Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä

Kandidaatintutkielmassani tarkastelen varhaista puuttumista yksilökohtaisessa koulun sosiaalityössä ja mitä haasteita siinä voi olla. Tarkoituksena on saada selville, mitä eri työmenetelmiä ja -välineitä koulukuraattorit käyttävät yksilökohtaisessa kuraattorityössä varhaisen puuttumisen näkökulmasta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hokkanen, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72781
_version_ 1826225810236768256
author Hokkanen, Pinja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hokkanen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hokkanen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hokkanen, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmassani tarkastelen varhaista puuttumista yksilökohtaisessa koulun sosiaalityössä ja mitä haasteita siinä voi olla. Tarkoituksena on saada selville, mitä eri työmenetelmiä ja -välineitä koulukuraattorit käyttävät yksilökohtaisessa kuraattorityössä varhaisen puuttumisen näkökulmasta. Varhainen puuttuminen on tärkeää ongelmien ennaltaehkäisemisen kannalta. Tutkielman aihe on tärkeä, koska koulu on lapselle ja nuorelle yksi merkittävimmistä kasvuympäristöistä, joissa myös kuraattori voi olla vaikuttamassa asioihin. Koulun sosiaalityöstä ei ole myöskään paljon tutkimusta. Uusille tutkimuksille on tarvetta, koska monet tutkimukset, joissa aiheena on koulun sosiaalityö, on julkaistu ennen vuonna 2014 voimaan tullutta oppilas- ja opiskelijahuoltolakia (1287/2013). Tutkielman perusteella kuraattorit tekevät keskenään hyvin erilaista yksilökohtaista kuraattorityötä. Yhteisiä piirteitä ovat oppilaan tilanteen kartoitus sekä tuen tarpeen arviointi. Lisäksi kuraattorit toimivat yhteistyössä vanhempien ja esimerkiksi opettajan, psykologin ja lastensuojelun kanssa. Kuraattorit käyttävät monia eri työmenetelmiä kuten haastattelua, piirrättämistä, draamaa ja kotikäyntejä. Kaikkia työmenetelmiä yhdistää keskustelu, jonka kuraattori näkevät tärkeänä osaa työtään. Sen vuoksi vuorovaikutustaitoja pidetään tärkeänä välineenä kuraattorityössä. Koulukuraattorin roolin epäselvyys koulussa, lasten ja nuorten elämäntapojen ja olosuhteiden muutokset sekä kuraattoripalvelujen resursointi ovat haasteita koulun sosiaalityössä. Kuraattorien kokemusten mukaan koulun sosiaalityö painottuu yksilökohtaiseen kuraattorityöhön yhteisöllisen sijaan, vaikka sen kuuluisi olla toisin päin. Kandidaatintutkielman perusteella tulin siihen johtopäätökseen, että oppilaille tulisi olla tarjolla yksilökohtaisia kuraattoripalveluja, mutta työtä täytyisi pyrkiä kehittämään yhteisöllisempään suuntaan. Koulun eri ammattiryhmien kesken olisi myös tärkeä kehittää ohjeistusta, mikä on kenenkin rooli epäselvyyksien vähentämiseksi ja jotta oppilaat saisivat kaiken mahdollisen tuen, jota he tarvitsevat.
