Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa

Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksiä tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on erityispiirre mikro- ja pienikokoisten yritysten vastuullisuusviestinnässä, mutt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rajamäki, Tiina
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72884
_version_ 1826225717598224384
author Rajamäki, Tiina
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rajamäki, Tiina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rajamäki, Tiina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rajamäki, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksiä tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on erityispiirre mikro- ja pienikokoisten yritysten vastuullisuusviestinnässä, mutta sitä ei ole juurikaan tutkittu viestintätieteissä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä pienten yritysten vastuullisesta liiketoiminnasta erityisenä arvonluontina sekä selvittää, millainen rooli stakeholder-dialogilla on tässä yhteydessä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella haastattelemalla viittä yritysedustajaa vastuullisista pienyrityksistä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulosten perusteella pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonti riippuu yrityksen perustehtävästä sekä käytettävissä tai saatavilla olevista resursseista. Stakeholder-suhteilla oli arvonluonnissa suora tai välillinen rooli, joka saattoi vaihdella toiminnan eri osa-alueilla. Arvonluonnin keinoiksi muodostettiin sisäinen arvonluonti, ulkoinen arvonluonti ja yhteiskunnallinen arvonluonti. Stakeholder-dialogi koettiin keskeisenä vastuullisuusviestinnän keinona, jonka avulla organisaation toimintaa voitiin arvioida ja muuttaa vastaamaan stakeholdereiden odotuksia ja tarpeita. Dialogi näkyi kohdeyrityksissä kasvokkaisviestintänä, sosiaalisessa mediassa, sisäisissä palautekanavissa, osallistavana yhteistyönä sekä reklamaatioissa. Dialogisen vastuullisuusviestinnän lisäksi havaittiin, että myös ei-dialoginen, epäsuora vastuullisuusviestintä oli arvonluonnin kannalta tärkeää. Tulosten perusteella vastuullisuusviestintää tapahtuu myös ilman, että yritys itse osallistuu siihen, ja tällainen stakeholdereiden välinen keskinäisviestintä koettiin erityisen tärkeänä. Jatkossa teemaa olisi hyvä selvittää esimerkiksi organisaation maine- tai imagotutkimuksen näkökulmasta, tai sosiaalisen pääoman teoriaa hyödyntäen.
first_indexed 2020-12-01T21:04:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajam\u00e4ki, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-12-01T09:03:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-12-01T09:03:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72884", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksi\u00e4 tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4\u00e4n yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on erityispiirre mikro- ja pienikokoisten yritysten vastuullisuusviestinn\u00e4ss\u00e4, mutta sit\u00e4 ei ole juurikaan tutkittu viestint\u00e4tieteiss\u00e4. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 pienten yritysten vastuullisesta liiketoiminnasta erityisen\u00e4 arvonluontina sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millainen rooli stakeholder-dialogilla on t\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella haastattelemalla viitt\u00e4 yritysedustajaa vastuullisista pienyrityksist\u00e4. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\n\nTulosten perusteella pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonti riippuu yrityksen perusteht\u00e4v\u00e4st\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 tai saatavilla olevista resursseista. Stakeholder-suhteilla oli arvonluonnissa suora tai v\u00e4lillinen rooli, joka saattoi vaihdella toiminnan eri osa-alueilla. Arvonluonnin keinoiksi muodostettiin sis\u00e4inen arvonluonti, ulkoinen arvonluonti ja yhteiskunnallinen arvonluonti.\n\nStakeholder-dialogi koettiin keskeisen\u00e4 vastuullisuusviestinn\u00e4n keinona, jonka avulla organisaation toimintaa voitiin arvioida ja muuttaa vastaamaan stakeholdereiden odotuksia ja tarpeita. Dialogi n\u00e4kyi kohdeyrityksiss\u00e4 kasvokkaisviestint\u00e4n\u00e4, sosiaalisessa mediassa, sis\u00e4isiss\u00e4 palautekanavissa, osallistavana yhteisty\u00f6n\u00e4 sek\u00e4 reklamaatioissa. Dialogisen vastuullisuusviestinn\u00e4n lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 my\u00f6s ei-dialoginen, ep\u00e4suora vastuullisuusviestint\u00e4 oli arvonluonnin kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Tulosten perusteella vastuullisuusviestint\u00e4\u00e4 tapahtuu my\u00f6s ilman, ett\u00e4 yritys itse osallistuu siihen, ja t\u00e4llainen stakeholdereiden v\u00e4linen keskin\u00e4isviestint\u00e4 koettiin erityisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. \n\nJatkossa teemaa olisi hyv\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 esimerkiksi organisaation maine- tai imagotutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta, tai sosiaalisen p\u00e4\u00e4oman teoriaa hy\u00f6dynt\u00e4en.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-12-01T09:03:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-12-01T09:03:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "111", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202012016844", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sidosryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysvastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72884
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5eba76a2-82d8-4da6-aeb1-e626ef8511fd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202012016844.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rajamäki, Tiina Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 arvonluonti yhteiskuntavastuu yritykset sidosryhmät viestintä yritysvastuu
title Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
title_full Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
title_fullStr Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
title_full_unstemmed Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
title_short Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
title_sort stakeholder dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
title_txtP Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
topic Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 arvonluonti yhteiskuntavastuu yritykset sidosryhmät viestintä yritysvastuu
topic_facet 2043 Corporate Communication Viestinnän johtaminen arvonluonti sidosryhmät viestintä yhteiskuntavastuu yritykset yritysvastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72884 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012016844
work_keys_str_mv AT rajamäkitiina stakeholderdialogipientenyritystenvastuullisenliiketoiminnanarvonluonnissa