Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa

Tässä tutkielmassa tarkastellaan sukupuolten representaatioita sähköisessä, yläkouluikäisille maahanmuuttajanuorille suunnatussa Valoa – S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa (Mustonen & Reiman 2018). Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Millaisina sukupuolet esitetään Valoa – S2 ja kirjallisuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurminen, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72802
_version_ 1828193076569440256
author Nurminen, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurminen, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurminen, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurminen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan sukupuolten representaatioita sähköisessä, yläkouluikäisille maahanmuuttajanuorille suunnatussa Valoa – S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa (Mustonen & Reiman 2018). Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Millaisina sukupuolet esitetään Valoa – S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa? Millaista kuvaa sukupuolista rakennetaan? 2) Millaisilla kielen ja kuvien keinoilla representaatioita muodostetaan? Aiempaa tutkimusta aiheesta on tehty oppikirjoista sekä S2-alalla että muissa oppiaineissa, mutta sähköisiä oppimateriaaleja on tutkittu vielä verrattain vähän. Sähköisyys tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi liikkuvan kuvan hyödyntämiseen oppimateriaalissa, minkä vuoksi niitä on hedelmällistä tarkastella. Aiempi oppikirjatutkimus on myös osoittanut sukupuolia representoitavan oppikirjoissa edelleen stereotyyppisesti. Siksi on perusteltua tarkastella, millainen kuva sukupuolista rakennetaan uudessa sähköisessä oppimateriaalissa, ja näkyvätkö esimerkiksi opetussuunnitelmassa mainitut tasa-arvopyrkimykset jollakin tavoin oppimateriaalin sukupuolten representaatioissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu diskurssintutkimuksesta ja siinä käytettävästä representaation käsitteestä, systeemis-funktionaalisesta kieliteoriasta sekä visuaalisesta kieliopista, joista kaksi viimeiseksi mainittua toimivat tutkimuksessa myös analyysimenetelminä. Tutkimuksen aineisto koostuu kaikkiaan neljästä Valoa – S2 ja kirjallisuus -oppimateriaaliin kuuluvasta tilannevideosta, joista on otettu kuvakaappauksia ja joiden repliikit on litteroitu karkeasti sanatasolla. Analyysimenetelminä on hyödynnetty kielen osalta systeemis-funktionaalisen kieliteorian ideationaalista metafunktiota, jonka avulla on tarkasteltu sukupuolten käyttämiä ja sukupuoliin viittaavia sisältösanoja, nimeämisiä ja ilmauksia. Kuvan osalta analyysimenetelmänä on hyödynnetty visuaalista kielioppia, jonka avulla on tarkasteltu kuvien rajauksia, sommittelua, vektoreita sekä henkilöhahmojen ulkonäköä. Oppimateriaalista havaittiin sekä perinteisiä sukupuolistereotypioita noudattavia että niitä rikkovia piirteitä. Nais- ja tyttöhahmoja representoidaan aktiivisina toimijoina, reippaina ja empaattisina, mutta myös epävarman ja uhmakkaan puolen omaavina. Mies- ja poikahahmoja representoidaan erilaisten tunteiden kokijoina, avuliaina, empaattisina ja perinteisestä poikkeavassa ammatissa, mutta hetkittäin myös nais- ja tyttöhahmoihin verraten ylemmässä asemassa sekä omiin tunteisiinsa liittyen sulkeutuneena. Kielellisesti representaatioita rakennetaan hyödyntämällä modaaliverbejä, konditionaalimuotoja sekä erilaisia nimeämisiä ja niiden merkityksiä liittyen toisiin ihmisiin viittaamiseen, tunteisiin ja ammatteihin. Kuvallisesti representaatioita rakennetaan kuvan toimijan ja kohteen roolien, vektoreiden sekä kuvan rajauksen ja sommittelun avulla. Kokonaisuutena oppimateriaali on sukupuolisensitiivinen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurminen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-25T11:07:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-25T11:07:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72802", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan sukupuolten representaatioita s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4, yl\u00e4kouluik\u00e4isille maahanmuuttajanuorille suunnatussa Valoa \u2013 S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa (Mustonen & Reiman 2018). Tutkimuskysymykset\novat seuraavat:\n1) Millaisina sukupuolet esitet\u00e4\u00e4n Valoa \u2013 S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa? Millaista kuvaa sukupuolista\nrakennetaan?\n2) Millaisilla kielen ja kuvien keinoilla representaatioita muodostetaan?