Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa

Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden temperamenttien vaikutuksista työn kuormittavuudelle toimittaessa erityisesti fyysise...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lehtinen, Aija, Stenvall, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72954
_version_ 1826225697408942080
author Lehtinen, Aija Stenvall, Niina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtinen, Aija Stenvall, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtinen, Aija Stenvall, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtinen, Aija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden temperamenttien vaikutuksista työn kuormittavuudelle toimittaessa erityisesti fyysisesti avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta luokanopettajaa keväällä 2020. Aineisto litteroitiin ja käsiteltiin fenomenografisen analyysiprosessin kautta luokittelemalla. Luokanopettajien käsitysten mukaan yksilöiden erilaisilla temperamenttipiirteillä on selkeä merkitys koulun vuorovaikutussuhteissa. Opettajan omista temperamenttipiirteistä eniten poikkeavat oppilaiden temperamenttipiirteet koettiin haastavimpina ja kokemus niiden kuormittavuudesta kasvoi siirryttäessä perinteisestä luokasta fyysisesti avoimiin oppimisympäristöihin. Toiminnan avoimissa oppimisympäristöissä koettiin lisäävän ääntä ja liikettä, joiden seurauksena oppilaiden levottomuus, keskittymisen ongelmat ja väsymys lisääntyivät. Opettajille toimiminen avoimissa oppimisympäristöissä merkitsi työmäärän lisääntymistä opetuksen suunnittelun ja toteutuksen sekä ryhmänhallinnan kannalta. Ottamalla kouluympäristössä mahdollisuuksien mukaan huomioon opettajien ja oppilaiden erilaiset temperamenttipiirteet, voidaan kaikille tarjota miellyttävä ympäristö ja parhaat mahdollisuudet tehokkaaseen työskentelyyn. Näillä huomioilla voidaan myös parantaa opettajien työhyvinvointia ja vähentää työn kuormittavuutta lisääviä tekijöitä.
first_indexed 2020-12-03T21:01:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Aija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Stenvall, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-03T09:48:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-03T09:48:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72954", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 temperamentista ja mit\u00e4 se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lis\u00e4ksi tarkastellaan luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 sek\u00e4 opettajan oman ett\u00e4 oppilaiden temperamenttien vaikutuksista ty\u00f6n kuormittavuudelle toimittaessa erityisesti fyysisesti avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4.\nTutkimus on laadullinen ja aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelemalla kuutta luokanopettajaa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020. Aineisto litteroitiin ja k\u00e4siteltiin fenomenografisen analyysiprosessin kautta luokittelemalla.\nLuokanopettajien k\u00e4sitysten mukaan yksil\u00f6iden erilaisilla temperamenttipiirteill\u00e4 on selke\u00e4 merkitys koulun vuorovaikutussuhteissa. Opettajan omista temperamenttipiirteist\u00e4 eniten poikkeavat oppilaiden temperamenttipiirteet koettiin haastavimpina ja kokemus niiden kuormittavuudesta kasvoi siirrytt\u00e4ess\u00e4 perinteisest\u00e4 luokasta fyysisesti avoimiin oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin. Toiminnan avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 koettiin lis\u00e4\u00e4v\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4 ja liikett\u00e4, joiden seurauksena oppilaiden levottomuus, keskittymisen ongelmat ja v\u00e4symys lis\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t. Opettajille toimiminen avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 merkitsi ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4 opetuksen suunnittelun ja toteutuksen sek\u00e4 ryhm\u00e4nhallinnan kannalta.\nOttamalla kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 mahdollisuuksien mukaan huomioon opettajien ja oppilaiden erilaiset temperamenttipiirteet, voidaan kaikille tarjota miellytt\u00e4v\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6 ja parhaat mahdollisuudet tehokkaaseen ty\u00f6skentelyyn. N\u00e4ill\u00e4 huomioilla voidaan my\u00f6s parantaa opettajien ty\u00f6hyvinvointia ja v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ty\u00f6n kuormittavuutta lis\u00e4\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-03T09:48:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-03T09:48:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysisesti avoin oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 temperamentin merkityksest\u00e4 koulun vuorovaikutussuhteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012036907", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72954
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8bdd23d9-8214-4973-9b0b-e0429a6afb5b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012036907.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Aija Stenvall, Niina Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa fyysisesti avoin oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi temperamentti vuorovaikutus luokanopettajat opettajat oppilaat oppimisympäristö persoonallisuus
title Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
title_full Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
title_short Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
title_sort luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
topic fyysisesti avoin oppimisympäristö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi temperamentti vuorovaikutus luokanopettajat opettajat oppilaat oppimisympäristö persoonallisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fyysisesti avoin oppimisympäristö luokanopettajat opettajat oppilaat oppimisympäristö persoonallisuus temperamentti työhyvinvointi vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72954 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012036907
work_keys_str_mv AT lehtinenaija luokanopettajienkäsityksiätemperamentinmerkityksestäkoulunvuorovaikutussuhteissa