fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurminen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-25T11:07:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-25T11:07:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72802", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan sukupuolten representaatioita s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4, yl\u00e4kouluik\u00e4isille maahanmuuttajanuorille suunnatussa Valoa \u2013 S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa (Mustonen & Reiman 2018). Tutkimuskysymykset\novat seuraavat:\n1) Millaisina sukupuolet esitet\u00e4\u00e4n Valoa \u2013 S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa? Millaista kuvaa sukupuolista\nrakennetaan?\n2) Millaisilla kielen ja kuvien keinoilla representaatioita muodostetaan?\nAiempaa tutkimusta aiheesta on tehty oppikirjoista sek\u00e4 S2-alalla ett\u00e4 muissa oppiaineissa, mutta s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4\noppimateriaaleja on tutkittu viel\u00e4 verrattain v\u00e4h\u00e4n. S\u00e4hk\u00f6isyys tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi\nliikkuvan kuvan hy\u00f6dynt\u00e4miseen oppimateriaalissa, mink\u00e4 vuoksi niit\u00e4 on hedelm\u00e4llist\u00e4 tarkastella. Aiempi oppikirjatutkimus on my\u00f6s osoittanut sukupuolia representoitavan oppikirjoissa edelleen stereotyyppisesti. Siksi on perusteltua tarkastella, millainen kuva sukupuolista rakennetaan uudessa s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 oppimateriaalissa, ja n\u00e4kyv\u00e4tk\u00f6\nesimerkiksi opetussuunnitelmassa mainitut tasa-arvopyrkimykset jollakin tavoin oppimateriaalin sukupuolten representaatioissa.\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu diskurssintutkimuksesta ja siin\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4st\u00e4 representaation\nk\u00e4sitteest\u00e4, systeemis-funktionaalisesta kieliteoriasta sek\u00e4 visuaalisesta kieliopista, joista kaksi viimeiseksi mainittua toimivat tutkimuksessa my\u00f6s analyysimenetelmin\u00e4.\nTutkimuksen aineisto koostuu kaikkiaan nelj\u00e4st\u00e4 Valoa \u2013 S2 ja kirjallisuus -oppimateriaaliin kuuluvasta tilannevideosta, joista on otettu kuvakaappauksia ja joiden repliikit on litteroitu karkeasti sanatasolla. Analyysimenetelmin\u00e4 on hy\u00f6dynnetty kielen osalta systeemis-funktionaalisen kieliteorian ideationaalista metafunktiota, jonka\navulla on tarkasteltu sukupuolten k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 ja sukupuoliin viittaavia sis\u00e4lt\u00f6sanoja, nime\u00e4misi\u00e4 ja ilmauksia. Kuvan\nosalta analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on hy\u00f6dynnetty visuaalista kielioppia, jonka avulla on tarkasteltu kuvien rajauksia,\nsommittelua, vektoreita sek\u00e4 henkil\u00f6hahmojen ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4.\nOppimateriaalista havaittiin sek\u00e4 perinteisi\u00e4 sukupuolistereotypioita noudattavia ett\u00e4 niit\u00e4 rikkovia piirteit\u00e4.\nNais- ja tytt\u00f6hahmoja representoidaan aktiivisina toimijoina, reippaina ja empaattisina, mutta my\u00f6s ep\u00e4varman ja\nuhmakkaan puolen omaavina. Mies- ja poikahahmoja representoidaan erilaisten tunteiden kokijoina, avuliaina, empaattisina ja perinteisest\u00e4 poikkeavassa ammatissa, mutta hetkitt\u00e4in my\u00f6s nais- ja tytt\u00f6hahmoihin verraten ylemm\u00e4ss\u00e4 asemassa sek\u00e4 omiin tunteisiinsa liittyen sulkeutuneena. Kielellisesti representaatioita rakennetaan hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 modaaliverbej\u00e4, konditionaalimuotoja sek\u00e4 erilaisia nime\u00e4misi\u00e4 ja niiden merkityksi\u00e4 liittyen toisiin ihmisiin viittaamiseen, tunteisiin ja ammatteihin. Kuvallisesti representaatioita rakennetaan kuvan toimijan ja kohteen roolien,\nvektoreiden sek\u00e4 kuvan rajauksen ja sommittelun avulla. Kokonaisuutena oppimateriaali on sukupuolisensitiivinen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-25T11:07:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-25T11:07:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011256772", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|