Finding culture in culturally responsive education constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners

Kulttuurisesti responsiivinen pedagogiikka pyrkii parantamaan vähemmistöryhmistä tulevien opiskelijoiden opintomenestystä tekemällä oppimistilanteesta sopivamman kaikille. Tätä pedagogista suuntausta on kuitenkin useimmiten tutkittu koulujen kontekstissa nuoremmilla oppilailla ja aikuisopiskelijat o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salmu, Pihla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73048
_version_ 1826225773508296704
author Salmu, Pihla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salmu, Pihla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salmu, Pihla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salmu, Pihla
datasource_str_mv jyx
description Kulttuurisesti responsiivinen pedagogiikka pyrkii parantamaan vähemmistöryhmistä tulevien opiskelijoiden opintomenestystä tekemällä oppimistilanteesta sopivamman kaikille. Tätä pedagogista suuntausta on kuitenkin useimmiten tutkittu koulujen kontekstissa nuoremmilla oppilailla ja aikuisopiskelijat ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tutkimusta aiheesta on tehty myös hyvin vähän Suomessa. Monikulttuurisuus kuitenkin lisääntyy myös Suomessa maahanmuuton seurauksena, ja suurin osa maahanmuuttajista onkin työikäisiä aikuisia. Globalisaation vaikutusten ja monikulttuurisuuden lisääntyessä myös tarve Englannin kielen osaamiselle kasvaa Suomessa, ja koulutusta ja työtä tehdään enenevissä määrin myös Englanniksi. Suomen ja tai ruotsin taitojen lisäksi Suomeen saapuvat maahanmuuttajat tarvitsevatkin usein myös taitoja englannin kielessä. Englanti voi toimia apukielenä, eli lingua francana, Suomen virallisten kielten lisäksi, tai joissakin tapauksissa olla jopa edellytys koulutuksen, työn, tiedon tai sosiaalisten suhteiden saavuttamisessa. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella monikulttuurista aikuisopiskelijaryhmää englannin käyttäjinä ja oppijina keskusteluaktiviteetin aikana, joka hyödyntää kulttuurisesti responsiivisen opetuksen periaatteita. Erityistä huomiota kiinnitettiin ryhmän maahanmuuttajataustaisiin jäseniin, joiden mielipiteitä keskusteluaktiviteetistä kysyttiin ja samalla selvitettiin myös heidän suhdettaan englannin kielen käyttämiseen ja oppimiseen. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan seitsemän aikuista englannin opiskelijaa. Osallistujista neljä oli maahanmuuttajataustaisia ja kolme suomalaistaustaisia. Keskusteluaktiviteetin aikana ryhmän jäsenet vastasivat vuorotellen kysymyksiin ja samalla keskustelivat yhdessä omaan ja toisten ryhmän jäsenten kulttuuriin, henkilökohtaisiin muistoihin ja kokemuksiin liittyvistä aiheista. Osa kysymyksistä liittyi suoranaisesti kulttuuriin, kun taas toiset kysymykset olivat aiheeltaan neutraalimpia. Keskusteluaktiviteetin jälkeen maahanmuuttajataustaiset osallistujat osallistuivat puolistrukturoituun haastatteluun. Sekä keskusteluaktiviteetistä että haastattelusta kerättyjä nauhoitteita ja havaintoja käytettiin tämän tutkimuksen aineistona. Tulokset osoittavat, että aikuiset englannin opiskelijat muodostavat merkityksiä kulttuurista monin eri tavoin, mutta erityisesti yhteisölliset menetelmät korostuivat. Keskusteluaktiviteetti oli osallistujille positiivinen kokemus, joka mahdollisti tutustumisen toisen kulttuuristaustaan syvällisemmin. Sekä kulttuuriin liittyvät että neutraalit kysymykset johtivat usein kulttuurista keskustelemiseen, mutta kulttuuria käsittelevät kysymykset saivat aikaan enemmän osallistumista ja keskustelua. Maahanmuuttajataustaiset osallistujat kertoivat englannin olevan heille tärkeä resurssi, joka mahdollistaa ihmisiin tutustumisen ja tulevaisuudensuunnitelmien toteuttamisen Suomessa. Osallistujat myös kokivat, että englantia on helpompi puhua ja opiskella muiden englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa.
