Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa

Tämän työn teoreettisena taustana on toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen yhdistelmä kolmesta eri kokonaisuudesta liittyen FYKE (FYsiikka ja KEmia) –opetukseen. Nämä kaikki tapaukset olivat osa Jyväskylän yliopiston järjestämää LUMA (LUonnontieteet ja MAtematiikka) –toimintaa ja sijo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Häkkinen, Pirjo
Muut tekijät: Faculty of Sciences, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Lisensiaatintyö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72951
_version_ 1826225505622294528
author Häkkinen, Pirjo
author2 Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Häkkinen, Pirjo Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Häkkinen, Pirjo Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Häkkinen, Pirjo
datasource_str_mv jyx
description Tämän työn teoreettisena taustana on toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen yhdistelmä kolmesta eri kokonaisuudesta liittyen FYKE (FYsiikka ja KEmia) –opetukseen. Nämä kaikki tapaukset olivat osa Jyväskylän yliopiston järjestämää LUMA (LUonnontieteet ja MAtematiikka) –toimintaa ja sijoittuivat vuonna 2004 uudistetun opetussuunnitelman perusteiden jälkeiseen ajankohtaan. Tutkimus jakautui kolmeen osaan: 1) Luokanopettajaopiskelijoille luotiin ”Vettä Verkossa” –verkkomateriaali, jonka käyttökelpoisuutta oppimateriaalina arvioitiin kyselyjen perusteella. Materiaalin pohjalta laadittiin kysely, jossa testattiin vastaajien aiheeseen liittyvää aineen hallintaa. Kyselyyn osallistui kaksi luokanopettajaopiskelijaryhmää (n = 21), joista yhdeksän vastaajaa erikoistuivat ympäristö- ja luonnontieteisiin. Loput vastaajista (n = 12) erikoistuivat muihin kuin edellä mainittuihin aineisiin. 2) LUMA-asiantuntijan kokeellisuuteen painottuvat vierailut toteutettiin Keski-Suomen maakunnan alakouluissa vuosina 2011-2013. Tä- män työn tekijä suunnitteli ja toteutti vierailut, joihin osallistui yhteensä 6220 oppilasta ja 311 opettajaa. Vierailujen aikana tutkija observoi ja piti tutkimuspäiväkirjaa. Vierailujen jälkeen opettajille lähetettiin kysely vierailun sekä LUMA-toiminnan herättämistä ajatuksista (n = 311). Oppituntien sisällöt ja aiheet on kuvattu tarkemmin tässä työssä. 3) Kokeellista kemiaa Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella toteutettiin vuosien 2006-2017 aikana. Kaikkiaan vierailupäiviin osallistui 2400 alakoulun oppilasta ja 240 opettajaa. Vuosien 2015-2017 aikana 478 oppilasta osallistuivat kyselyyn vierailupäivästä. Kysely oli laadittu tehtävämonisteeksi, jonka oppilaat täyttivät päivän aikana ja jättivät tutkijalle vierailun lopuksi. Tutkimuksen ensimmäisen osan tuloksissa havaittiin eroja luokanopettajaopiskelijoiden välillä aineen sisällön hallinnassa. Yliopistossa suoritetuista luonnontieteiden opinnoista oli hyötyä FYKE-opettamiseen liittyvien haastavien käsitteiden oppimisessa. Tutkimuksen toisessa ja kolmannessa osassa tutkimustulokset osoittivat kokeellisen ja arkipäivään liittyvän FYKE-opetuksen vaikuttavan myönteisesti alakoululaisten luonnontieteiden omaksumiseen ja oppimiseen. Kaikissa kolmessa edellä toimintakokonaisuudessa opettajan osuus oli merkittävä uutta asiaa opeteltaessa. Tämän tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että opettajalla on keskeinen rooli FYKE-aineiden peruskäsitteiden opettamisessa alakoulussa oppilaan itseohjautuvan omatoimisen opiskelun lisäksi. Luokan- ja aineenopettajien täydennyskoulutuksen muotona LUMA-keskuksen rooli voidaan todeta merkittävänä yliopistojen ja koulutoimen yhteistyön kehittämisen muotona.
