"Missä niin lukee?" tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä

Maisterintutkielmani käsittelee monilukutaitoa kotitalouden oppiaineessa keskittyen siihen, millaisia oppiaineen tekstitaidot sekä tekstikäytänteet ovat. Monilukutaito on yksi vuonna 2016 käyttöön otetun opetussuunnitelman (Opetushallitus 2014) keskeisistä laaja-alaisien oppimisen painotuksista. Ope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rintala, Riikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72897
_version_ 1826225743916433408
author Rintala, Riikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rintala, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rintala, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rintala, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmani käsittelee monilukutaitoa kotitalouden oppiaineessa keskittyen siihen, millaisia oppiaineen tekstitaidot sekä tekstikäytänteet ovat. Monilukutaito on yksi vuonna 2016 käyttöön otetun opetussuunnitelman (Opetushallitus 2014) keskeisistä laaja-alaisien oppimisen painotuksista. Opetus-suunnitelma velvoittaa jokaista opettajaa huomioimaan opetuksessaan oppiaineensa tiedonalan kielen sekä tekstikäytänteet (Opetushallitus 2014: 22). Maisterintutkielmani tavoitteena on selvittää, millaisena monilukutaito kotitaloudessa näyttäytyy ja kuinka keskeinen osa oppiaineen sisältöjä monilukutaito on. Kotitalouden oppiaineessa sovelletaan käytäntöön eri alojen tietoa ja sen tehtävä vahvistaa oppi-laiden valmiuksia pitkäjänteiseen työskentelyyn sekä kriittiseen tiedonhallintaan (Opetushallitus 2014: 507). On mielenkiintoista selvittää, mitä monilukutaito merkitsee monitieteisessä ja käytännönläheisessä oppiaineessa. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa monilukutaito sekä siihen läheisesti liittyvät tekstitaidot ja tiedonalan tekstikäytänteet. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia tulkitsemisen ja tuottamisen käytänteitä kotitalouden oppiaineen tekstimaailma edellyttää, 1a) Millaisia tekstejä kotitalouden oppiaineessa käytetään, 1b) Miten kotitalouden oppiaineessa toimitaan erilaisten tekstien kanssa? ja 2) Millaiseen tekstitoimintaan oppijoita luokkahuoneopetuksessa ohjataan? Tutkimus toteutettiin havainnoimalla yhden peruskoulun seitsemännen luokan kotitaloudenopetusta kahden peräkkäisen opetuskerran ajan. Tutkimukseen osallistui yksi kotitalouden opetusryhmä, jossa on yhteensä 14 oppilasta, sekä heidän opettajansa Aineistoni muodostuu oppitunneilla kerätyistä ääni- ja kuvatallenteista, niistä tehdyistä litteroinneista sekä havainnointimuistiinpanoista. Observointi on perustunut osallistumattomaan havainnointiin, mikä tarkoittaa sitä, että tutkimuksen tekijä tutustuu tarkasteltavaan toimintaan osallistumatta yhteisön toimintaan (Grönfors 2015). Aineistoa kerätessä olen seurannut opetusta opetustilassa, mutta en ole ottanut osaa tuntien tapahtumiin. Tulosten perusteella monilukutaito on keskeinen osa kotitalouden oppiainetta, ja se on nivoutunut tiiviisti yhteen oppiaineen sisältöjen kanssa. Oppiaineen tekstikäsitys on laaja ja erilaiset tekstit ovat vahvasti läsnä opetustilanteissa, vaikka oppikirjan rooli oppiaineen tekstitoiminnassa onkin keskeinen. Oppilaiden tekstitoiminta on analyysin perusteella yhteisöllistä ja vuorovaikutteista. Oppilaiden tekstitoiminnan ohjataan pääasiassa implisiittisesti, mutta toisaalta kotitalouden oppitunneilla oppilaita ohjataan myös sisältötiedon ja keskeisten käsitteiden hallintaan.
