”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa ja ulkonäön vaikutuksia oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin. Tutkielmassa käsitellään ulkonäköä myös sukupuolen näkökulmasta. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty eläytymismenetelmää käyttäen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korteniemi, Elisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72778
_version_ 1826225712456007680
author Korteniemi, Elisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korteniemi, Elisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korteniemi, Elisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korteniemi, Elisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa ja ulkonäön vaikutuksia oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin. Tutkielmassa käsitellään ulkonäköä myös sukupuolen näkökulmasta. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty eläytymismenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=36) olivat peruskoulun kuudesluokkalaisia. Ensimmäinen osa aineistosta koostuu oppilaiden kirjoittamista tarinoista ja toinen osa kahdesta ryhmäkeskustelusta, joiden haastattelurunko luotiin eläytymismenetelmätarinoiden pohjalta. Ryhmäkeskustelijat (N=4) olivat jo osallistuneet aineistonkeruun ensimmäiseen vaiheeseen. Tutkimusaineiston analyysissä on käytetty teemoittelua. Tutkimustulosten mukaan ulkonäöllä on merkitystä oppilaskulttuurissa. Ulkonäköön vaikuttavia tekijöitä on useita, joista merkittävimpänä nousivat esiin vaatteet ja pukeutuminen. Myös sosiaalisella medialla on vaikutusta siihen, miltä kuuluisi näyttää. Tulosten perusteella koulussa pyritään ulkonäöllisesti samankaltaisuuteen ja vältellään joukosta erottautumista. Ulkonäkö voidaan nähdä pääomana, jolla ostetaan suosiota ja luodaan kaverisuhteita. Toisaalta epäedullinen ulkonäkö voi johtaa pahimmillaan koulukiusaamiseen. Tulosten perusteella tyttöjen maailmassa ulkonäkö kuvailtiin yksityiskohtaisemmin pukeutumisen, ehostamisen ja ruumiillisuuden merkityksinä. Poikien ulkonäköön liitettiin eniten pukeutumisen tematiikkaa. Tutkimustulokset osoittavat, että ulkonäköasioihin liittyvät ulkopuolisuuden tunne, joukosta poissulkeminen, epävarmuus ja pelko. Ne näyttäytyvät koulun informaalissa arjessa ja elävät oppilaskulttuurissa. Tämän vuoksi ulkonäkökulttuurin olemassa olo ja sen vaikutukset oppilaisiin tulisi tiedostaa paremmin.
first_indexed 2020-11-24T21:04:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korteniemi, Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-24T11:06:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-24T11:06:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella ulkon\u00e4\u00f6n merkityksi\u00e4 oppilaskulttuurissa ja ulkon\u00e4\u00f6n vaikutuksia oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin. Tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4 my\u00f6s sukupuolen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kyseess\u00e4 on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on ker\u00e4tty el\u00e4ytymismenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=36) olivat peruskoulun kuudesluokkalaisia. Ensimm\u00e4inen osa aineistosta koostuu oppilaiden kirjoittamista tarinoista ja toinen osa kahdesta ryhm\u00e4keskustelusta, joiden haastattelurunko luotiin el\u00e4ytymismenetelm\u00e4tarinoiden pohjalta. Ryhm\u00e4keskustelijat (N=4) olivat jo osallistuneet aineistonkeruun ensimm\u00e4iseen vaiheeseen. Tutkimusaineiston analyysiss\u00e4 on k\u00e4ytetty teemoittelua.\nTutkimustulosten mukaan ulkon\u00e4\u00f6ll\u00e4 on merkityst\u00e4 oppilaskulttuurissa. Ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 on useita, joista merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 nousivat esiin vaatteet ja pukeutuminen. My\u00f6s sosiaalisella medialla on vaikutusta siihen, milt\u00e4 kuuluisi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Tulosten perusteella koulussa pyrit\u00e4\u00e4n ulkon\u00e4\u00f6llisesti samankaltaisuuteen ja v\u00e4ltell\u00e4\u00e4n joukosta erottautumista. Ulkon\u00e4k\u00f6 voidaan n\u00e4hd\u00e4 p\u00e4\u00e4omana, jolla ostetaan suosiota ja luodaan kaverisuhteita. Toisaalta ep\u00e4edullinen ulkon\u00e4k\u00f6 voi johtaa pahimmillaan koulukiusaamiseen. Tulosten perusteella tytt\u00f6jen maailmassa ulkon\u00e4k\u00f6 kuvailtiin yksityiskohtaisemmin pukeutumisen, ehostamisen ja ruumiillisuuden merkityksin\u00e4. Poikien ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n liitettiin eniten pukeutumisen tematiikkaa.\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 ulkon\u00e4k\u00f6asioihin liittyv\u00e4t ulkopuolisuuden tunne, joukosta poissulkeminen, ep\u00e4varmuus ja pelko. Ne n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t koulun informaalissa arjessa ja el\u00e4v\u00e4t oppilaskulttuurissa. T\u00e4m\u00e4n vuoksi ulkon\u00e4k\u00f6kulttuurin olemassa olo ja sen vaikutukset oppilaisiin tulisi tiedostaa paremmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-24T11:06:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-24T11:06:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaskulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEtt\u00e4 miettii koko ajan milt\u00e4 m\u00e4\u00e4 n\u00e4yt\u00e4n ja mit\u00e4 toinen ajattelee\u201d : ulkon\u00e4\u00f6n merkityksi\u00e4 oppilaskulttuurissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011246741", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ulkon\u00e4k\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluyhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72778
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92c3d0c2-2f92-4e55-bdc9-3822249291b3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011246741.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korteniemi, Elisa ”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa oppilaskulttuuri Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaaliset suhteet nuoret ulkonäkö varhaisnuoret sukupuoli kouluyhteisö eläytymismenetelmä
title ”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
title_full ”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
title_fullStr ”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa ”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
title_full_unstemmed ”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa ”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
title_short ”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee”
title_sort että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
title_sub ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
title_txtP ”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
topic oppilaskulttuuri Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaaliset suhteet nuoret ulkonäkö varhaisnuoret sukupuoli kouluyhteisö eläytymismenetelmä
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eläytymismenetelmä kouluyhteisö nuoret oppilaskulttuuri sosiaaliset suhteet sukupuoli ulkonäkö varhaisnuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72778 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011246741
work_keys_str_mv AT korteniemielisa ettämiettiikokoajanmiltämäänäytänjamitätoinenajatteleeulkonäönmerkityksiäoppilas