first_indexed 2024-09-11T08:50:29Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aksela, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4kkinen, Pirjo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-03T09:44:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-03T09:44:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72951", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n tyo\u0308n teoreettisena taustana on toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen yhdistelma\u0308 kolmesta eri kokonaisuudesta liittyen FYKE (FYsiikka ja KEmia) \u2013opetukseen. Na\u0308ma\u0308 kaikki tapaukset olivat osa Jyva\u0308skyla\u0308n yliopiston ja\u0308rjesta\u0308ma\u0308a\u0308 LUMA (LUonnontieteet ja MAtematiikka) \u2013toimintaa ja sijoittuivat vuonna 2004 uudistetun opetussuunnitelman perusteiden ja\u0308lkeiseen ajankohtaan.\nTutkimus jakautui kolmeen osaan:\n1) Luokanopettajaopiskelijoille luotiin \u201dVetta\u0308 Verkossa\u201d \u2013verkkomateriaali, jonka ka\u0308ytto\u0308kelpoisuutta oppimateriaalina arvioitiin kyselyjen perusteella. Materiaalin pohjalta laadittiin kysely, jossa testattiin vastaajien aiheeseen liittyva\u0308a\u0308 aineen hallintaa. Kyselyyn osallistui kaksi luokanopettajaopiskelijaryhma\u0308a\u0308 (n = 21), joista yhdeksa\u0308n vastaajaa erikoistuivat ympa\u0308risto\u0308- ja luonnontieteisiin. Loput vastaajista (n = 12) erikoistuivat muihin kuin edella\u0308 mainittuihin aineisiin.\n2) LUMA-asiantuntijan kokeellisuuteen painottuvat vierailut toteutettiin Keski-Suomen maakunnan alakouluissa vuosina 2011-2013. Ta\u0308- ma\u0308n tyo\u0308n tekija\u0308 suunnitteli ja toteutti vierailut, joihin osallistui yhteensa\u0308 6220 oppilasta ja 311 opettajaa. Vierailujen aikana tutkija observoi ja piti tutkimuspa\u0308iva\u0308kirjaa. Vierailujen ja\u0308lkeen opettajille la\u0308hetettiin kysely vierailun seka\u0308 LUMA-toiminnan hera\u0308tta\u0308mista\u0308 ajatuksista (n = 311). Oppituntien sisa\u0308llo\u0308t ja aiheet on kuvattu tarkemmin ta\u0308ssa\u0308 tyo\u0308ssa\u0308.\n3) Kokeellista kemiaa Jyva\u0308skyla\u0308n yliopiston kemian laitoksella toteutettiin vuosien 2006-2017 aikana. Kaikkiaan vierailupa\u0308iviin osallistui 2400 alakoulun oppilasta ja 240 opettajaa. Vuosien 2015-2017 aikana 478 oppilasta osallistuivat kyselyyn vierailupa\u0308iva\u0308sta\u0308. Kysely oli laadittu tehta\u0308va\u0308monisteeksi, jonka oppilaat ta\u0308yttiva\u0308t pa\u0308iva\u0308n aikana ja ja\u0308ttiva\u0308t tutkijalle vierailun lopuksi.\nTutkimuksen ensimma\u0308isen osan tuloksissa havaittiin eroja luokanopettajaopiskelijoiden va\u0308lilla\u0308 aineen sisa\u0308llo\u0308n hallinnassa. Yliopistossa suoritetuista luonnontieteiden opinnoista oli hyo\u0308tya\u0308 FYKE-opettamiseen liittyvien haastavien ka\u0308sitteiden oppimisessa. Tutkimuksen toisessa ja kolmannessa osassa tutkimustulokset osoittivat kokeellisen ja arkipa\u0308iva\u0308a\u0308n liittyva\u0308n FYKE-opetuksen vaikuttavan myo\u0308nteisesti alakoululaisten luonnontieteiden omaksumiseen ja oppimiseen. Kaikissa kolmessa edella\u0308 toimintakokonaisuudessa opettajan osuus oli merkitta\u0308va\u0308 uutta asiaa opeteltaessa. Ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen perusteella voitiin todeta, etta\u0308 opettajalla on keskeinen rooli FYKE-aineiden peruska\u0308sitteiden opettamisessa alakoulussa oppilaan itseohjautuvan omatoimisen opiskelun lisa\u0308ksi. Luokan- ja aineenopettajien ta\u0308ydennyskoulutuksen muotona LUMA-keskuksen rooli voidaan todeta merkitta\u0308va\u0308na\u0308 yliopistojen ja koulutoimen yhteistyo\u0308n kehitta\u0308misen muotona.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-03T09:44:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-03T09:44:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "171", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "FYKE", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehitta\u0308mistutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tutkimuksellinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012036905", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monimuoto-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonnontieteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vierailut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72951
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/50989df4-f7a6-491c-8038-0b26cebcbe53\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012036905.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häkkinen, Pirjo Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa FYKE kehittämistutkimus tutkimuksellinen oppiminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 monimuoto-opetus toimintatutkimus kokeellisuus opetus kemia fysiikka luonnontieteet luokanopettajat opetussuunnitelmat vierailut peruskoulu opettajankoulutus
title Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
title_full Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
title_fullStr Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
title_full_unstemmed Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
title_short Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
title_sort luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
title_txtP Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
topic FYKE kehittämistutkimus tutkimuksellinen oppiminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 monimuoto-opetus toimintatutkimus kokeellisuus opetus kemia fysiikka luonnontieteet luokanopettajat opetussuunnitelmat vierailut peruskoulu opettajankoulutus
topic_facet 4034 FYKE Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry fysiikka kehittämistutkimus kemia kokeellisuus luokanopettajat luonnontieteet monimuoto-opetus opettajankoulutus opetus opetussuunnitelmat peruskoulu toimintatutkimus tutkimuksellinen oppiminen vierailut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72951 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012036905
work_keys_str_mv AT häkkinenpirjo luonnontieteidenkokeellisenopettamisenjatutkimusperustaisenopettamisenhaasteetalak