Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa

Digitalisaatio on ilmiö, joka mahdollistaa teknologiavälitteisen toimintatapojen muutoksen. Toimintaympäristön digitalisaatiolla voidaan tavoitella tehokkuutta sekä toimintojen automatisointia ja uudelleenjärjestelyä. Suomalaisen lukiokoulutuksen digitalisaatio painottuu voimakkaasti 2010-luvulle, j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laukkarinen, Emmi
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72682
_version_ 1828193076519108608
author Laukkarinen, Emmi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laukkarinen, Emmi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laukkarinen, Emmi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laukkarinen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio on ilmiö, joka mahdollistaa teknologiavälitteisen toimintatapojen muutoksen. Toimintaympäristön digitalisaatiolla voidaan tavoitella tehokkuutta sekä toimintojen automatisointia ja uudelleenjärjestelyä. Suomalaisen lukiokoulutuksen digitalisaatio painottuu voimakkaasti 2010-luvulle, jolloin perinteiset oppimisympäristöt ovat laajasti muuttuneet teknologiapainotteisemmiksi. Myös sähköisesti suoritettava ylioppilastutkinto on yksi merkittävimmistä digitalisaation ilmentymistä lukiokoulutuksessa. Digitalisaation edetessä prosessinomaisesti, sen eri vaiheisiin liittyy myös haasteita. Aiemman tutkimuksen keskittyessä digitalisaation haasteisiin liiketoimintaympäristöissä, tutkielma pyrkii esittämään toistaiseksi hyvin vähän tutkitun ja vasta hiljattain digitalisoituneen toimintaympäristön haasteita käyttäjän näkökulmasta. Laadullisena tutkimuksena toteutetussa pro gradussa vastataan kysymykseen, millaisia haasteita toimintaympäristön digitalisaatio aiheuttaa uuden teknologian käyttäjän näkökulmasta ja kuinka nämä haasteet ilmenevät suomalaisessa lukiokoulutuksessa lukio-opiskelijan opintojen aikana. Aineisto on kerätty teemahaastatteluin. Aiheen tarkastelu lukiokoulutuksen näkökulmasta paljastaa, että lukiolaiset saattavat kokea lukion digitalisaatioon liittyen haasteita kolmesta eri näkökulmasta. Näkökulmat ja tutkielman luokittelemat haasteet ovat muutosvastarinta, negatiiviset tunnereaktiot ja käyttäjän tottumattomuus käyttää teknologiaa. Lukiolaisten kannalta voidaan todeta, että kyseiset haasteet ovat tunnistettavissa suomalaisessa lukiokoulutuksessa, mutta teorian esittelemät haasteet koetaan suhteellisen lievinä. Eniten haasteita koetaan matematiikan sovellusten käyttöönoton ja harjoittelun aikana. Tuloksista selviää, että lukio-opiskelijoilla on keinoja suhtautua haasteisiin siten, että ne eivät vaikuta motivaatioon käyttää teknologiaa oppimisen tukena. Tutkimus osoittaa myös, että lukioiden digitalisaatioprosessi on koettu opiskelijoiden keskuudessa onnistuneeksi, ja kokemusta lisää myös lukiolaisten avoimuus muuttaa opiskelutapojaan käytössä olevan teknologian vaatimilla tavoilla.
first_indexed 2020-11-19T21:01:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salo, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laukkarinen, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-19T08:37:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-19T08:37:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72682", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on ilmi\u00f6, joka mahdollistaa teknologiav\u00e4litteisen toimintatapojen\nmuutoksen. Toimintaymp\u00e4rist\u00f6n digitalisaatiolla voidaan tavoitella tehokkuutta sek\u00e4 toimintojen automatisointia ja uudelleenj\u00e4rjestely\u00e4. Suomalaisen lukiokoulutuksen digitalisaatio painottuu voimakkaasti 2010-luvulle, jolloin perinteiset oppimisymp\u00e4rist\u00f6t ovat laajasti muuttuneet teknologiapainotteisemmiksi.\nMy\u00f6s s\u00e4hk\u00f6isesti suoritettava ylioppilastutkinto on yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 digitalisaation ilmentymist\u00e4 lukiokoulutuksessa. Digitalisaation edetess\u00e4 prosessinomaisesti, sen eri vaiheisiin liittyy my\u00f6s haasteita. Aiemman tutkimuksen\nkeskittyess\u00e4 digitalisaation haasteisiin liiketoimintaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, tutkielma\npyrkii esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n toistaiseksi hyvin v\u00e4h\u00e4n tutkitun ja vasta hiljattain digitalisoituneen toimintaymp\u00e4rist\u00f6n haasteita k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Laadullisena tutkimuksena toteutetussa pro gradussa vastataan kysymykseen, millaisia haasteita toimintaymp\u00e4rist\u00f6n digitalisaatio aiheuttaa uuden teknologian k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta ja kuinka n\u00e4m\u00e4 haasteet ilmenev\u00e4t suomalaisessa lukiokoulutuksessa lukio-opiskelijan opintojen aikana. Aineisto on ker\u00e4tty teemahaastatteluin.\nAiheen tarkastelu lukiokoulutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta paljastaa, ett\u00e4 lukiolaiset\nsaattavat kokea lukion digitalisaatioon liittyen haasteita kolmesta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta. N\u00e4k\u00f6kulmat ja tutkielman luokittelemat haasteet ovat muutosvastarinta,\nnegatiiviset tunnereaktiot ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n tottumattomuus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 teknologiaa. Lukiolaisten kannalta voidaan todeta, ett\u00e4 kyseiset haasteet ovat tunnistettavissa\nsuomalaisessa lukiokoulutuksessa, mutta teorian esittelem\u00e4t haasteet koetaan\nsuhteellisen lievin\u00e4. Eniten haasteita koetaan matematiikan sovellusten k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton ja harjoittelun aikana. Tuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 lukio-opiskelijoilla on\nkeinoja suhtautua haasteisiin siten, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t vaikuta motivaatioon k\u00e4ytt\u00e4\u00e4\nteknologiaa oppimisen tukena. Tutkimus osoittaa my\u00f6s, ett\u00e4 lukioiden digitalisaatioprosessi on koettu opiskelijoiden keskuudessa onnistuneeksi, ja kokemusta lis\u00e4\u00e4 my\u00f6s lukiolaisten avoimuus muuttaa opiskelutapojaan k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan\nteknologian vaatimilla tavoilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-19T08:37:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-19T08:37:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalisaatioprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukiokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalisten ty\u00f6kalujen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n haasteet opiskelijan n\u00e4k\u00f6kulmasta lukiokoulutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011196694", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72682
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:00Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6b123140-9b44-4e2a-bb48-df0090c4e351\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011196694.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laukkarinen, Emmi Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa digitalisaatioprosessi lukiokoulutus digitaalinen oppimisympäristö digitaalisten työkalujen käyttöönotto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitalisaatio lukio lukiolaiset
title Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa
title_full Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa
title_fullStr Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa
title_full_unstemmed Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa
title_short Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa
title_sort digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa
title_txtP Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa
topic digitalisaatioprosessi lukiokoulutus digitaalinen oppimisympäristö digitaalisten työkalujen käyttöönotto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitalisaatio lukio lukiolaiset
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede digitaalinen oppimisympäristö digitaalisten työkalujen käyttöönotto digitalisaatio digitalisaatioprosessi lukio lukiokoulutus lukiolaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72682 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011196694
work_keys_str_mv AT laukkarinenemmi digitalisaationjadigitalisoituneenoppimisympäristönhaasteetopiskelijannäkökulmas