Kouluverkko kunnallispoliittisena kiistana retorinen analyysi alakouluja koskevasta julkisesta keskustelusta Iisalmessa

Iisalmessa käynnistettiin alakouluverkon uudistamissuunnitelmat vuonna 2017. Kaupungin esitys tulisi lakkauttamaan kolme koulua, jotka yhdistyisivät yhdeksi suuremmaksi kouluksi uudelle sijainnille. Lakkauttamissuunnitelmia alettiin vastustamaan ja puolustamaan julkisesti aina kaupunginvaltuuston ko...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jauhiainen, Johan
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72670
Description
Summary:Iisalmessa käynnistettiin alakouluverkon uudistamissuunnitelmat vuonna 2017. Kaupungin esitys tulisi lakkauttamaan kolme koulua, jotka yhdistyisivät yhdeksi suuremmaksi kouluksi uudelle sijainnille. Lakkauttamissuunnitelmia alettiin vastustamaan ja puolustamaan julkisesti aina kaupunginvaltuuston kouluverkosta päättävään kokoukseen saakka. Lopulta päätettiin säilyttää koulujen määrä entisellään, joka on aiheuttanut myös jälkikäteen paljon keskustelua. Nykyaikainen trendi on ollut päinvastainen, koska Suomessa peruskoulujen määrä on laskenut edellisinä vuosikymmeninä: Iisalmessa tehtiin siis poikkeuksellinen päätös. Tämä tutkielma selvittää Iisalmen kouluverkkokeskustelun kannanottojen retorisia piirteitä Aristoteleen ja Chaïm Perelmanin retoriikan teorioiden näkökulmasta. Aineisto on kerätty Iisalmen Sanomista. Tutkielmassa tarkastellaan Iisalmea ja Iisalmen Sanomia oleelliselta osin sekä avataan teoriakirjallisuutta ja tulkintaani siitä. Perelmanilainen retorinen analyysi selvittää keskustelun yleisön, lähtökohdat ja argumentaation tekniikat. Aristoteleen mukainen retorinen analyysi erittelee kannanottoja eetoksen, logoksen ja paatoksen näkökulmista. Kouluverkkosuunnitelmat aiheuttivat runsaasti kannanottoja, eli päätös koettiin Iisalmessa merkittäväksi asiaksi. Tämä tutkielma analysoi ja auttaa havaitsemaan monipuolisen julkisen keskustelun retorisia vaikuttamisen keinoja ja piirteitä, joilla eri kouluverkkovaihtoehtoja on kannatettu ja kritisoitu. Tutkimus muun muassa osoittaa argumentoinnin perustuneen järkeen ja tunteisiin vetoamiseen, jossa on käytetty esimerkiksi kvasiloogisia keinoja ja syy-seuraussuhteiden rakentamista sekä lakkautusten puolesta että vastaan. Muitakin argumentaation keinoja on käytetty.