Lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit

Työssäoppiminen on olennainen osa lähihoitajaksi opiskelua. Sitä on opiskelijan oman henkilökohtaisen osaamisen kehittymisen suunnitelman (HOKS) mukaisesti kaikissa tutkinnon osissa ja se tapahtuu sosiaali- ja terveysalan erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelijan osaaminen arvioidaan tutkinnon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rahunen, Arja
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72920
_version_ 1826225778952503296
author Rahunen, Arja
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rahunen, Arja Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rahunen, Arja Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rahunen, Arja
datasource_str_mv jyx
description Työssäoppiminen on olennainen osa lähihoitajaksi opiskelua. Sitä on opiskelijan oman henkilökohtaisen osaamisen kehittymisen suunnitelman (HOKS) mukaisesti kaikissa tutkinnon osissa ja se tapahtuu sosiaali- ja terveysalan erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelijan osaaminen arvioidaan tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten ja -kriteereiden mukaisesti näytön arviointikeskustelussa työssäoppimisen päätteeksi ja siihen osallistuvat opiskelija, työelämän ohjaaja ja ohjaava opettaja. Lähihoitajaksi opiskelu kestää opiskelijan osaamisesta ja aiemmasta koulutuksesta riippuen kahdesta kolmeen vuoteen. Aiempien tutkimusten perusteella on todettu, että työssäoppiminen on oleellinen osa ammattitaidon kehittymistä ja käytännön työtaitojen hankkimista. Opiskelijat ovat kokeneet oppineensa eniten tietoja ja taitoja työssäoppimisen aikana ja he hyödynsivät kaikkia oppimisen muotoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää arviointitilaisuudessa ilmeneviä puhetapoja ja sitä kuka puhuu ja miten puhuu arvioinnin aikana. Tutkimukseen osallistui neljä sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opiskelijaa Itä-Suomesta, heidän työelämän ohjaajansa ja työssäoppimista ohjannut opettaja. Opiskelijat olivat kuntoutumisen tukemisen tutkinnon osan työssäoppimisjaksolla. Arviointikeskustelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Litteroitu teksti analysoitiin diskurssianalyyttisellä menetelmällä. Analyysin tuloksena aineistosta nousi pääteemaksi arviointipuhetapa, koska opiskelijan osaamisen arviointi suhteessa tutkinnon osan arviointikriteeristöön on tärkein osa arviointikeskustelua ja koko keskustelu rakentuu tavalla tai toisella sen ympärille. Arviointipuhetapa voitiin jakaa opettajan ja ohjaajan moittivaan puheeseen, opettajan arviointitilannetta johtavaan puheeseen ja opiskelijan arviointi- ja perustelupuheeseen. Analyysin tuloksena todettiin, että opettaja puhui arviointitilaisuudessa eniten ohjaten keskustelua, joka olikin oletettavaa. Kannustavaa ja motivoivaa puhetta oli vähän sekä ohjaavalla opettajalla että työelämäarvioijalla. Sen sijaan moittivaa puhetapaa ilmeni paljon. Arviointitilanteen etenemiseen ja siinä käytettyihin puhetapoihin vaikutti opiskelijan valmistautuminen omaan arviointiinsa. Opiskelijoilla ilmeni paljon palautetta anovaa puhetapaa ja tutkimuksessa ilmenneillä puhetavoilla oli vaikutusta myös arvioinnin kulkuun. Puhetavoilla on merkitystä arviointitilaisuudessa. Opettajan kyky käyttää arviointitilanteen johtamispuhetta ja ohjaavaa puhetta edistää arviointitilanteen sujumista ja rohkaisee opiskelijaa tuomaan esille omaa osaamistaan. Opiskelijoita tulisi ohjata harjoittelemaan itsearviointia ja sitä edistäviä puhetapoja, esimerkiksi tiedonhallintapuhetapaa, jossa opiskelija kertoo oman osaamisensa kehittymisestä työpaikalla. Learning at work is an essential part of practical nursing studies. Based on student´s personal competence plans (PCDP) drawn up for students, all study modules contain learning at work, which occurs in different operating environments of the social and health care sector. Students’ competence is assessed based on the requirements and criteria set for vocational competence in each module in an assessment discussion related to the demonstration of competence at the end of the work placement. The discussion is participated by the student, the work placement supervisor, and the supervising teacher. Depending on the student’s competence and previous training, practical nursing studies last between two and three years. Based on previous studies, learning at work has been found a key part of the development of vocational competence and acquisition of practical working skills. Students have felt that they have acquired most knowledge and skills during learning at work and have utilized all modes of learning. The purpose of this study was to explore the discourses occurring during the assessment situations, who speaks during the assessment, and how. Four students studying for vocational qualifications in social and health care in Eastern Finland, their work placement supervisors and the teacher guiding the work placement participated in the study. The students participated in a work placement period included in the rehabilitation support module. The assessment discussions were recorded and transcribed. The transcribed text was analyzed using the discourse analysis