"Missä niin lukee?" tapaustutkimus monilukutaidosta ja kotitalouden oppiaineen tekstikäytänteistä

Maisterintutkielmani käsittelee monilukutaitoa kotitalouden oppiaineessa keskittyen siihen, millaisia oppiaineen tekstitaidot sekä tekstikäytänteet ovat. Monilukutaito on yksi vuonna 2016 käyttöön otetun opetussuunnitelman (Opetushallitus 2014) keskeisistä laaja-alaisien oppimisen painotuksista. Ope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rintala, Riikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72897
Description
Summary:Maisterintutkielmani käsittelee monilukutaitoa kotitalouden oppiaineessa keskittyen siihen, millaisia oppiaineen tekstitaidot sekä tekstikäytänteet ovat. Monilukutaito on yksi vuonna 2016 käyttöön otetun opetussuunnitelman (Opetushallitus 2014) keskeisistä laaja-alaisien oppimisen painotuksista. Opetus-suunnitelma velvoittaa jokaista opettajaa huomioimaan opetuksessaan oppiaineensa tiedonalan kielen sekä tekstikäytänteet (Opetushallitus 2014: 22). Maisterintutkielmani tavoitteena on selvittää, millaisena monilukutaito kotitaloudessa näyttäytyy ja kuinka keskeinen osa oppiaineen sisältöjä monilukutaito on. Kotitalouden oppiaineessa sovelletaan käytäntöön eri alojen tietoa ja sen tehtävä vahvistaa oppi-laiden valmiuksia pitkäjänteiseen työskentelyyn sekä kriittiseen tiedonhallintaan (Opetushallitus 2014: 507). On mielenkiintoista selvittää, mitä monilukutaito merkitsee monitieteisessä ja käytännönläheisessä oppiaineessa. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa monilukutaito sekä siihen läheisesti liittyvät tekstitaidot ja tiedonalan tekstikäytänteet. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia tulkitsemisen ja tuottamisen käytänteitä kotitalouden oppiaineen tekstimaailma edellyttää, 1a) Millaisia tekstejä kotitalouden oppiaineessa käytetään, 1b) Miten kotitalouden oppiaineessa toimitaan erilaisten tekstien kanssa? ja 2) Millaiseen tekstitoimintaan oppijoita luokkahuoneopetuksessa ohjataan? Tutkimus toteutettiin havainnoimalla yhden peruskoulun seitsemännen luokan kotitaloudenopetusta kahden peräkkäisen opetuskerran ajan. Tutkimukseen osallistui yksi kotitalouden opetusryhmä, jossa on yhteensä 14 oppilasta, sekä heidän opettajansa Aineistoni muodostuu oppitunneilla kerätyistä ääni- ja kuvatallenteista, niistä tehdyistä litteroinneista sekä havainnointimuistiinpanoista. Observointi on perustunut osallistumattomaan havainnointiin, mikä tarkoittaa sitä, että tutkimuksen tekijä tutustuu tarkasteltavaan toimintaan osallistumatta yhteisön toimintaan (Grönfors 2015). Aineistoa kerätessä olen seurannut opetusta opetustilassa, mutta en ole ottanut osaa tuntien tapahtumiin. Tulosten perusteella monilukutaito on keskeinen osa kotitalouden oppiainetta, ja se on nivoutunut tiiviisti yhteen oppiaineen sisältöjen kanssa. Oppiaineen tekstikäsitys on laaja ja erilaiset tekstit ovat vahvasti läsnä opetustilanteissa, vaikka oppikirjan rooli oppiaineen tekstitoiminnassa onkin keskeinen. Oppilaiden tekstitoiminta on analyysin perusteella yhteisöllistä ja vuorovaikutteista. Oppilaiden tekstitoiminnan ohjataan pääasiassa implisiittisesti, mutta toisaalta kotitalouden oppitunneilla oppilaita ohjataan myös sisältötiedon ja keskeisten käsitteiden hallintaan.