\nAiempaa tutkimusta aiheesta on tehty oppikirjoista sek\u00e4 S2-alalla ett\u00e4 muissa oppiaineissa, mutta s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4\noppimateriaaleja on tutkittu viel\u00e4 verrattain v\u00e4h\u00e4n. S\u00e4hk\u00f6isyys tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi\nliikkuvan kuvan hy\u00f6dynt\u00e4miseen oppimateriaalissa, mink\u00e4 vuoksi niit\u00e4 on hedelm\u00e4llist\u00e4 tarkastella. Aiempi oppikirjatutkimus on my\u00f6s osoittanut sukupuolia representoitavan oppikirjoissa edelleen stereotyyppisesti. Siksi on perusteltua tarkastella, millainen kuva sukupuolista rakennetaan uudessa s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 oppimateriaalissa, ja n\u00e4kyv\u00e4tk\u00f6\nesimerkiksi opetussuunnitelmassa mainitut tasa-arvopyrkimykset jollakin tavoin oppimateriaalin sukupuolten representaatioissa.\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu diskurssintutkimuksesta ja siin\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4st\u00e4 representaation\nk\u00e4sitteest\u00e4, systeemis-funktionaalisesta kieliteoriasta sek\u00e4 visuaalisesta kieliopista, joista kaksi viimeiseksi mainittua toimivat tutkimuksessa my\u00f6s analyysimenetelmin\u00e4.\nTutkimuksen aineisto koostuu kaikkiaan nelj\u00e4st\u00e4 Valoa \u2013 S2 ja kirjallisuus -oppimateriaaliin kuuluvasta tilannevideosta, joista on otettu kuvakaappauksia ja joiden repliikit on litteroitu karkeasti sanatasolla. Analyysimenetelmin\u00e4 on hy\u00f6dynnetty kielen osalta systeemis-funktionaalisen kieliteorian ideationaalista metafunktiota, jonka\navulla on tarkasteltu sukupuolten k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 ja sukupuoliin viittaavia sis\u00e4lt\u00f6sanoja, nime\u00e4misi\u00e4 ja ilmauksia. Kuvan\nosalta analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on hy\u00f6dynnetty visuaalista kielioppia, jonka avulla on tarkasteltu kuvien rajauksia,\nsommittelua, vektoreita sek\u00e4 henkil\u00f6hahmojen ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4.\nOppimateriaalista havaittiin sek\u00e4 perinteisi\u00e4 sukupuolistereotypioita noudattavia ett\u00e4 niit\u00e4 rikkovia piirteit\u00e4.\nNais- ja tytt\u00f6hahmoja representoidaan aktiivisina toimijoina, reippaina ja empaattisina, mutta my\u00f6s ep\u00e4varman ja\nuhmakkaan puolen omaavina. Mies- ja poikahahmoja representoidaan erilaisten tunteiden kokijoina, avuliaina, empaattisina ja perinteisest\u00e4 poikkeavassa ammatissa, mutta hetkitt\u00e4in my\u00f6s nais- ja tytt\u00f6hahmoihin verraten ylemm\u00e4ss\u00e4 asemassa sek\u00e4 omiin tunteisiinsa liittyen sulkeutuneena. Kielellisesti representaatioita rakennetaan hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 modaaliverbej\u00e4, konditionaalimuotoja sek\u00e4 erilaisia nime\u00e4misi\u00e4 ja niiden merkityksi\u00e4 liittyen toisiin ihmisiin viittaamiseen, tunteisiin ja ammatteihin. Kuvallisesti representaatioita rakennetaan kuvan toimijan ja kohteen roolien,\nvektoreiden sek\u00e4 kuvan rajauksen ja sommittelun avulla. Kokonaisuutena oppimateriaali on sukupuolisensitiivinen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-25T11:07:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-25T11:07:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011256772", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72802
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:11Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aa2c1baa-8ae1-46f5-b5af-1a9b93d79082\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011256772.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurminen, Noora Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä sukupuoli oppimateriaali representaatio
title Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa
title_full Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa
title_fullStr Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa
title_full_unstemmed Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa
title_short Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa
title_sort sukupuolten representaatiot valoa s2 ja kirjallisuus oppimateriaalissa
title_txtP Sukupuolten representaatiot Valoa - S2 ja kirjallisuus -oppimateriaalissa
topic Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä sukupuoli oppimateriaali representaatio
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli oppimateriaali representaatio sukupuoli suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72802 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011256772
work_keys_str_mv AT nurminennoora sukupuoltenrepresentaatiotvaloas2jakirjallisuusoppimateriaalissa