fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmu, Pihla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-09T08:27:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-09T08:27:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73048", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kulttuurisesti responsiivinen pedagogiikka pyrkii parantamaan v\u00e4hemmist\u00f6ryhmist\u00e4 tulevien opiskelijoiden opintomenestyst\u00e4 tekem\u00e4ll\u00e4 oppimistilanteesta sopivamman kaikille. T\u00e4t\u00e4 pedagogista suuntausta on kuitenkin useimmiten tutkittu koulujen kontekstissa nuoremmilla oppilailla ja aikuisopiskelijat ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle.\nTutkimusta aiheesta on tehty my\u00f6s hyvin v\u00e4h\u00e4n Suomessa. Monikulttuurisuus kuitenkin lis\u00e4\u00e4ntyy my\u00f6s Suomessa maahanmuuton seurauksena, ja suurin osa maahanmuuttajista onkin ty\u00f6ik\u00e4isi\u00e4 aikuisia. Globalisaation vaikutusten ja monikulttuurisuuden lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 my\u00f6s tarve Englannin kielen osaamiselle kasvaa Suomessa, ja koulutusta ja ty\u00f6t\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin my\u00f6s Englanniksi. Suomen ja tai ruotsin taitojen lis\u00e4ksi Suomeen saapuvat maahanmuuttajat tarvitsevatkin usein my\u00f6s taitoja englannin kieless\u00e4. Englanti voi toimia apukielen\u00e4, eli lingua francana, Suomen virallisten kielten lis\u00e4ksi, tai joissakin tapauksissa olla jopa edellytys koulutuksen, ty\u00f6n, tiedon tai sosiaalisten suhteiden saavuttamisessa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on tarkastella monikulttuurista aikuisopiskelijaryhm\u00e4\u00e4 englannin k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4 ja oppijina keskusteluaktiviteetin aikana, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kulttuurisesti responsiivisen opetuksen periaatteita. Erityist\u00e4 huomiota kiinnitettiin ryhm\u00e4n maahanmuuttajataustaisiin j\u00e4seniin, joiden mielipiteit\u00e4 keskusteluaktiviteetist\u00e4 kysyttiin ja samalla selvitettiin my\u00f6s heid\u00e4n suhdettaan englannin kielen k\u00e4ytt\u00e4miseen ja oppimiseen. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan seitsem\u00e4n aikuista englannin opiskelijaa. Osallistujista nelj\u00e4 oli maahanmuuttajataustaisia ja\nkolme suomalaistaustaisia. Keskusteluaktiviteetin aikana ryhm\u00e4n j\u00e4senet vastasivat vuorotellen kysymyksiin ja samalla keskustelivat yhdess\u00e4 omaan ja toisten ryhm\u00e4n j\u00e4senten kulttuuriin, henkil\u00f6kohtaisiin muistoihin ja kokemuksiin liittyvist\u00e4 aiheista. Osa kysymyksist\u00e4 liittyi suoranaisesti kulttuuriin, kun taas toiset kysymykset olivat aiheeltaan neutraalimpia. Keskusteluaktiviteetin j\u00e4lkeen maahanmuuttajataustaiset osallistujat osallistuivat puolistrukturoituun haastatteluun. Sek\u00e4 keskusteluaktiviteetist\u00e4 ett\u00e4 haastattelusta ker\u00e4ttyj\u00e4 nauhoitteita ja havaintoja k\u00e4ytettiin t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistona.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 aikuiset englannin opiskelijat muodostavat merkityksi\u00e4 kulttuurista monin eri tavoin, mutta erityisesti yhteis\u00f6lliset menetelm\u00e4t korostuivat. Keskusteluaktiviteetti oli osallistujille positiivinen kokemus, joka mahdollisti tutustumisen toisen kulttuuristaustaan syv\u00e4llisemmin. Sek\u00e4 kulttuuriin liittyv\u00e4t ett\u00e4 neutraalit kysymykset johtivat usein kulttuurista keskustelemiseen, mutta kulttuuria k\u00e4sittelev\u00e4t kysymykset saivat aikaan enemm\u00e4n osallistumista ja keskustelua. Maahanmuuttajataustaiset osallistujat kertoivat englannin olevan heille t\u00e4rke\u00e4 resurssi, joka mahdollistaa ihmisiin tutustumisen ja tulevaisuudensuunnitelmien toteuttamisen Suomessa. Osallistujat my\u00f6s kokivat, ett\u00e4 englantia on helpompi puhua ja opiskella muiden englantia vieraana kielen\u00e4 puhuvien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-09T08:27:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-09T08:27:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culturally responsive pedagogy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culturally relevant teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culturally relevant education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adult immigrant learners", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English in Finland", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012096990", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "migrants", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiculturalism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "immigrants", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|