Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa

Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on tietokoneella luotu kolmiulotteinen kuva tai ympäristö, jonka kanssa käyttäjä voi olla vuorovaikutuksessa. Nykypäivänä virtuaaliympäristöihin pääsee uppoamaan monin eri keinoin ja monille varmasti tutuin näistä on käyttämällä apunaan virtuaalitodellisuus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtinen, Onni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72676
_version_ 1826225808300048384
author Lehtinen, Onni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtinen, Onni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtinen, Onni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtinen, Onni
datasource_str_mv jyx
description Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on tietokoneella luotu kolmiulotteinen kuva tai ympäristö, jonka kanssa käyttäjä voi olla vuorovaikutuksessa. Nykypäivänä virtuaaliympäristöihin pääsee uppoamaan monin eri keinoin ja monille varmasti tutuin näistä on käyttämällä apunaan virtuaalitodellisuuslaseja. Virtuaalitodellisuus yhdistetään usein viihdeteollisuuden hyödyntämäksi teknologiaksi, varsinkin erilaisten pelien osalta. Nykyään virtuaalitodellisuutta kehitetään ja hyödynnetään yhä kasvavissa määrin myös terveydenhuollon, teollisuuden ja koulutuksen tarpeisiin. Tässä tutkielmassa tarkastellaan millaista käyttöä virtuaalitodellisuudella on terveydenhuollon parissa, ja vielä tarkemmin millaisia käyttömahdollisuuksia se tarjoaa ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa. Tutkielmassa pyritään myös selvittämään, onko virtuaalitodellisuushoito tehokasta. Virtual reality is computer-generated three-dimensional picture or environment, that is interactive. Nowadays it is possible to immerse in virtual environments in multiple ways and probably the most familiar one for the consumer is the use of VR-headset. Virtual reality is often associated with the use of entertainment industry, especially games. Virtual reality is also currently being developed and exploited more and more for the benefits of healthcare, industry, and education. This thesis considers what kind of use does virtual reality have in healthcare and more closely what kind of use it offers in the treatment of anxiety disorders. The thesis also aims to find out whether virtual reality therapy is effective.
first_indexed 2020-11-19T21:01:19Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Riekkinen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Onni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-19T08:25:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-19T08:25:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72676", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on tietokoneella luotu kolmiulotteinen kuva tai ymp\u00e4rist\u00f6, jonka kanssa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 voi olla vuorovaikutuksessa. Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 virtuaaliymp\u00e4rist\u00f6ihin p\u00e4\u00e4see uppoamaan monin eri keinoin ja monille varmasti tutuin n\u00e4ist\u00e4 on k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 apunaan virtuaalitodellisuuslaseja. Virtuaalitodellisuus yhdistet\u00e4\u00e4n usein viihdeteollisuuden hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ksi teknologiaksi, varsinkin erilaisten pelien osalta. Nyky\u00e4\u00e4n virtuaalitodellisuutta kehitet\u00e4\u00e4n ja hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n yh\u00e4 kasvavissa m\u00e4\u00e4rin my\u00f6s terveydenhuollon, teollisuuden ja koulutuksen tarpeisiin. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan millaista k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 virtuaalitodellisuudella on terveydenhuollon parissa, ja viel\u00e4 tarkemmin millaisia k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksia se tarjoaa ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6iden hoidossa. Tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, onko virtuaalitodellisuushoito tehokasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtual reality is computer-generated three-dimensional picture or environment, that is interactive. Nowadays it is possible to immerse in virtual environments in multiple ways and probably the most familiar one for the consumer is the use of VR-headset. Virtual reality is often associated with the use of entertainment industry, especially games. Virtual reality is also currently being developed and exploited more and more for the benefits of healthcare, industry, and education. This thesis considers what kind of use does virtual reality have in healthcare and more closely what kind of use it offers in the treatment of anxiety disorders. The thesis also aims to find out whether virtual reality therapy is effective.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-19T08:25:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-19T08:25:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "VRET", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virtuaalitodellisuuden k\u00e4ytt\u00f6 ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6iden hoidossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011196690", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fobiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72676
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a4c2f6d0-8e84-4a71-9688-439c9d8bdacd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011196690.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Onni Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa VRET Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 virtuaalitodellisuus fobiat ahdistuneisuushäiriöt
title Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa
title_full Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa
title_fullStr Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa
title_full_unstemmed Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa
title_short Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa
title_sort virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa
title_txtP Virtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa
topic VRET Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 virtuaalitodellisuus fobiat ahdistuneisuushäiriöt
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede VRET ahdistuneisuushäiriöt fobiat virtuaalitodellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72676 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011196690
work_keys_str_mv AT lehtinenonni virtuaalitodellisuudenkäyttöahdistuneisuushäiriöidenhoidossa