Yhteenveto: | Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa ja ulkonäön vaikutuksia oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin. Tutkielmassa käsitellään ulkonäköä myös sukupuolen näkökulmasta. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty eläytymismenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=36) olivat peruskoulun kuudesluokkalaisia. Ensimmäinen osa aineistosta koostuu oppilaiden kirjoittamista tarinoista ja toinen osa kahdesta ryhmäkeskustelusta, joiden haastattelurunko luotiin eläytymismenetelmätarinoiden pohjalta. Ryhmäkeskustelijat (N=4) olivat jo osallistuneet aineistonkeruun ensimmäiseen vaiheeseen. Tutkimusaineiston analyysissä on käytetty teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan ulkonäöllä on merkitystä oppilaskulttuurissa. Ulkonäköön vaikuttavia tekijöitä on useita, joista merkittävimpänä nousivat esiin vaatteet ja pukeutuminen. Myös sosiaalisella medialla on vaikutusta siihen, miltä kuuluisi näyttää. Tulosten perusteella koulussa pyritään ulkonäöllisesti samankaltaisuuteen ja vältellään joukosta erottautumista. Ulkonäkö voidaan nähdä pääomana, jolla ostetaan suosiota ja luodaan kaverisuhteita. Toisaalta epäedullinen ulkonäkö voi johtaa pahimmillaan koulukiusaamiseen. Tulosten perusteella tyttöjen maailmassa ulkonäkö kuvailtiin yksityiskohtaisemmin pukeutumisen, ehostamisen ja ruumiillisuuden merkityksinä. Poikien ulkonäköön liitettiin eniten pukeutumisen tematiikkaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että ulkonäköasioihin liittyvät ulkopuolisuuden tunne, joukosta poissulkeminen, epävarmuus ja pelko. Ne näyttäytyvät koulun informaalissa arjessa ja elävät oppilaskulttuurissa. Tämän vuoksi ulkonäkökulttuurin olemassa olo ja sen vaikutukset oppilaisiin tulisi tiedostaa paremmin.
|