Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten luontoliikunta vaikuttaa mielenterveyteen ja henkiseen hyvinvointiin. Lisäksi tavoitteena on saada käsitys siitä, millä tavoin tutkielmassa havaittuja vaikutuksia voitaisiin saavuttaa käyttämällä luontoliikuntaa hyvinvointityövälineenä ammattikasvatu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kantelus, Katariina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72887
_version_ 1826225817594626048
author Kantelus, Katariina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kantelus, Katariina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kantelus, Katariina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kantelus, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten luontoliikunta vaikuttaa mielenterveyteen ja henkiseen hyvinvointiin. Lisäksi tavoitteena on saada käsitys siitä, millä tavoin tutkielmassa havaittuja vaikutuksia voitaisiin saavuttaa käyttämällä luontoliikuntaa hyvinvointityövälineenä ammattikasvatuksessa. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka pohjautuu opettajien ja oppilaiden kokemusten, kokeellisin menetelmin osoitettujen tutkimustulosten, tilastotiedon sekä opetussuunnitelman vuoropuheluun. Lähtökohtana on näkökulma, jonka mukaan luonnonläheisyys ei ole synnynnäistä, vaan luontosuhde muodostuu kokemusten kautta yksilöllisesti. Luonto on kuitenkin ihmisen selviytymisen kannalta mittaamattoman arvokas, ja siksi lasten ja nuorten luontosuhteen edistämistarpeeseen tulisi havahtua vallitsevassa maailmantilassa, jossa istuen vietetty aika, teknologian tarjoama koukuttava viihde, inaktiivisuus, ja mielenterveysongelmat lisääntyvät. Luonnon on osoitettu rauhoittavan, lievittävän murehtimista, lisäävän onnellisuuden kokemusta, ja antavan lisäarvoa liikunnalle. Luonnossa liikkuen on saavutettu erilaisissa väestöryhmissä stressistä palautumista ja verenpaineen alentumista, mielialan, motivaation, itsetunnon ja sosiaalisen aktiivisuuden nousua, negatiivisen itsepuheen sekä mielenterveydenongelmiin yhteydessä olevan aivoalueen aktiivisuuden vähenemistä. Koulumaailmassa ja ylemmissä oppilaitoksissa luontoliikuntasisältöjen on osoitettu edistävän tunnetaitoja, keskinäistä sopua ja yhteistoimijuutta, sekä tuovan apua oppimisvaikeuksiin, ylivilkkauteen ja heterogeenisten ryhmien kanssa toimimiseen. Liikunta-aktiivisuuden sekä siihen linkittyvän unenlaadun on osoitettu olevan luonnossa liikkuen korkeampaa sisätiloihin verrattuna. Luontoliikunnalla on tarjota lukuisia mahdollisuuksia mielenterveyden ylläpitämiseen ja eheyttämiseen aina yhteiskunnallisen tason terveydenhuoltokustannuksista, yhteisöllisen ja yksilöllisen tason merkityksellisiin ja kauaskantoisiin kokemuksiin saakka. Luontoliikunnan lisäämistä liikuntakasvatukseen voidaan perustella sen moniin mielenterveydenhyötyihin vedoten. Sen avulla voidaan yksilöt huomioivalla pedagogiikalla ja läsnäololla muun muassa vahvistaa lasten ja nuorten omakuvaa onnistumisen ja taitavuuden kokemuksia tuottaen, ryhmän jäsenenä toimijuutta vahvistaen, sekä stereotyyppisiä sukupuolirooleja hälventäen. Lisäksi luonnossa liikkuen toteutetuilla opetussisällöillä voidaan edistää luontoystävällisyyttä ja sitä kautta ekologista käytöstä, joka osaltaan auttaa lapsia käsittelemään ympäristöahdistusta. Luontoliikunnan opetussisältöjä lisäämällä koulun liikunnasta voitaisiin muovata hyvinvointikeskeisempää, ja se palvelisi laajemmin yhteiskunnan tarpeita, sekä liikunnan avulla kasvattamisen ja liikuntaan kasvattamisen dualistista tavoitetta.