first_indexed 2024-09-11T08:52:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "It\u00e4puisto, Maritta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hokkanen, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-24T11:12:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-24T11:12:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72781", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmassani tarkastelen varhaista puuttumista yksil\u00f6kohtaisessa koulun sosiaality\u00f6ss\u00e4 ja mit\u00e4 haasteita siin\u00e4 voi olla. Tarkoituksena on saada selville, mit\u00e4 eri ty\u00f6menetelmi\u00e4\nja -v\u00e4lineit\u00e4 koulukuraattorit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t yksil\u00f6kohtaisessa kuraattority\u00f6ss\u00e4 varhaisen puuttumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Varhainen puuttuminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ongelmien ennaltaehk\u00e4isemisen kannalta. Tutkielman aihe on t\u00e4rke\u00e4, koska koulu on lapselle ja nuorelle yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4\nkasvuymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4, joissa my\u00f6s kuraattori voi olla vaikuttamassa asioihin. Koulun sosiaality\u00f6st\u00e4 ei ole my\u00f6sk\u00e4\u00e4n paljon tutkimusta. Uusille tutkimuksille on tarvetta, koska monet tutkimukset, joissa aiheena on koulun sosiaality\u00f6, on julkaistu ennen vuonna 2014 voimaan tullutta\noppilas- ja opiskelijahuoltolakia (1287/2013).\nTutkielman perusteella kuraattorit tekev\u00e4t kesken\u00e4\u00e4n hyvin erilaista yksil\u00f6kohtaista kuraattority\u00f6t\u00e4. Yhteisi\u00e4 piirteit\u00e4 ovat oppilaan tilanteen kartoitus sek\u00e4 tuen tarpeen arviointi. Lis\u00e4ksi\nkuraattorit toimivat yhteisty\u00f6ss\u00e4 vanhempien ja esimerkiksi opettajan, psykologin ja lastensuojelun kanssa. Kuraattorit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t monia eri ty\u00f6menetelmi\u00e4 kuten haastattelua, piirr\u00e4tt\u00e4mist\u00e4,\ndraamaa ja kotik\u00e4yntej\u00e4. Kaikkia ty\u00f6menetelmi\u00e4 yhdist\u00e4\u00e4 keskustelu, jonka kuraattori n\u00e4kev\u00e4t\nt\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osaa ty\u00f6t\u00e4\u00e4n. Sen vuoksi vuorovaikutustaitoja pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 v\u00e4lineen\u00e4 kuraattority\u00f6ss\u00e4.\nKoulukuraattorin roolin ep\u00e4selvyys koulussa, lasten ja nuorten el\u00e4m\u00e4ntapojen ja olosuhteiden\nmuutokset sek\u00e4 kuraattoripalvelujen resursointi ovat haasteita koulun sosiaality\u00f6ss\u00e4. Kuraattorien kokemusten mukaan koulun sosiaality\u00f6 painottuu yksil\u00f6kohtaiseen kuraattority\u00f6h\u00f6n yhteis\u00f6llisen sijaan, vaikka sen kuuluisi olla toisin p\u00e4in. Kandidaatintutkielman perusteella tulin siihen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen, ett\u00e4 oppilaille tulisi olla tarjolla yksil\u00f6kohtaisia kuraattoripalveluja, mutta\nty\u00f6t\u00e4 t\u00e4ytyisi pyrki\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6llisemp\u00e4\u00e4n suuntaan. Koulun eri ammattiryhmien kesken olisi my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 ohjeistusta, mik\u00e4 on kenenkin rooli ep\u00e4selvyyksien v\u00e4hent\u00e4miseksi ja jotta oppilaat saisivat kaiken mahdollisen tuen, jota he tarvitsevat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-24T11:12:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-24T11:12:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhainen puuttuminen koulun sosiaality\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011246744", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuraattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen puuttuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupsykologit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72781
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/62ad2ad7-1e47-4f5e-accf-6c1957c6002f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011246744.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hokkanen, Pinja Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä Sosiaalityö Social Work 210 koulukuraattorit varhainen puuttuminen oppilashuolto lastensuojelu sosiaalityö koulut tukeminen nuoret yhteistyö koulupsykologit
title Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä
title_full Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä
title_fullStr Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä
title_full_unstemmed Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä
title_short Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä
title_sort varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä
title_txtP Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä
topic Sosiaalityö Social Work 210 koulukuraattorit varhainen puuttuminen oppilashuolto lastensuojelu sosiaalityö koulut tukeminen nuoret yhteistyö koulupsykologit
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö koulukuraattorit koulupsykologit koulut lastensuojelu nuoret oppilashuolto sosiaalityö tukeminen varhainen puuttuminen yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72781 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011246744
work_keys_str_mv AT hokkanenpinja varhainenpuuttuminenkoulunsosiaalityössä