“No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä

Koronavirus sai aikaan Suomessa ennennäkemättömän poikkeustilan, jossa osa peruskoululaisista joutui jäämään kotiin ja aloittamaan itsenäisen etäopiskelun. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta ja koulumotivaation säilymisestä kevään...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jokela, Maija, Kesäjärvi-Lehtinen, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72780
_version_ 1826225692847636480
author Jokela, Maija Kesäjärvi-Lehtinen, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokela, Maija Kesäjärvi-Lehtinen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokela, Maija Kesäjärvi-Lehtinen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokela, Maija
datasource_str_mv jyx
description Koronavirus sai aikaan Suomessa ennennäkemättömän poikkeustilan, jossa osa peruskoululaisista joutui jäämään kotiin ja aloittamaan itsenäisen etäopiskelun. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta ja koulumotivaation säilymisestä kevään 2020 koronaepidemian aikana. Segreff (2020) toi artikkelissaan esille etäopetuksen käytäntöä ja huolen siitä miten käy niiden oppilaiden, joilla tehtävien aloittaminen ja lopettaminen sekä sitoutuminen on koulussa jo ennestään haastavaa. Helsingin Yliopisto ja Tampereen Yliopisto aloittivat kyselytutkimuksen keväällä 2020, jossa tutkittiin koronakevään vaikutuksia niin koulunkäyntiin, opetukseen kuin hyvinvointiin. Tutkimuksen alustavat tulokset kertoviat oppilaiden erilaisesta tavasta kokea etäopetus ja poikkeusajan haastavuudesta sekä kuormittavuudesta vanhempien näkökulmasta (Koulutuksen arviointikeskus, 2020.) Herkama & Repo (2020) toteuttivat kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta koronapandemian aikana keväällä 2020. Käytimme lähestymistapana yllä esitetyistä tutkimuksista poiketen haastattelua, jotta saisimme syvällisempää tietoa oppilaiden kokemuksista ja koulumotivaation säilymisestä kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Halusimme omassa tutkimuksessamme tuoda oppilaiden äänen kuuluviin ja antaa heidän kertoa oma kokemuksensa etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä poikkeusoloissa. Tutkimuksemme on tapaustutkimus ja sen aineisto kerättiin Etelä-Suomen alueella olevasta peruskoulusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Zoom-haastattelua, joka toteutettiin koulupäivän aikana haastateltavien ollessa kotona. Haastatteluun osallistui kahdeksan saman koulun oppilasta. Haastateltavista kuusi opiskeli peruskoulun kolmannella luokalla ja kaksi peruskoulun neljännellä luokalla. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa haastattelut pelkistettiin ja tiivistettiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi (Puusa, 2020; Alasuutari, 2011). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaikkien oppilaiden koulumotivaatio säilyi etäopetuksen aikana. Jokainen oppilas sai tehtyä koulutehtäviä eikä kukaan kokenut niiden olevan liian vaativia. Apua oli saatavilla jokaisen kotona, mutta sitä ei aina heti onnistuttu saamaan, koska vanhemmat olivat töissä ja opettajiin ei ollut välitöntä yhteyttä. Kaipuu takaisin kouluun oli suuri sillä kaikki oppilaat kertoivat halustaan palata lähiopetukseen. Eniten koulusta kaivattiin kavereita. Vain yksi haastateltavista mainitsi koronaviruksen ja siitä aiheutuvan pelon, jonka vuoksi kouluun palaaminen voisi olla pelottavaa.
