Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa

Opettajiksi hakevien määrä on vähentynyt ja alan viehättävyyden laskuun vaikuttavia tekijöitä on pohdittu muun muassa mediassa. Tarkastelen tutkimuksessa sitä, millaisia merkityksiä opettajista muodostetaan Suomi24–keskustelupalstalla sekä millaiset vakiintuneet merkityksellistämisen tav...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Miettinen, Hilda-Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72703
_version_ 1828193076521205760
author Miettinen, Hilda-Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Miettinen, Hilda-Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Miettinen, Hilda-Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Miettinen, Hilda-Maria
datasource_str_mv jyx
description Opettajiksi hakevien määrä on vähentynyt ja alan viehättävyyden laskuun vaikuttavia tekijöitä on pohdittu muun muassa mediassa. Tarkastelen tutkimuksessa sitä, millaisia merkityksiä opettajista muodostetaan Suomi24–keskustelupalstalla sekä millaiset vakiintuneet merkityksellistämisen tavat ohjaavat opettajien merkityksellistämistä. Tutkimuksen kautta on mahdollista päästä tarkastelemaan erilaisten merkityksellistämisen tapojen yhteyttä alan viehättävyyden laskuun sekä opettajan ammattiin kohdistuviin arvostuksiin, suhtautumiseen ja asenteisiin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on diskurssintutkimus, jonka tiimoilta keskityn tarkemmin representaation sekä diskurssien käsitteisiin. Representaatioiden myötä tutkimuksessa tarkastellaan kommenteissa opettajista kielen välityksellä muodostettuja merkityksiä. Diskursseja tarkastelemalla puolestaan keskitytään havainnoimaan sitä, millaisia vakiintuneita merkityksellistämisen tapoja kommenteissa esiintyy. Tutkimuksen aineistona on 100 Suomi24–keskustelupalstalla julkaistua kommenttia. Aineistonkeruun helpottamiseksi aineisto on kerätty Kielipankista. Kommentit on rajattu käsittelemään koulukontekstia. Aineistossa on mukana kommentteja kaikilta koulutusasteilta. Analyysimetodina toimii diskurssianalyysi, jossa kytken havaintoni perinteisen kieliopin käsitteisiin käyttäen apunani mm. Suomen isoa kielioppia. Analyysin keskiössä ovat representaation ja diskurssin käsitteet. Opettajien representaatioissa ja diskursseissa esiintyy sekä positiivista että negatiivista suhtautumista, vaikka negatiivinen suhtautuminen on yleisempää. Representaatioiden kautta esille nousee rajuja teemoja, kuten väkivaltaisuutta. Toisaalta taas mm. opettajien kykyä tietää sekä välittää tietoa korostetaan. Diskursseissa näkyvät opettajien arvioiminen, työn eettinen koodisto, opettajien viihteellinen aspekti sekä opettajien herättämät tunteet. Tuloksia on mahdollista hyödyntää mm. osana opettajan ammatin arvostuksiin liittyvää yhteiskunnallista keskustelua sekä opettajien koulutusta ja sen kehittämistä.
first_indexed 2020-11-20T21:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Miettinen, Hilda-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-20T11:29:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-20T11:29:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72703", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajiksi hakevien ma\u0308a\u0308ra\u0308 on va\u0308hentynyt ja alan vieha\u0308tta\u0308vyyden laskuun vaikuttavia tekijo\u0308ita\u0308 on pohdittu muun muassa mediassa. Tarkastelen tutkimuksessa sita\u0308, millaisia merkityksia\u0308 opettajista muodostetaan Suomi24\u2013keskustelupalstalla seka\u0308 millaiset vakiintuneet merkityksellista\u0308misen tavat ohjaavat opettajien merkityksellista\u0308mista\u0308. Tutkimuksen kautta on mahdollista pa\u0308a\u0308sta\u0308 tarkastelemaan erilaisten merkityksellista\u0308misen tapojen yhteytta\u0308 alan vieha\u0308tta\u0308vyyden laskuun seka\u0308 opettajan ammattiin kohdistuviin arvostuksiin, suhtautumiseen ja asenteisiin.\nTutkimuksen teoreettisena viitekehyksena\u0308 on diskurssintutkimus, jonka tiimoilta keskityn tarkemmin representaation seka\u0308 diskurssien ka\u0308sitteisiin. Representaatioiden myo\u0308ta\u0308 tutkimuksessa tarkastellaan kommenteissa opettajista kielen va\u0308lityksella\u0308 muodostettuja merkityksia\u0308. Diskursseja tarkastelemalla puolestaan keskityta\u0308a\u0308n havainnoimaan sita\u0308, millaisia vakiintuneita merkityksellista\u0308misen tapoja kommenteissa esiintyy.\nTutkimuksen aineistona on 100 Suomi24\u2013keskustelupalstalla julkaistua kommenttia. Aineistonkeruun helpottamiseksi aineisto on kera\u0308tty Kielipankista. Kommentit on rajattu ka\u0308sittelema\u0308a\u0308n koulukontekstia. Aineistossa on mukana kommentteja kaikilta koulutusasteilta. Analyysimetodina toimii diskurssianalyysi, jossa kytken havaintoni perinteisen kieliopin ka\u0308sitteisiin ka\u0308ytta\u0308en apunani mm. Suomen isoa kielioppia. Analyysin keskio\u0308ssa\u0308 ovat representaation ja diskurssin ka\u0308sitteet.\nOpettajien representaatioissa ja diskursseissa esiintyy seka\u0308 positiivista etta\u0308 negatiivista suhtautumista, vaikka negatiivinen suhtautuminen on yleisempa\u0308a\u0308. Representaatioiden kautta esille nousee rajuja teemoja, kuten va\u0308kivaltaisuutta. Toisaalta taas mm. opettajien kykya\u0308 tieta\u0308a\u0308 seka\u0308 va\u0308litta\u0308a\u0308 tietoa korostetaan. Diskursseissa na\u0308kyva\u0308t opettajien arvioiminen, tyo\u0308n eettinen koodisto, opettajien viihteellinen aspekti seka\u0308 opettajien hera\u0308tta\u0308ma\u0308t tunteet. Tuloksia on mahdollista hyo\u0308dynta\u0308a\u0308 mm. osana opettajan ammatin arvostuksiin liittyva\u0308a\u0308 yhteiskunnallista keskustelua seka\u0308 opettajien koulutusta ja sen kehitta\u0308mista\u0308.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-20T11:29:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-20T11:29:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24\u2013 keskustelupalstan kommenteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011206701", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelupalstat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72703
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:22Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c9b8aaf6-fc18-44a8-927e-83d671949dc8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011206701.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Miettinen, Hilda-Maria Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa Suomen kieli Finnish 309 diskurssi keskustelupalstat sosiaalinen media opettajat diskurssintutkimus representaatio
title Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa
title_full Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa
title_fullStr Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa
title_full_unstemmed Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa
title_short Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa
title_sort opettajien representaatiot ja diskurssit suomi24 keskustelupalstan kommenteissa
title_txtP Opettajien representaatiot ja diskurssit Suomi24– keskustelupalstan kommenteissa
topic Suomen kieli Finnish 309 diskurssi keskustelupalstat sosiaalinen media opettajat diskurssintutkimus representaatio
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli diskurssi diskurssintutkimus keskustelupalstat opettajat representaatio sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72703 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011206701
work_keys_str_mv AT miettinenhildamaria opettajienrepresentaatiotjadiskurssitsuomi24keskustelupalstankommenteissa