"Palvelu on tärkein uutiskanava minulle" Yleisradion Uutisvahdin käyttäjäkokemukset 2015

Tämä tutkielma on tapaustutkimus, jonka kohteena on Yleisradion kehittämä mobiiliuutissovellus Uutisvahti. Aineistona toimi Yleisradion vuonna 2015 teettämä kysely Uutisvahdin käyttäjille. Kyseessä on sekundaariaineisto. Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä mieltä Yleisradion Uutisvahdin käyttäjät...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppäkoski, Seidi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72896
Description
Summary:Tämä tutkielma on tapaustutkimus, jonka kohteena on Yleisradion kehittämä mobiiliuutissovellus Uutisvahti. Aineistona toimi Yleisradion vuonna 2015 teettämä kysely Uutisvahdin käyttäjille. Kyseessä on sekundaariaineisto. Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä mieltä Yleisradion Uutisvahdin käyttäjät ovat uutissovelluksesta, miten Uutisvahtia pitäisi käyttäjien mukaan kehittää ja mitä tämänkaltainen sovellus kertoo yleisön median kulutuksesta. Menetelminä käytettiin määrällistä teemoittelua ja laadullista sisällön analyysia. Aineiston suuren koon (9006 vastaajaa) vuoksi käytettiin niin laadullisia kuin määrällisiä menetelmiä. Pääpaino oli laadullisilla menetelmillä. Aineistoa luokiteltiin kyselyn avointen kysymysten avulla eri sisältöluokkiin ja niiden alakategorioihin. Pääsisältöluokiksi muodostuivat ulkoasu, käyttö, personointi ja sisältö. Tutkimuksessa selviää, että uutissovelluksen käyttäjät ovat aktiivisia vaikuttamaan saamaansa uutissisältöön. Käyttäjät myös haluavat sovellukselta selkeää ulkonäköä, toimivia teknisiä ominaisuuksia ja laadukasta uutissisältöä. Tutkimus todistaa, että Uutisvahdin käyttäjät ovat hyvin tyytyväisiä sovellukseen. Uutisvahti saa yleisarvosanaksi 4 (1 = heikko – 5 = erinomainen). Uutisvahtia halutaan kehittää erityisesti personointiominaisuuksiltaan. Uutisvahdilla voi asettaa ilmoituksia mielenkiintoisista uutisista sekä painottaa aihealuesanoja, jotka merkitsevät luetun jutun kiinnostavuutta. Personointiominaisuudet ovat käyttäjistä hyviä ja niiden haluttiin toimivan vieläkin loogisemmin. Vaikka tulokset osoittavat, ettei puolet käyttäjistä ollut tilannut ilmoituksia, niitä pidetään hyödyllisinä. Uusiksi personointiominaisuuksiksi toivotaan uutishakua, tallentamismahdollisuutta ja keskusteluosiota. Tämä tutkielma osoittaa, että mobiiliuutissovelluksen käyttäjät haluavat päivittäiset uutisensa nopeasti, vaivattomasti ja omannäköisinä älypuhelimeensa silloin, kun se heille itselleen parhaiten sopii. Yleisö on muuttumassa passiivisesta vastaanottavasta osapuolesta aktiiviseksi sekä valikoivaksi yksilöksi. Yleisön asema on nousemassa yhä suurempaan rooliin journalismissa. Tämä tutkielma osoittaa, että yleisö on valmis mobiiliuutissovellusten normaaliuteen journalismin välittäjänä.