first_indexed 2020-12-01T21:04:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laukkanen , Arto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kantelus, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-01T10:00:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-01T10:00:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72887", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 miten luontoliikunta vaikuttaa mielenterveyteen ja henkiseen hyvinvointiin. Lis\u00e4ksi tavoitteena on saada k\u00e4sitys siit\u00e4, mill\u00e4 tavoin tutkielmassa havaittuja vaikutuksia voitaisiin saavuttaa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 luontoliikuntaa hyvinvointity\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 ammattikasvatuksessa.\nTutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka pohjautuu opettajien ja oppilaiden kokemusten, kokeellisin menetelmin osoitettujen tutkimustulosten, tilastotiedon sek\u00e4 opetussuunnitelman vuoropuheluun. L\u00e4ht\u00f6kohtana on n\u00e4k\u00f6kulma, jonka mukaan luonnonl\u00e4heisyys ei ole synnynn\u00e4ist\u00e4, vaan luontosuhde muodostuu kokemusten kautta yksil\u00f6llisesti. Luonto on kuitenkin ihmisen selviytymisen kannalta mittaamattoman arvokas, ja siksi lasten ja nuorten luontosuhteen edist\u00e4mistarpeeseen tulisi havahtua vallitsevassa maailmantilassa, jossa istuen\nvietetty aika, teknologian tarjoama koukuttava viihde, inaktiivisuus, ja mielenterveysongelmat lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t. Luonnon on osoitettu rauhoittavan, lievitt\u00e4v\u00e4n murehtimista, lis\u00e4\u00e4v\u00e4n onnellisuuden kokemusta, ja antavan lis\u00e4arvoa liikunnalle. Luonnossa liikkuen on saavutettu erilaisissa v\u00e4est\u00f6ryhmiss\u00e4 stressist\u00e4 palautumista ja verenpaineen alentumista, mielialan, motivaation, itsetunnon ja sosiaalisen aktiivisuuden nousua, negatiivisen itsepuheen sek\u00e4 mielenterveydenongelmiin yhteydess\u00e4 olevan aivoalueen aktiivisuuden v\u00e4henemist\u00e4. Koulumaailmassa ja ylemmiss\u00e4 oppilaitoksissa luontoliikuntasis\u00e4lt\u00f6jen on osoitettu edist\u00e4v\u00e4n\ntunnetaitoja, keskin\u00e4ist\u00e4 sopua ja yhteistoimijuutta, sek\u00e4 tuovan apua oppimisvaikeuksiin, ylivilkkauteen ja heterogeenisten ryhmien kanssa toimimiseen. Liikunta-aktiivisuuden sek\u00e4 siihen linkittyv\u00e4n unenlaadun on osoitettu olevan luonnossa liikkuen korkeampaa sis\u00e4tiloihin verrattuna.\nLuontoliikunnalla on tarjota lukuisia mahdollisuuksia mielenterveyden yll\u00e4pit\u00e4miseen ja eheytt\u00e4miseen aina yhteiskunnallisen tason terveydenhuoltokustannuksista, yhteis\u00f6llisen ja yksil\u00f6llisen tason merkityksellisiin ja kauaskantoisiin kokemuksiin saakka. Luontoliikunnan lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 liikuntakasvatukseen voidaan perustella sen moniin mielenterveydenhy\u00f6tyihin\nvedoten. Sen avulla voidaan yksil\u00f6t huomioivalla pedagogiikalla ja l\u00e4sn\u00e4ololla muun muassa vahvistaa lasten ja nuorten omakuvaa onnistumisen ja taitavuuden kokemuksia tuottaen, ryhm\u00e4n j\u00e4senen\u00e4 toimijuutta vahvistaen, sek\u00e4 stereotyyppisi\u00e4 sukupuolirooleja h\u00e4lvent\u00e4en. Lis\u00e4ksi luonnossa liikkuen toteutetuilla opetussis\u00e4ll\u00f6ill\u00e4 voidaan edist\u00e4\u00e4 luontoyst\u00e4v\u00e4llisyytt\u00e4 ja sit\u00e4 kautta ekologista k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, joka osaltaan auttaa lapsia k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n ymp\u00e4rist\u00f6ahdistusta.\nLuontoliikunnan opetussis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 koulun liikunnasta voitaisiin muovata\nhyvinvointikeskeisemp\u00e4\u00e4, ja se palvelisi laajemmin yhteiskunnan tarpeita, sek\u00e4 liikunnan avulla kasvattamisen ja liikuntaan kasvattamisen dualistista tavoitetta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-01T10:00:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-01T10:00:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luontoliikunta mielenterveyden edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja eheytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 : hyvinvointity\u00f6kalu ammattikasvatukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012016847", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontoliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontosuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72887
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:34Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/77164e6f-d26e-423d-b781-935eab7d4102\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012016847.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kantelus, Katariina Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä : hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta hyvinvointi mielenterveys luontoliikunta henkinen hyvinvointi fyysinen aktiivisuus luonto luontosuhde terveys liikuntakasvatus
title Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä : hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen
title_full Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä : hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen
title_fullStr Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä : hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä : hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen
title_full_unstemmed Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä : hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä : hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen
title_short Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä
title_sort luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen
title_sub hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen
title_txtP Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä : hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta hyvinvointi mielenterveys luontoliikunta henkinen hyvinvointi fyysinen aktiivisuus luonto luontosuhde terveys liikuntakasvatus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus henkinen hyvinvointi hyvinvointi liikunta liikuntakasvatus luonto luontoliikunta luontosuhde mielenterveys terveys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72887 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012016847
work_keys_str_mv AT kanteluskatariina luontoliikuntamielenterveydenedistäjänäjaeheyttäjänähyvinvointityökaluammattik