanatory rates, especially when the phenomena under consideration are strongly related to the field of human behavior research. The research establishes the connection be-tween user satisfaction and value creation in the ERP system and serves to highlight the factors that have the strongest impact on each topic. The results of the research can be utilized in the development of the ERP system and collaboration practices to increase user satisfaction.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-09T08:44:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-09T08:44:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "111", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteisluominen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "user satisfaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "value co-creation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ERP-system", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kokemukseen ERP-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012096994", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73053
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaitainen, Minna Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä käyttäjätyytyväisyys arvon yhteisluominen ERP-järjestelmä user satisfaction value co-creation ERP-system Kognitiotiede Cognitive Science 601 arvonluonti toiminnanohjausjärjestelmät
title Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä
title_full Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä
title_fullStr Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä
title_full_unstemmed Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä
title_short Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä
title_sort käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen erp järjestelmästä
title_txtP Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä
topic käyttäjätyytyväisyys arvon yhteisluominen ERP-järjestelmä user satisfaction value co-creation ERP-system Kognitiotiede Cognitive Science 601 arvonluonti toiminnanohjausjärjestelmät
topic_facet 601 Cognitive Science ERP-järjestelmä ERP-system Kognitiotiede arvon yhteisluominen arvonluonti käyttäjätyytyväisyys toiminnanohjausjärjestelmät user satisfaction value co-creation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73053 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012096994
work_keys_str_mv AT kaitainenminna käyttäjätyytyväisyydenjaarvonyhteisluomisenvaikuttavuuskäyttäjänkokemukseenerpjär