method. In the analysis, the discourse used in the assessment emerged as the main theme, as assessing the student’s competence in relation with the assessment criteria set for the qualifications is the most important part of the assessment discussion, and the entire discussion is built around this in one way or another. This discourse could be divided into critical speech by the teacher and supervisor, the teacher’s speech facilitating the assessment situation, and the student’s speech involving assessment and giving justifications. As a result of the analysis, it was noted that, as presumed, the teacher spoke most often in the assessment situation and guided the discussion. The small amount of supportive and motivating speech by the teacher and assessor representing the working life was surprising. By contrast, criticism was common. The student’s preparation for the assessment affected the progress of the situation and the used discourse. A lot of the students’ discourse involved requesting feedback, and the types of discourse apparent in the study also affected the progress of the assessment. The discourses are significance in assessment situation. Teacher´s ability to use speech facilitating and guiding in assessment situation promotes the proceed of the assessment situation and encourages the student to bring out their own skills. Students should be guided to practice self -assessment and discourses to encourage it, for example discourse information management, in which student speaks about of development of one´s own skills in the workplace.
first_indexed 2020-12-02T21:02:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Korpi, Hilkka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rahunen, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-02T10:10:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-02T10:10:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72920", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4oppiminen on olennainen osa l\u00e4hihoitajaksi opiskelua. Sit\u00e4 on opiskelijan oman henkil\u00f6kohtaisen osaamisen kehittymisen suunnitelman (HOKS) mukaisesti kaikissa tutkinnon osissa ja se tapahtuu sosiaali- ja terveysalan erilaisissa toimintaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Opiskelijan osaaminen arvioidaan tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten ja -kriteereiden mukaisesti n\u00e4yt\u00f6n arviointikeskustelussa ty\u00f6ss\u00e4oppimisen p\u00e4\u00e4tteeksi ja siihen osallistuvat opiskelija, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ohjaaja ja ohjaava opettaja. L\u00e4hihoitajaksi opiskelu kest\u00e4\u00e4 opiskelijan osaamisesta ja aiemmasta koulutuksesta riippuen kahdesta kolmeen vuoteen. Aiempien tutkimusten perusteella on todettu, ett\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4oppiminen on oleellinen osa ammattitaidon kehittymist\u00e4 ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6taitojen hankkimista. Opiskelijat ovat kokeneet oppineensa eniten tietoja ja taitoja ty\u00f6ss\u00e4oppimisen aikana ja he hy\u00f6dynsiv\u00e4t kaikkia oppimisen muotoja.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 arviointitilaisuudessa ilmenevi\u00e4 puhetapoja ja sit\u00e4 kuka puhuu ja miten puhuu arvioinnin aikana. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opiskelijaa It\u00e4-Suomesta, heid\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ohjaajansa ja ty\u00f6ss\u00e4oppimista ohjannut opettaja. Opiskelijat olivat kuntoutumisen tukemisen tutkinnon osan ty\u00f6ss\u00e4oppimisjaksolla. Arviointikeskustelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Litteroitu teksti analysoitiin diskurssianalyyttisell\u00e4 menetelm\u00e4ll\u00e4.\n\nAnalyysin tuloksena aineistosta nousi p\u00e4\u00e4teemaksi arviointipuhetapa, koska opiskelijan osaamisen arviointi suhteessa tutkinnon osan arviointikriteerist\u00f6\u00f6n on t\u00e4rkein osa arviointikeskustelua ja koko keskustelu rakentuu tavalla tai toisella sen ymp\u00e4rille. Arviointipuhetapa voitiin jakaa opettajan ja ohjaajan moittivaan puheeseen, opettajan arviointitilannetta johtavaan puheeseen ja opiskelijan arviointi- ja perustelupuheeseen. Analyysin tuloksena todettiin, ett\u00e4 opettaja puhui arviointitilaisuudessa eniten ohjaten keskustelua, joka olikin oletettavaa. Kannustavaa ja motivoivaa puhetta oli v\u00e4h\u00e4n sek\u00e4 ohjaavalla opettajalla ett\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4arvioijalla. Sen sijaan moittivaa puhetapaa ilmeni paljon. Arviointitilanteen etenemiseen ja siin\u00e4 k\u00e4ytettyihin puhetapoihin vaikutti opiskelijan valmistautuminen omaan arviointiinsa. Opiskelijoilla ilmeni paljon palautetta anovaa puhetapaa ja tutkimuksessa ilmenneill\u00e4 puhetavoilla oli vaikutusta my\u00f6s arvioinnin kulkuun. \n\nPuhetavoilla on merkityst\u00e4 arviointitilaisuudessa. Opettajan kyky k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 arviointitilanteen johtamispuhetta ja ohjaavaa puhetta edist\u00e4\u00e4 arviointitilanteen sujumista ja rohkaisee opiskelijaa tuomaan esille omaa osaamistaan. Opiskelijoita tulisi ohjata harjoittelemaan itsearviointia ja sit\u00e4 edist\u00e4vi\u00e4 puhetapoja, esimerkiksi