Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui esi- ja alkuopetuksessa laadituista oppimissu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mesimäki, Pauliina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72860
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui esi- ja alkuopetuksessa laadituista oppimissuunnitelmista, pedagogisista selvityksistä ja arvioista sekä HOJKS-asiakirjoista (N=82). Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen – kolmiportaisen tuen asiakirjat esi- ja perusopetuksessa -hanketta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysiä, jossa keskeisenä analyyttisena käsitteenä toimi subjektiposition käsite. Tutkimustulokset osoittivat, että yhteistyötahot asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa kaiken kaikkiaan kahdeksaan eri positioon, jotka olivat yleisyysjärjestyksessä tiedon tuottaja, täydentävä tuentarjoaja, yhteisön tukija, kumppani, auktoriteetti, äänetön läsnäolija, tavoittamaton ammattilainen ja välittäjä. Kokonaisuudessaan tulokset osoittivat, että moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen vaihteli suuresti pedagogisissa asiakirjoissa, eivätkä laissa tai valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa määritellyt yhteistyön kirjaamisen tavoitteet täyttyneet suuressa osassa asiakirjoja. Asiakirjojen laadun varmistamiseksi varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajien tietoisuutta asiakirjojen hyödyistä olisi lisättävä. Lisäksi tulisi kehittää erilaisia moniammatillisen yhteistyön toteuttamisen malleja, jotka olisivat tuttuja niin opettajille kuin monialaisille yhteistyötahoille, jolloin tukea tarvitsevat oppilaat saisivat moniammatillisesta yhteistyöstä kaiken mahdollisen hyödyn.