Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus

Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin mahdollisimman luotettavaa tietoa, tulisi käytössä olevan arviointivälineen ol...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lehtinen, Pauliina, Jokinen, Noora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72948
_version_ 1828193076679540736
author Lehtinen, Pauliina Jokinen, Noora
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtinen, Pauliina Jokinen, Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtinen, Pauliina Jokinen, Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtinen, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin mahdollisimman luotettavaa tietoa, tulisi käytössä olevan arviointivälineen olla luotettava. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokan työrauhaa kuvaavan SSQ-mittarin luotettavuutta. Lisäksi tutkittiin oppilaiden käyttäytymisen osalta haastavimpia koulu- ja luokkatilanteita opettajien arvioimina. Tutkimuksessa myös selvitettiin, tapahtuuko luokan työrauhassa muutosta luokanopettajille järjestetyn kollaboratiiviseen konsultointiin perustuvan koulutuksen jälkeen. Tutkimuksen aineisto oli kerätty sähköisillä kyselylomakkeilla alakoulun opettajilta, jotka osallistuivat Niilo Mäki Instituutin vuosien 2014–2017 aikana järjestämiin luokan työrauhan tukemista koskeviin täydennyskoulutuksiin. SSQ-mittarin faktorirakennetta tutkittiin eksploratiivisella faktorianalyysillä, sisäistä yhdenmukaisuutta Cronbachin alfa -kertoimilla ja toistomittausreliabiliteettia Pearsonin korrelaatiokertoimilla. Kriteerivaliditeettia arvioitiin vertaamalla SSQ-mittaria Työrauhamittariin. Haastavimmat koulu- ja luokkatilanteet määritettiin opettajien arviointien perusteella. Oppilaiden häiriökäyttäytymisen muutosta ennen koulutusta ja sen jälkeen tarkasteltiin toistomittausten varianssianalyysin avulla. SSQ-mittarin faktorirakenne osoittautui yksiulotteiseksi. Koska mittaria käytettiin tutkimuksessa kuvaamaan erikseen oppituntien aikaisia ja oppituntien ulkopuolisia tilanteita, tutkittiin mittaria myös kaksiosaisena. Sekä yksiulotteisen että kaksiulotteisen SSQ-mittarin korkeat Cronbachin alfa -kertoimet osoittivat SSQ-mittarin reliabiliteetin olevan hyvä. SSQ-mittarin toistomittausreliabiliteetti oli niin ikään korkea. SSQ-mittarin ja Työrauhamittarin välisen korrelaation perusteella myös SSQ-mittarin kriteerivaliditeettia voidaan pitää hyvänä. Haastavimmat tilanteet oppitunneilla olivat opettajien arvioinnin mukaan ne, joissa ei ollut opettajan ohjausta. Oppitunnin ulkopuolella häiriökäyttäytymistä ilmeni erityisesti käytävillä ja koulun yhteisissä tiloissa. Oppilaiden häiriökäyttäytyminen väheni opettajien koulutuksen jälkeen heti ensimmäisellä interventioviikolla ja muutos oli tilastollisesti merkitsevä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että SSQ-mittarin muokattua versiota voidaan pitää psykometrisesti pätevänä kuvaamaan koko luokan häiriökäyttäytymistä oppitunneilla ja oppitunnin ulkopuolisissa tilanteissa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kollaboratiiviseen konsultointiin perustuva koulutus on tehokas keino jakaa tietoa näyttöön perustuvista luokanhallintamenetelmistä ja että näiden menetelmien käyttöönotto parantaa luokan työrauhaa. Onkin tärkeää, että opettajankoulutuksessa sekä opettajien täydennyskoulutuksessa perehdytään riittävästi luokanhallintamenetelmiin.