tiedonhallintapuhetapaa, jossa opiskelija kertoo oman osaamisensa kehittymisest\u00e4 ty\u00f6paikalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Learning at work is an essential part of practical nursing studies. Based on student\u00b4s personal competence plans (PCDP) drawn up for students, all study modules contain learning at work, which occurs in different operating environments of the social and health care sector. Students\u2019 competence is assessed based on the requirements and criteria set for vocational competence in each module in an assessment discussion related to the demonstration of competence at the end of the work placement. The discussion is participated by the student, the work placement supervisor, and the supervising teacher. Depending on the student\u2019s competence and previous training, practical nursing studies last between two and three years. Based on previous studies, learning at work has been found a key part of the development of vocational competence and acquisition of practical working skills. Students have felt that they have acquired most knowledge and skills during learning at work and have utilized all modes of learning.\n\nThe purpose of this study was to explore the discourses occurring during the assessment situations, who speaks during the assessment, and how. Four students studying for vocational qualifications in social and health care in Eastern Finland, their work placement supervisors and the teacher guiding the work placement participated in the study. The students participated in a work placement period included in the rehabilitation support module. The assessment discussions were recorded and transcribed. The transcribed text was analyzed using the discourse analysis method.\n\nIn the analysis, the discourse used in the assessment emerged as the main theme, as assessing the student\u2019s competence in relation with the assessment criteria set for the qualifications is the most important part of the assessment discussion, and the entire discussion is built around this in one way or another. This discourse could be divided into critical speech by the teacher and supervisor, the teacher\u2019s speech facilitating the assessment situation, and the student\u2019s speech involving assessment and giving justifications. As a result of the analysis, it was noted that, as presumed, the teacher spoke most often in the assessment situation and guided the discussion. The small amount of supportive and motivating speech by the teacher and assessor representing the working life was surprising. By contrast, criticism was common. The student\u2019s preparation for the assessment affected the progress of the situation and the used discourse. A lot of the students\u2019 discourse involved requesting feedback, and the types of discourse apparent in the study also affected the progress of the assessment. \n\nThe discourses are significance in assessment situation. Teacher\u00b4s ability to use speech facilitating and guiding in assessment situation promotes the proceed of the assessment situation and encourages the student to bring out their own skills. Students should be guided to practice self -assessment and discourses to encourage it, for example discourse information management, in which student speaks about of development of one\u00b4s own skills in the workplace.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-02T10:10:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-02T10:10:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4hihoitajaopiskelijoiden ty\u00f6ss\u00e4oppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012026881", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hihoitajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72920
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/184078fb-46bd-4193-b531-99551104e9a2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012026881.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rahunen, Arja Lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit Fysioterapia Physiotherapy 50422 ammattitaito lähihoitajat työssäoppiminen arviointi osaaminen
title Lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit
title_full Lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit
title_fullStr Lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit Lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit
title_full_unstemmed Lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit Lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit
title_short Lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit
title_sort lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit
title_txtP Lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisen ammatillisen osaamisen arviointidiskurssit
topic Fysioterapia Physiotherapy 50422 ammattitaito lähihoitajat työssäoppiminen arviointi osaaminen
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy ammattitaito arviointi lähihoitajat osaaminen työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72920 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012026881
work_keys_str_mv AT rahunenarja lähihoitajaopiskelijoidentyössäoppimisenammatillisenosaamisenarviointidiskurssit