Kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen

Teknostressillä tarkoitetaan teknologian käytöstä aiheutuvaa stressiä. Se on nykyisin ajankohtainen ilmiö, sillä teknologiaa käytetään yleisesti kaikkialla. Älypuhelin on erityisesti suosittu laite, jonka käyttäjä altistuu keskeytyksille eli puhelimeen saapuville ilmoituksille ja ponnahdusilmoituksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Minkkinen, Mervi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73006
_version_ 1826225755957231616
author Minkkinen, Mervi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Minkkinen, Mervi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Minkkinen, Mervi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Minkkinen, Mervi
datasource_str_mv jyx
description Teknostressillä tarkoitetaan teknologian käytöstä aiheutuvaa stressiä. Se on nykyisin ajankohtainen ilmiö, sillä teknologiaa käytetään yleisesti kaikkialla. Älypuhelin on erityisesti suosittu laite, jonka käyttäjä altistuu keskeytyksille eli puhelimeen saapuville ilmoituksille ja ponnahdusilmoituksille. Stressiä voi olla sekä myönteistä että kielteistä, joten oletuksena on, että älypuheli-meen saapuvat keskeytykset voivat aiheuttaa molempia. Teknostressiä on erityisesti tutkittu työympäristössä, mutta vapaa-ajan käytön yhteydessä tehty tutkimus on ollut vähäisempää. Samoin myönteisen teknostressin näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää, mitkä ovat syitä tietynlaisen stressikokemuksen taustalla samassa tilanteessa. Tässä tutkielmassa stressiä tarkastellaan transaktioon perustuvan stressimallin avulla. Stressin kokemiseen vaikuttavat käytettävän teknologian lisäksi käyttötilanne ja käyttäjään liittyvät tekijät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Tämän tutkimuksen mukaan syyt stressikokemuksen taustalla liittyvät käytettävään teknologiaan ja käyttäjän ominaisuuksiin, jotka toimivat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Kielteisyyteen liittyvistä asioista korostuivat läheisten ihmisten läsnäolo ilmoituksen saapuessa. Myös ylikuormittuminen liiallisista ilmoituksista, velvollisuuden tunne vastata viesteihin ja keskittynyt tekeminen olivat taustalla kielteistä stressiä aiheuttavissa tilanteissa. Syinä myönteisen stressikokemuksen taustalla puolestaan korostuivat ilmoituksista saatava hyöty käyttäjälle, läheisyys viestin lähettäjän kanssa ja viestin helposti vastattavissa oleva sisältö. Myös rauhallinen tilanne vastaanottaa ilmoituksia ilmeni myönteisyyden syynä tuloksista. Tutkimuksesta myös ilmeni, että käyttäjät voivat asettaa viestintään käyttämiään sovelluksia eri tasolle toisiinsa nähden ja kokea tiedon menettämisen pelkoa. Technostress is stress caused by technology use. It is an important topic, because technology is used everywhere. Smartphone particularly is a popular device, which makes user exposed to interruptions caused by notifications and push-notifications. Stress can be defined as distress and eustress, which leads to assumption that smartphone interruptions can cause both types of stress. Previous studies have been examined technostress in an organizational context leading free time use less emphasized. This study aims to discover what are the reasons behind different types of stress experiences during a same situation. In this study stress is examined by using transactional theory of stress. Stress experience is influenced by technology, the situation where it is been used and user related factors. The study was implemented by using focused interview, which is a qualitative research method. Based on the findings of this study, reasons behind stress experience are related to technology that is used and the user factors that are interacting with each other. The reasons behind negative experience are being face to face with important person when interruption occurs. There were also highlighted feeling overload, because of too many notifications, feeling of being obligated to respond messages and being concentrated on doing something else at the same time. The reasons behind eustress experience are getting benefit from notification, being in a close relationship with the message sender and message content that was easily answered. Also, a situation where user could concentrate properly on notifications, was one of the reasons behind eustress feelings. This study also argues that users can categorize applications based on message urgency. Users can also experience fear of losing information.
