Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät yhteistyön toteutumista. Tavoitteena oli edistää yhteistyön kehittymistä an...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hovila, Laura
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72826
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät yhteistyön toteutumista. Tavoitteena oli edistää yhteistyön kehittymistä antamalla ääni sairaalakoulujen erityisopettajien kokemuksille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin suomalaisissa sairaalakouluissa työskenteleviltä erityisopettajilta ja erityisluokanopettajilta yksilöhaastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin fenomenologisen tutkimussuuntauksen mukaisesti aineistolähtöisen analyysin keinoin. Tutkimuksen tuloksista hahmotettiin ensimmäiseen tutkimuskysymykseen liittyen onnistuneen yhteistyön mahdollistavia tekijöitä. Yhteistyön osapuolten tasavertaisuus, opettajan aktiivinen rooli sekä koulun sisäinen, vahva tukiver- kosto luovat pohjan toimivan yhteistyösuhteen rakentumiselle. Toiseen tutkimuskysymykseen liittyen erityisopettajien kokemuksista havaittiin tekijöitä, jotka haastavat yhteistyön toteutumista. Huoltajien huoli, yhteydenpidon esteet sekä laajan moniammatillisen verkoston haastavuus nousivat esiin yhteistyön toteutumista vaikeuttavina tekijöinä.