Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa

Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden temperamenttien vaikutuksista työn kuormittavuudelle toimittaessa erityisesti fyysise...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lehtinen, Aija, Stenvall, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72954
Description
Summary:Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden temperamenttien vaikutuksista työn kuormittavuudelle toimittaessa erityisesti fyysisesti avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta luokanopettajaa keväällä 2020. Aineisto litteroitiin ja käsiteltiin fenomenografisen analyysiprosessin kautta luokittelemalla. Luokanopettajien käsitysten mukaan yksilöiden erilaisilla temperamenttipiirteillä on selkeä merkitys koulun vuorovaikutussuhteissa. Opettajan omista temperamenttipiirteistä eniten poikkeavat oppilaiden temperamenttipiirteet koettiin haastavimpina ja kokemus niiden kuormittavuudesta kasvoi siirryttäessä perinteisestä luokasta fyysisesti avoimiin oppimisympäristöihin. Toiminnan avoimissa oppimisympäristöissä koettiin lisäävän ääntä ja liikettä, joiden seurauksena oppilaiden levottomuus, keskittymisen ongelmat ja väsymys lisääntyivät. Opettajille toimiminen avoimissa oppimisympäristöissä merkitsi työmäärän lisääntymistä opetuksen suunnittelun ja toteutuksen sekä ryhmänhallinnan kannalta. Ottamalla kouluympäristössä mahdollisuuksien mukaan huomioon opettajien ja oppilaiden erilaiset temperamenttipiirteet, voidaan kaikille tarjota miellyttävä ympäristö ja parhaat mahdollisuudet tehokkaaseen työskentelyyn. Näillä huomioilla voidaan myös parantaa opettajien työhyvinvointia ja vähentää työn kuormittavuutta lisääviä tekijöitä.