first_indexed 2020-12-03T21:01:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-03T09:36:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-03T09:36:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72948", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6rauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan ty\u00f6rauhaa voidaan edist\u00e4\u00e4 n\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuvilla luokanhallintamenetelmill\u00e4. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin mahdollisimman luotettavaa tietoa, tulisi k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan arviointiv\u00e4lineen olla luotettava. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin luokan ty\u00f6rauhaa kuvaavan SSQ-mittarin luotettavuutta. Lis\u00e4ksi tutkittiin oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisen osalta haastavimpia koulu- ja luokkatilanteita opettajien arvioimina. Tutkimuksessa my\u00f6s selvitettiin, tapahtuuko luokan ty\u00f6rauhassa muutosta luokanopettajille j\u00e4rjestetyn kollaboratiiviseen konsultointiin perustuvan koulutuksen j\u00e4lkeen.\n\nTutkimuksen aineisto oli ker\u00e4tty s\u00e4hk\u00f6isill\u00e4 kyselylomakkeilla alakoulun opettajilta, jotka osallistuivat Niilo M\u00e4ki Instituutin vuosien 2014\u20132017 aikana j\u00e4rjest\u00e4miin luokan ty\u00f6rauhan tukemista koskeviin t\u00e4ydennyskoulutuksiin. SSQ-mittarin faktorirakennetta tutkittiin eksploratiivisella faktorianalyysill\u00e4, sis\u00e4ist\u00e4 yhdenmukaisuutta Cronbachin alfa -kertoimilla ja toistomittausreliabiliteettia Pearsonin korrelaatiokertoimilla. Kriteerivaliditeettia arvioitiin vertaamalla SSQ-mittaria Ty\u00f6rauhamittariin. Haastavimmat koulu- ja luokkatilanteet m\u00e4\u00e4ritettiin opettajien arviointien perusteella. Oppilaiden h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutosta ennen koulutusta ja sen j\u00e4lkeen tarkasteltiin toistomittausten varianssianalyysin avulla.\n\nSSQ-mittarin faktorirakenne osoittautui yksiulotteiseksi. Koska mittaria k\u00e4ytettiin tutkimuksessa kuvaamaan erikseen oppituntien aikaisia ja oppituntien ulkopuolisia tilanteita, tutkittiin mittaria my\u00f6s kaksiosaisena. Sek\u00e4 yksiulotteisen ett\u00e4 kaksiulotteisen SSQ-mittarin korkeat Cronbachin alfa -kertoimet osoittivat SSQ-mittarin reliabiliteetin olevan hyv\u00e4. SSQ-mittarin toistomittausreliabiliteetti oli niin ik\u00e4\u00e4n korkea. SSQ-mittarin ja Ty\u00f6rauhamittarin v\u00e4lisen korrelaation perusteella my\u00f6s SSQ-mittarin kriteerivaliditeettia voidaan pit\u00e4\u00e4 hyv\u00e4n\u00e4. Haastavimmat tilanteet oppitunneilla olivat opettajien arvioinnin mukaan ne, joissa ei ollut opettajan ohjausta. Oppitunnin ulkopuolella h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ilmeni erityisesti k\u00e4yt\u00e4vill\u00e4 ja koulun yhteisiss\u00e4 tiloissa. Oppilaiden h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen v\u00e4heni opettajien koulutuksen j\u00e4lkeen heti ensimm\u00e4isell\u00e4 interventioviikolla ja muutos oli tilastollisesti merkitsev\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 SSQ-mittarin muokattua versiota voidaan pit\u00e4\u00e4 psykometrisesti p\u00e4tev\u00e4n\u00e4 kuvaamaan koko luokan h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 oppitunneilla ja oppitunnin ulkopuolisissa tilanteissa. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 kollaboratiiviseen konsultointiin perustuva koulutus on tehokas keino jakaa tietoa n\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuvista luokanhallintamenetelmist\u00e4 ja ett\u00e4 n\u00e4iden menetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto parantaa luokan ty\u00f6rauhaa. Onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajankoulutuksessa sek\u00e4 opettajien t\u00e4ydennyskoulutuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n riitt\u00e4v\u00e4sti luokanhallintamenetelmiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-03T09:36:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-03T09:36:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokan ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mittarin luotettavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kollaboratiivinen konsultointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokan ty\u00f6rauhan edist\u00e4minen alakoulussa opettajien t\u00e4ydennyskoulutuksen avulla sek\u00e4 ty\u00f6rauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012036903", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikkeava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4rjestysh\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72948
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:47Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e7c3173b-7ebd-4b74-a923-32410990b67a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012036903.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Pauliina Jokinen, Noora Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus luokan työrauha luokanhallinta mittarin luotettavuus kollaboratiivinen konsultointi Erityispedagogiikka Special Education 101 täydennyskoulutus opettajat oppilaat koulut käyttäytymishäiriöt erityisopetus opetus poikkeava käyttäytyminen ongelmakäyttäytyminen luokanopettajat järjestyshäiriöt
title Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
title_full Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
title_fullStr Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
title_full_unstemmed Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
title_short Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
title_sort luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
title_txtP Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
topic luokan työrauha luokanhallinta mittarin luotettavuus kollaboratiivinen konsultointi Erityispedagogiikka Special Education 101 täydennyskoulutus opettajat oppilaat koulut käyttäytymishäiriöt erityisopetus opetus poikkeava käyttäytyminen ongelmakäyttäytyminen luokanopettajat järjestyshäiriöt
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus järjestyshäiriöt kollaboratiivinen konsultointi koulut käyttäytymishäiriöt luokan työrauha luokanhallinta luokanopettajat mittarin luotettavuus ongelmakäyttäytyminen opettajat opetus oppilaat poikkeava käyttäytyminen täydennyskoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72948 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012036903
work_keys_str_mv AT lehtinenpauliina luokantyörauhanedistäminenalakoulussaopettajientäydennyskoulutuksenavullasekäty