Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui esi- ja alkuopetuksessa laadituista oppimissu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mesimäki, Pauliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72860
_version_ 1826225683535233024
author Mesimäki, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mesimäki, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mesimäki, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mesimäki, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui esi- ja alkuopetuksessa laadituista oppimissuunnitelmista, pedagogisista selvityksistä ja arvioista sekä HOJKS-asiakirjoista (N=82). Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen – kolmiportaisen tuen asiakirjat esi- ja perusopetuksessa -hanketta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysiä, jossa keskeisenä analyyttisena käsitteenä toimi subjektiposition käsite. Tutkimustulokset osoittivat, että yhteistyötahot asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa kaiken kaikkiaan kahdeksaan eri positioon, jotka olivat yleisyysjärjestyksessä tiedon tuottaja, täydentävä tuentarjoaja, yhteisön tukija, kumppani, auktoriteetti, äänetön läsnäolija, tavoittamaton ammattilainen ja välittäjä. Kokonaisuudessaan tulokset osoittivat, että moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen vaihteli suuresti pedagogisissa asiakirjoissa, eivätkä laissa tai valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa määritellyt yhteistyön kirjaamisen tavoitteet täyttyneet suuressa osassa asiakirjoja. Asiakirjojen laadun varmistamiseksi varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajien tietoisuutta asiakirjojen hyödyistä olisi lisättävä. Lisäksi tulisi kehittää erilaisia moniammatillisen yhteistyön toteuttamisen malleja, jotka olisivat tuttuja niin opettajille kuin monialaisille yhteistyötahoille, jolloin tukea tarvitsevat oppilaat saisivat moniammatillisesta yhteistyöstä kaiken mahdollisen hyödyn.
first_indexed 2020-11-27T21:02:03Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mesim\u00e4ki, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-27T12:29:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-27T12:29:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72860", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin sit\u00e4, mill\u00e4 tavalla moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteisty\u00f6tahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui esi- ja alkuopetuksessa laadituista oppimissuunnitelmista, pedagogisista selvityksist\u00e4 ja arvioista sek\u00e4 HOJKS-asiakirjoista (N=82). Tutkimus toteutettiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Lapsesta ja perheest\u00e4 kirjoittaminen \u2013 kolmiportaisen tuen asiakirjat esi- ja perusopetuksessa -hanketta. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin diskurssianalyysi\u00e4, jossa keskeisen\u00e4 analyyttisena k\u00e4sitteen\u00e4 toimi subjektiposition k\u00e4site. \nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 yhteisty\u00f6tahot asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa kaiken kaikkiaan kahdeksaan eri positioon, jotka olivat yleisyysj\u00e4rjestyksess\u00e4 tiedon tuottaja, t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4 tuentarjoaja, yhteis\u00f6n tukija, kumppani, auktoriteetti, \u00e4\u00e4net\u00f6n l\u00e4sn\u00e4olija, tavoittamaton ammattilainen ja v\u00e4litt\u00e4j\u00e4. Kokonaisuudessaan tulokset osoittivat, ett\u00e4 moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 kirjoittaminen vaihteli suuresti pedagogisissa asiakirjoissa, eiv\u00e4tk\u00e4 laissa tai valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa m\u00e4\u00e4ritellyt yhteisty\u00f6n kirjaamisen tavoitteet t\u00e4yttyneet suuressa osassa asiakirjoja. Asiakirjojen laadun varmistamiseksi varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajien tietoisuutta asiakirjojen hy\u00f6dyist\u00e4 olisi lis\u00e4tt\u00e4v\u00e4. Lis\u00e4ksi tulisi kehitt\u00e4\u00e4 erilaisia moniammatillisen yhteisty\u00f6n toteuttamisen malleja, jotka olisivat tuttuja niin opettajille kuin monialaisille yhteisty\u00f6tahoille, jolloin tukea tarvitsevat oppilaat saisivat moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 kaiken mahdollisen hy\u00f6dyn.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-27T12:29:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-27T12:29:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen asiakirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subjektipositio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011276824", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72860
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mesimäki, Pauliina Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa moniammatillinen yhteistyö pedagoginen asiakirja subjektipositio Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 alkuopetus esiopetus kolmiportainen tuki diskurssianalyysi
title Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_full Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_fullStr Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_full_unstemmed Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_short Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_sort moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_txtP Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
topic moniammatillinen yhteistyö pedagoginen asiakirja subjektipositio Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 alkuopetus esiopetus kolmiportainen tuki diskurssianalyysi
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus alkuopetus diskurssianalyysi esiopetus kolmiportainen tuki moniammatillinen yhteistyö pedagoginen asiakirja subjektipositio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72860 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011276824
work_keys_str_mv AT mesimäkipauliina moniammatillisestayhteistyöstäkirjoittaminenesijaalkuopetuksessalaadituissakolm