first_indexed 2020-12-01T21:04:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rintala, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-01T10:50:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-01T10:50:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72897", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmani k\u00e4sittelee monilukutaitoa kotitalouden oppiaineessa keskittyen siihen, millaisia oppiaineen tekstitaidot sek\u00e4 tekstik\u00e4yt\u00e4nteet ovat. Monilukutaito on yksi vuonna 2016 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n otetun opetussuunnitelman (Opetushallitus 2014) keskeisist\u00e4 laaja-alaisien oppimisen painotuksista. Opetus-suunnitelma velvoittaa jokaista opettajaa huomioimaan opetuksessaan oppiaineensa tiedonalan kielen sek\u00e4 tekstik\u00e4yt\u00e4nteet (Opetushallitus 2014: 22). Maisterintutkielmani tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisena monilukutaito kotitaloudessa n\u00e4ytt\u00e4ytyy ja kuinka keskeinen osa oppiaineen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 monilukutaito on. \n Kotitalouden oppiaineessa sovelletaan k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n eri alojen tietoa ja sen teht\u00e4v\u00e4 vahvistaa oppi-laiden valmiuksia pitk\u00e4j\u00e4nteiseen ty\u00f6skentelyyn sek\u00e4 kriittiseen tiedonhallintaan (Opetushallitus 2014: 507). On mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 monilukutaito merkitsee monitieteisess\u00e4 ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisess\u00e4 oppiaineessa. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa monilukutaito sek\u00e4 siihen l\u00e4heisesti liittyv\u00e4t tekstitaidot ja tiedonalan tekstik\u00e4yt\u00e4nteet. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia tulkitsemisen ja tuottamisen k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 kotitalouden oppiaineen tekstimaailma edellytt\u00e4\u00e4, 1a) Millaisia tekstej\u00e4 kotitalouden oppiaineessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, 1b) Miten kotitalouden oppiaineessa toimitaan erilaisten tekstien kanssa? ja 2) Millaiseen tekstitoimintaan oppijoita luokkahuoneopetuksessa ohjataan? \n Tutkimus toteutettiin havainnoimalla yhden peruskoulun seitsem\u00e4nnen luokan kotitaloudenopetusta kahden per\u00e4kk\u00e4isen opetuskerran ajan. Tutkimukseen osallistui yksi kotitalouden opetusryhm\u00e4, jossa on yhteens\u00e4 14 oppilasta, sek\u00e4 heid\u00e4n opettajansa Aineistoni muodostuu oppitunneilla ker\u00e4tyist\u00e4 \u00e4\u00e4ni- ja kuvatallenteista, niist\u00e4 tehdyist\u00e4 litteroinneista sek\u00e4 havainnointimuistiinpanoista. Observointi on perustunut osallistumattomaan havainnointiin, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 tutkimuksen tekij\u00e4 tutustuu tarkasteltavaan toimintaan osallistumatta yhteis\u00f6n toimintaan (Gr\u00f6nfors 2015). Aineistoa ker\u00e4tess\u00e4 olen seurannut opetusta opetustilassa, mutta en ole ottanut osaa tuntien tapahtumiin. Tulosten perusteella monilukutaito on keskeinen osa kotitalouden oppiainetta, ja se on nivoutunut tiiviisti yhteen oppiaineen sis\u00e4lt\u00f6jen kanssa. Oppiaineen tekstik\u00e4sitys on laaja ja erilaiset tekstit ovat vahvasti l\u00e4sn\u00e4 opetustilanteissa, vaikka oppikirjan rooli oppiaineen tekstitoiminnassa onkin keskeinen. Oppilaiden tekstitoiminta on analyysin perusteella yhteis\u00f6llist\u00e4 ja vuorovaikutteista. Oppilaiden tekstitoiminnan ohjataan p\u00e4\u00e4asiassa implisiittisesti, mutta toisaalta kotitalouden oppitunneilla oppilaita ohjataan my\u00f6s sis\u00e4lt\u00f6tiedon ja keskeisten k\u00e4sitteiden hallintaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-01T10:50:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-01T10:50:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiedonalakohtaiset tekstik\u00e4yt\u00e4nteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekstitoiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Miss\u00e4 niin lukee?\" : tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstik\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012016858", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotitalous (oppiaineet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72897
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a607c4f0-22cf-40d7-96ca-ce7c659737ff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012016858.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rintala, Riikka "Missä niin lukee?" : tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä tiedonalakohtaiset tekstikäytänteet tekstitoiminta Suomen kieli Finnish 309 kotitalous (oppiaineet) tekstitaito monilukutaito perusopetus
title "Missä niin lukee?" : tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä
title_full "Missä niin lukee?" : tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä
title_fullStr "Missä niin lukee?" : tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä "Missä niin lukee?" : tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä
title_full_unstemmed "Missä niin lukee?" : tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä "Missä niin lukee?" : tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä
title_short "Missä niin lukee?"
title_sort missä niin lukee tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä
title_sub tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä
title_txtP "Missä niin lukee?" : tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä
topic tiedonalakohtaiset tekstikäytänteet tekstitoiminta Suomen kieli Finnish 309 kotitalous (oppiaineet) tekstitaito monilukutaito perusopetus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kotitalous (oppiaineet) monilukutaito perusopetus tekstitaito tekstitoiminta tiedonalakohtaiset tekstikäytänteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72897 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012016858
work_keys_str_mv AT rintalariikka missäniinlukeetapaustutkimusmonilukutaidostajakotitaloudenoppiaineentekstikäytänte