Summary: | Reaaliaikaisten suoratoistopalvelujen suosio on viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti. Yksi suosituimmista suoratoistopalveluista on pelien reaaliaikaiseen suoratoistoon keskittyvä Twitch.tv. Sen käyttäjät ovat luoneet alustalle omanlaisen internet-kulttuurin, omilla tavoillaan, normeillaan ja tavalla käyttää kieltä.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan käyttäjien Twitch-chattiin lähettämiä viestejä ja tapaa kommunikoida. Työssä verrataan kahteen erityyppiseen suoratoistolähetykseen lähetettyjä viestejä. Toisessa lähetyksessä vetäjä on läsnä juontamassa lähetystä ja toisessa juontajaa ei ole. Tavoitteena on selvittää, vaikuttaako juontajan läsnäolo tapaan, jolla keskustelijat käyttävät Twitch-chattia. Käytetty data valittiin Dota 2-peliin keskittyvistä lähetyksistä pelin suuren suosion vuoksi Twitchissä. Viestit analysoitiin käyttäen kvalitatiivista sisällön analyysia.
Viestien luokittelussa ei havaittu eroa lähetysten välillä. Alkuperäinen oletus oli, että juonnetussa lähetyksessä, jossa juontaja aktiivisesti osallistuu lähetykseen sisältäisi enemmän informatiivista sisältöä, sillä käyttäjät keskustelisivat juontajan kanssa tai osallistuisivat muihin yhteisötoimintoihin. Toisaalta ilman juontajan vaikutusta chatin oletettiin sisältävän itseään toistavaa ”spämmiä”. Juonnetussa lähetyksessä havaittiin enemmän informatiivista sisältöä, mutta keskustelu ilman juontajan vaikutusta huomattiin kuitenkin olevan oletettua vaihtelevampaa. Siten alkuperäinen oletus sai tukea vain osittain.
|