first_indexed 2020-12-09T21:02:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmu, Pihla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-09T08:27:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-09T08:27:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73048", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kulttuurisesti responsiivinen pedagogiikka pyrkii parantamaan v\u00e4hemmist\u00f6ryhmist\u00e4 tulevien opiskelijoiden opintomenestyst\u00e4 tekem\u00e4ll\u00e4 oppimistilanteesta sopivamman kaikille. T\u00e4t\u00e4 pedagogista suuntausta on kuitenkin useimmiten tutkittu koulujen kontekstissa nuoremmilla oppilailla ja aikuisopiskelijat ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle.\nTutkimusta aiheesta on tehty my\u00f6s hyvin v\u00e4h\u00e4n Suomessa. Monikulttuurisuus kuitenkin lis\u00e4\u00e4ntyy my\u00f6s Suomessa maahanmuuton seurauksena, ja suurin osa maahanmuuttajista onkin ty\u00f6ik\u00e4isi\u00e4 aikuisia. Globalisaation vaikutusten ja monikulttuurisuuden lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 my\u00f6s tarve Englannin kielen osaamiselle kasvaa Suomessa, ja koulutusta ja ty\u00f6t\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin my\u00f6s Englanniksi. Suomen ja tai ruotsin taitojen lis\u00e4ksi Suomeen saapuvat maahanmuuttajat tarvitsevatkin usein my\u00f6s taitoja englannin kieless\u00e4. Englanti voi toimia apukielen\u00e4, eli lingua francana, Suomen virallisten kielten lis\u00e4ksi, tai joissakin tapauksissa olla jopa edellytys koulutuksen, ty\u00f6n, tiedon tai sosiaalisten suhteiden saavuttamisessa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on tarkastella monikulttuurista aikuisopiskelijaryhm\u00e4\u00e4 englannin k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4 ja oppijina keskusteluaktiviteetin aikana, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kulttuurisesti responsiivisen opetuksen periaatteita. Erityist\u00e4 huomiota kiinnitettiin ryhm\u00e4n maahanmuuttajataustaisiin j\u00e4seniin, joiden mielipiteit\u00e4 keskusteluaktiviteetist\u00e4 kysyttiin ja samalla selvitettiin my\u00f6s heid\u00e4n suhdettaan englannin kielen k\u00e4ytt\u00e4miseen ja oppimiseen. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan seitsem\u00e4n aikuista englannin opiskelijaa. Osallistujista nelj\u00e4 oli maahanmuuttajataustaisia ja\nkolme suomalaistaustaisia. Keskusteluaktiviteetin aikana ryhm\u00e4n j\u00e4senet vastasivat vuorotellen kysymyksiin ja samalla keskustelivat yhdess\u00e4 omaan ja toisten ryhm\u00e4n j\u00e4senten kulttuuriin, henkil\u00f6kohtaisiin muistoihin ja kokemuksiin liittyvist\u00e4 aiheista. Osa kysymyksist\u00e4 liittyi suoranaisesti kulttuuriin, kun taas toiset kysymykset olivat aiheeltaan neutraalimpia. Keskusteluaktiviteetin j\u00e4lkeen maahanmuuttajataustaiset osallistujat osallistuivat puolistrukturoituun haastatteluun. Sek\u00e4 keskusteluaktiviteetist\u00e4 ett\u00e4 haastattelusta ker\u00e4ttyj\u00e4 nauhoitteita ja havaintoja k\u00e4ytettiin t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistona.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 aikuiset englannin opiskelijat muodostavat merkityksi\u00e4 kulttuurista monin eri tavoin, mutta erityisesti yhteis\u00f6lliset menetelm\u00e4t korostuivat. Keskusteluaktiviteetti oli osallistujille positiivinen kokemus, joka mahdollisti tutustumisen toisen kulttuuristaustaan syv\u00e4llisemmin. Sek\u00e4 kulttuuriin liittyv\u00e4t ett\u00e4 neutraalit kysymykset johtivat usein kulttuurista keskustelemiseen, mutta kulttuuria k\u00e4sittelev\u00e4t kysymykset saivat aikaan enemm\u00e4n osallistumista ja keskustelua. Maahanmuuttajataustaiset osallistujat kertoivat englannin olevan heille t\u00e4rke\u00e4 resurssi, joka mahdollistaa ihmisiin tutustumisen ja tulevaisuudensuunnitelmien toteuttamisen Suomessa. Osallistujat my\u00f6s kokivat, ett\u00e4 englantia on helpompi puhua ja opiskella muiden englantia vieraana kielen\u00e4 puhuvien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-09T08:27:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-09T08:27:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culturally responsive pedagogy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culturally relevant teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culturally relevant education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adult immigrant learners", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English in Finland", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012096990", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "migrants", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiculturalism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "immigrants", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73048
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d3e8d4cd-8326-4184-b7c7-ded467fbac0c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012096990.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmu, Pihla Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners EFL teaching culturally responsive pedagogy culturally relevant teaching culturally relevant education adult immigrant learners English in Finland Englannin kieli English 301 englannin kieli maahanmuuttajat monikulttuurisuus siirtolaiset English language migrants multiculturalism immigrants
title Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners
title_full Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners
title_fullStr Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners
title_full_unstemmed Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners
title_short Finding culture in culturally responsive education
title_sort finding culture in culturally responsive education constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of english with immigrant adult learners
title_sub constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners
title_txtP Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners
topic EFL teaching culturally responsive pedagogy culturally relevant teaching culturally relevant education adult immigrant learners English in Finland Englannin kieli English 301 englannin kieli maahanmuuttajat monikulttuurisuus siirtolaiset English language migrants multiculturalism immigrants
topic_facet 301 EFL teaching Englannin kieli English English in Finland English language adult immigrant learners culturally relevant education culturally relevant teaching culturally responsive pedagogy englannin kieli immigrants maahanmuuttajat migrants monikulttuurisuus multiculturalism siirtolaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73048 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012096990
work_keys_str_mv AT salmupihla findingcultureinculturallyresponsiveeducationconstructingmeaningsaboutcultureinamulti