first_indexed 2020-11-24T21:04:19Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokela, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kes\u00e4j\u00e4rvi-Lehtinen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-24T11:10:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-24T11:10:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72780", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koronavirus sai aikaan Suomessa ennenn\u00e4kem\u00e4tt\u00f6m\u00e4n poikkeustilan, jossa osa peruskoululaisista joutui j\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n kotiin ja aloittamaan itsen\u00e4isen et\u00e4opiskelun. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia et\u00e4opetuksesta ja koulumotivaation s\u00e4ilymisest\u00e4 kev\u00e4\u00e4n 2020 koronaepidemian aikana. Segreff (2020) toi artikkelissaan esille et\u00e4opetuksen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00e4 ja huolen siit\u00e4 miten k\u00e4y niiden oppilaiden, joilla teht\u00e4vien aloittaminen ja lopettaminen sek\u00e4 sitoutuminen on koulussa jo ennest\u00e4\u00e4n haastavaa. Helsingin Yliopisto ja Tampereen Yliopisto aloittivat kyselytutkimuksen kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020, jossa tutkittiin koronakev\u00e4\u00e4n vaikutuksia niin koulunk\u00e4yntiin, opetukseen kuin hyvinvointiin. Tutkimuksen alustavat tulokset kertoviat oppilaiden erilaisesta tavasta kokea et\u00e4opetus ja poikkeusajan haastavuudesta sek\u00e4 kuormittavuudesta vanhempien n\u00e4k\u00f6kulmasta (Koulutuksen arviointikeskus, 2020.) Herkama & Repo (2020) toteuttivat kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin oppilaiden kokemuksia et\u00e4opetuksesta koronapandemian aikana kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020. K\u00e4ytimme l\u00e4hestymistapana yll\u00e4 esitetyist\u00e4 tutkimuksista poiketen haastattelua, jotta saisimme syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tietoa oppilaiden kokemuksista ja koulumotivaation s\u00e4ilymisest\u00e4 kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetusjakson aikana. Halusimme omassa tutkimuksessamme tuoda oppilaiden \u00e4\u00e4nen kuuluviin ja antaa heid\u00e4n kertoa oma kokemuksensa et\u00e4opiskelusta ja koulumotivaation s\u00e4ilymisest\u00e4 poikkeusoloissa.\n Tutkimuksemme on tapaustutkimus ja sen aineisto ker\u00e4ttiin Etel\u00e4-Suomen alueella olevasta peruskoulusta. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin Zoom-haastattelua, joka toteutettiin koulup\u00e4iv\u00e4n aikana haastateltavien ollessa kotona. Haastatteluun osallistui kahdeksan saman koulun oppilasta. Haastateltavista kuusi opiskeli peruskoulun kolmannella luokalla ja kaksi peruskoulun nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 laadullista teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jossa haastattelut pelkistettiin ja tiivistettiin yhten\u00e4iseksi kokonaisuudeksi (Puusa, 2020; Alasuutari, 2011).\n Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 kaikkien oppilaiden koulumotivaatio s\u00e4ilyi et\u00e4opetuksen aikana. Jokainen oppilas sai tehty\u00e4 kouluteht\u00e4vi\u00e4 eik\u00e4 kukaan kokenut niiden olevan liian vaativia. Apua oli saatavilla jokaisen kotona, mutta sit\u00e4 ei aina heti onnistuttu saamaan, koska vanhemmat olivat t\u00f6iss\u00e4 ja opettajiin ei ollut v\u00e4lit\u00f6nt\u00e4 yhteytt\u00e4. Kaipuu takaisin kouluun oli suuri sill\u00e4 kaikki oppilaat kertoivat halustaan palata l\u00e4hiopetukseen. Eniten koulusta kaivattiin kavereita. Vain yksi haastateltavista mainitsi koronaviruksen ja siit\u00e4 aiheutuvan pelon, jonka vuoksi kouluun palaaminen voisi olla pelottavaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-24T11:10:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-24T11:10:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cNo ihan hauskaa, meinaa ei tarvii her\u00e4t\u00e4 niin aikasin aamulla!\u201d : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia et\u00e4opiskelusta ja koulumotivaation s\u00e4ilymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011246743", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsen\u00e4inen ty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72780
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokela, Maija Kesäjärvi-Lehtinen, Anna “No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä koulumotivaatio lähiopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 COVID-19 sosiaaliset suhteet motivaatio etäopetus opiskelumotivaatio vuorovaikutus etäopiskelu itsenäinen työskentely
title “No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä
title_full “No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä
title_fullStr “No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä “No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä
title_full_unstemmed “No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä “No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä
title_short “No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!”
title_sort no ihan hauskaa meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla 3 4 luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä
title_sub 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä
title_txtP “No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä
topic koulumotivaatio lähiopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 COVID-19 sosiaaliset suhteet motivaatio etäopetus opiskelumotivaatio vuorovaikutus etäopiskelu itsenäinen työskentely
topic_facet 103 COVID-19 Luokanopettajakoulutus Teacher Education etäopetus etäopiskelu itsenäinen työskentely koulumotivaatio lähiopetus motivaatio opiskelumotivaatio sosiaaliset suhteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72780 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011246743
work_keys_str_mv AT jokelamaija noihanhauskaameinaaeitarviiherätäniinaikasinaamulla34luokkalaistenoppilaidenkokemuks