Summary: | Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten vuorovaikutusjärjestyksen (eng. interaction order)
semioottiset keinot ilmenevät multimodaalisessa chat-viestinnässä. Työ pyrkii laajentamaan
vuorovaikutusjärjestyksen käsitettä fyysisten kommunikaatiotilanteiden ulkopuolelle. Tutkimus
keskittyy Discord -chat-ohjelman sisällä toimivaan World of Warcraft -yhteisöön ja sen jäsenten
viestintätottumuksiin. Analyysi kartoittaa käyttäjien tapoja ilmaista itseään, aistimuksiaan, ajan
kulkua sekä etäisyyttä muihin. Lisäksi pohditaan sitä, miten Discord ympäristönä edesauttaa ja
rajoittaa edellämainittuja ilmaisutapoja.
Aineisto kerättiin hyödyntämällä virtuaalista etnografiaa, johon sisältyi yhteisön sisäistä
havainnointia sekä dokumenttien keräämistä viestihistoriasta. Tarkempana kohderyhmänä toimivat
yhteisön ylläpitäjät (ns. moderaattorit) sekä vakinaiset käyttäjät. Teoreettisesti analyysi perustuu
multimodaaliseen diskurssianalyysiin, jonka avulla tutkitun tilan ja siellä tapahtuvan viestinnän
semioottisia piirteitä tunnistettiin.
Tutkimus osoittaa, että vuorovaikutusjärjestyksen semioottinen ilmaisu on huomattavasti erilaista
verrattuna fyysiseen vuorovaikutukseen. Nämä eroavaisuudet johtuvat suurimmalta osin kehollisen
viestinnän puutteesta. Kohdeyhteisön säännöt, käyttäjähierarkia ja -rajoitukset vaikuttavat myös
omalta osaltaan siihen, miten ilmaisutapoja käytetään. Lisäksi analyysissa huomattiin, että monet
Discord -sovelluksen ominaisuudet sekä mahdollistavat että rajoittavat käytettävissä olevia
viestintäkeinoja. Näin ollen voidaan todeta, että vuorovaikutusjärjestyksen ilmentyminen verkossa
riippuu laajalti viestintäympäristöstä ja sen teknologisista käyttömahdollisuuksista.
|