first_indexed 2020-12-08T21:05:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salo, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Minkkinen, Mervi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-07T15:14:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-07T15:14:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73006", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknostressill\u00e4 tarkoitetaan teknologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 aiheutuvaa stressi\u00e4. Se on nykyisin ajankohtainen ilmi\u00f6, sill\u00e4 teknologiaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleisesti kaikkialla. \u00c4lypuhelin on erityisesti suosittu laite, jonka k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 altistuu keskeytyksille eli puhelimeen saapuville ilmoituksille ja ponnahdusilmoituksille. Stressi\u00e4 voi olla sek\u00e4 my\u00f6nteist\u00e4 ett\u00e4 kielteist\u00e4, joten oletuksena on, ett\u00e4 \u00e4lypuheli-meen saapuvat keskeytykset voivat aiheuttaa molempia. Teknostressi\u00e4 on erityisesti tutkittu ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, mutta vapaa-ajan k\u00e4yt\u00f6n yhteydess\u00e4 tehty tutkimus on ollut v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4. Samoin my\u00f6nteisen teknostressin n\u00e4k\u00f6kulma on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena onkin selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 ovat syit\u00e4 tietynlaisen stressikokemuksen taustalla samassa tilanteessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa stressi\u00e4 tarkastellaan transaktioon perustuvan stressimallin avulla. Stressin kokemiseen vaikuttavat k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n teknologian lis\u00e4ksi k\u00e4ytt\u00f6tilanne ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t tekij\u00e4t. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelumenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan syyt stressikokemuksen taustalla liittyv\u00e4t k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4n teknologiaan ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n ominaisuuksiin, jotka toimivat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Kielteisyyteen liittyvist\u00e4 asioista korostuivat l\u00e4heisten ihmisten l\u00e4sn\u00e4olo ilmoituksen saapuessa. My\u00f6s ylikuormittuminen liiallisista ilmoituksista, velvollisuuden tunne vastata viesteihin ja keskittynyt tekeminen olivat taustalla kielteist\u00e4 stressi\u00e4 aiheuttavissa tilanteissa. Syin\u00e4 my\u00f6nteisen stressikokemuksen taustalla puolestaan korostuivat ilmoituksista saatava hy\u00f6ty k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle, l\u00e4heisyys viestin l\u00e4hett\u00e4j\u00e4n kanssa ja viestin helposti vastattavissa oleva sis\u00e4lt\u00f6. My\u00f6s rauhallinen tilanne vastaanottaa ilmoituksia ilmeni my\u00f6nteisyyden syyn\u00e4 tuloksista. Tutkimuksesta my\u00f6s ilmeni, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t voivat asettaa viestint\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4\u00e4n sovelluksia eri tasolle toisiinsa n\u00e4hden ja kokea tiedon menett\u00e4misen pelkoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Technostress is stress caused by technology use. It is an important topic, because technology is used everywhere. Smartphone particularly is a popular device, which makes user exposed to interruptions caused by notifications and push-notifications. Stress can be defined as distress and eustress, which leads to assumption that smartphone interruptions can cause both types of stress. Previous studies have been examined technostress in an organizational context leading free time use less emphasized. This study aims to discover what are the reasons behind different types of stress experiences during a same situation. In this study stress is examined by using transactional theory of stress. Stress experience is influenced by technology, the situation where it is been used and user related factors. The study was implemented by using focused interview, which is a qualitative research method. Based on the findings of this study, reasons behind stress experience are related to technology that is used and the user factors that are interacting with each other. The reasons behind negative experience are being face to face with important person when interruption occurs. There were also highlighted feeling overload, because of too many notifications, feeling of being obligated to respond messages and being concentrated on doing something else at the same time. The reasons behind eustress experience are getting benefit from notification, being in a close relationship with the message sender and message content that was easily answered. Also, a situation where user could concentrate properly on notifications, was one of the reasons behind eustress feelings. This study also argues that users can categorize applications based on message urgency. Users can also experience fear of losing information.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-07T15:14:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-07T15:14:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknostressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "my\u00f6nteinen stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskeytykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kielteisen ja my\u00f6nteisen teknostressin yksil\u00f6llinen kokeminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012076953", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksil\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaa-aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_73006
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2c6a04d2-7d6f-4910-85e4-b105eeeefdf6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012076953.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Minkkinen, Mervi Kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen teknostressi myönteinen stressi keskeytykset Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 teknologia yksilöllisyys vapaa-aika stressi
title Kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen
title_full Kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen
title_fullStr Kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen Kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen
title_full_unstemmed Kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen Kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen
title_short Kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen
title_sort kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen
title_txtP Kielteisen ja myönteisen teknostressin yksilöllinen kokeminen
topic teknostressi myönteinen stressi keskeytykset Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 teknologia yksilöllisyys vapaa-aika stressi
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede keskeytykset myönteinen stressi stressi teknologia teknostressi vapaa-aika yksilöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73006 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012076953
work_keys_str_mv AT minkkinenmervi kielteisenjamyönteisenteknostressinyksilöllinenkokeminen