Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen tuloksen ennustamisessa ja budjetoinnissa case-yrityksessä

Tämän työn tavoitteena oli saada selville, miten liiketoimintatiedon hallintaa hyödynnetään tuloksen ennustamisessa ja budjetoinnissa tällä hetkellä suuressa teollisuusyrityksessä. Lisäksi tutkittiin eroavatko käytännöt ennustamisen ja budjetoinnin välillä sekä, onko case-yrityksen liiketoimintalinj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pitkänen, Petri
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73007
Description
Summary:Tämän työn tavoitteena oli saada selville, miten liiketoimintatiedon hallintaa hyödynnetään tuloksen ennustamisessa ja budjetoinnissa tällä hetkellä suuressa teollisuusyrityksessä. Lisäksi tutkittiin eroavatko käytännöt ennustamisen ja budjetoinnin välillä sekä, onko case-yrityksen liiketoimintalinjojen välillä eroja. Teoreettinen tausta muodostuu aihetta koskevasta kirjallisuudesta ja aiemmista tutkimuksista. Kirjallisuus koostuu tietojohtamisesta ja liiketoimintatiedon hallinnan järjestelmistä. Tutkimukset käsittelevät liiketoimintatiedon hallinnan käyttöönottamista, hyödyntämistä, hyötyjä ja haittoja sekä IT-järjestelmää osana päätöksentekoa. Tutkimus toteutettiin laadullisella yksilöhaastattelumenetelmällä, jossa haastateltiin kahdeksaa case-yrityksen henkilöä, jotka olivat liiketoiminnan johtajia ja business controllereita. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, jossa hyödynnettiin teemoittelu- ja tyypittelymenetelmiä. Tutkimustulosten perusteella ilmeni, että case-yrityksessä liiketoimintatiedon hallinnan järjestelmiä haastateltavat eivät käyttäneet tuloksen ennustamisessa ja budjetoinnissa, mutta sen prosesseja käytettiin manuaalisesti. Ennustamisen ja budjetoinnin prosesseissa ei ilmennyt suuria eroavaisuuksia. Liiketoimintalinjojen välillä oli eroavaisuuksia, jotka johtuivat pääosin liiketoimintalinjojen ydintoiminnasta.