Summary: | Tämän pro gradu -tutkielman tematiikka liittyy lapsen sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Teemaa lähestytään selvittämällä päiväkotien kasvattajien kokemuksia Lapset puheeksi -menetelmän käytöstä varhaiskasvatuksen yhteistyökeskusteluissa vanhempien kanssa. Lapset puheeksi -menetelmä tarkastelee lapsen sosiaalis-emotionaalista kehitystä resilienssin eli lapsen pärjäävyyden näkökulmasta arjen toiminnoissa lapsen eri kehitysympäristöissä kotona, varhaiskasvatuksessa ja vapaa-ajan ympäristöissä.
Tutkielman tavoitteena oli saada varhaiskasvattajien kokemustietoa Lapset puheeksi -menetelmästä lapsen sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukemisessa ja kasvatusvuorovaikutuksen vahvistamisessa sekä sen sopivuudesta vanhempien ja kasvattajien yhteistyön käytäntöihin. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin Keski-Pohjanmaalla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi kahdeksan varhaiskasvattajaa, he olivat käyneet Lapset puheeksi -menetelmäkoulutuksen sekä olivat työssään käyttäneet Lapset puheeksi -menetelmää. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on käsitelty laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan voidaan todeta, että Lapset puheeksi -menetelmä lisää kasvattajan tietoa ja ymmärrystä lapsesta sekä perheestä. Ymmärryksen lisääntymisen myönteisinä seurauksina havainnointi, yksilön huomiointi, kasvatusvuorovaikutus sekä lapsen sosiaalis-emotionaalisten taitojen ohjaaminen muuttuivat sensitiivisemmäksi. Kasvattajien ja vanhempien yhteistyö tiivistyi muuttuen avoimeksi ja vuorovaikutteiseksi kasvatuskumpanuudeksi.
|