Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana

Koronavirusepidemia muutti koulujen lähiopetuksen lähes kolmeksi kuukaudeksi etäopetukseksi keväällä 2020. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät luokanopettajat ovat kokeneet voimavaroikseen etäopetuksen aikana. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista so...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantanen, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72602
_version_ 1826225711456714752
author Rantanen, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantanen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantanen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantanen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Koronavirusepidemia muutti koulujen lähiopetuksen lähes kolmeksi kuukaudeksi etäopetukseksi keväällä 2020. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät luokanopettajat ovat kokeneet voimavaroikseen etäopetuksen aikana. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista sosiaalista tukea luokanopettajat ovat kokeneet saavansa etäopetuksen aikana eri tahoilta ja millaista sosiaalista tukea he toivoisivat saavansa jatkossa vastaavissa tilanteissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin kyselylomakkeella kesällä 2020. Tutkimuksen aineisto muodostui 28:sta keväällä 2020 etäopetuksessa opettaneen luokanopettajan vastauksesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä. Luokanopettajien työn voimavaroiksi nousivat työjoustot, opettajan autonomia, työn merkityksellisyys, työyhteisön ja esimiehen tuki sekä yhteistyötoimijoiden tuki. Yksilön voimavaroista merkittäviksi koettiin itseluottamus, sinnikkyys, optimismi ja vakaumus. Myös sosiaaliset voimavarat ja terveyden voimavarat koettiin yksilön voimavaroiksi etäopetuksessa. Luokanopettajat saivat etäopetuksen aikana emotionaalista tukea esimieheltä ja kollegoilta, vanhemmilta sekä kunnalta. Tiedollista tukea luokanopettajat kokivat saaneensa kollegoilta, esimieheltä ja kunnalta. Aineellista tukea luokanopettajille oli tarjonnut kunta. Tulevaisuudessa opettajat toivoivat saavansa samanlaista emotionaalista ja tiedollista tukea työyhteisöltä ja esimieheltä. Aineellista tukea toivottiin lisäresursseina opetukseen. Opettajien voimavarat ja sosiaalinen tuki auttoivat opettajia jaksamaan kevään muuttuvissa tilanteissa. Tutkimus vahvisti voimavarojen ja sosiaalisen tuen merkitystä myös lähiopetuksen muuttuessa etäopetukseksi.
first_indexed 2020-11-13T21:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-13T07:43:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-13T07:43:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72602", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koronavirusepidemia muutti koulujen l\u00e4hiopetuksen l\u00e4hes kolmeksi kuukaudeksi et\u00e4opetukseksi kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaiset tekij\u00e4t luokanopettajat ovat kokeneet voimavaroikseen et\u00e4opetuksen aikana. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista sosiaalista tukea luokanopettajat ovat kokeneet saavansa et\u00e4opetuksen aikana eri tahoilta ja millaista sosiaalista tukea he toivoisivat saavansa jatkossa vastaavissa tilanteissa.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella kes\u00e4ll\u00e4 2020. Tutkimuksen aineisto muodostui 28:sta kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 et\u00e4opetuksessa opettaneen luokanopettajan vastauksesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4.\n\nLuokanopettajien ty\u00f6n voimavaroiksi nousivat ty\u00f6joustot, opettajan autonomia, ty\u00f6n merkityksellisyys, ty\u00f6yhteis\u00f6n ja esimiehen tuki sek\u00e4 yhteisty\u00f6toimijoiden tuki. Yksil\u00f6n voimavaroista merkitt\u00e4viksi koettiin itseluottamus, sinnikkyys, optimismi ja vakaumus. My\u00f6s sosiaaliset voimavarat ja terveyden voimavarat koettiin yksil\u00f6n voimavaroiksi et\u00e4opetuksessa. Luokanopettajat saivat et\u00e4opetuksen aikana emotionaalista tukea esimiehelt\u00e4 ja kollegoilta, vanhemmilta sek\u00e4 kunnalta. Tiedollista tukea luokanopettajat kokivat saaneensa kollegoilta, esimiehelt\u00e4 ja kunnalta. Aineellista tukea luokanopettajille oli tarjonnut kunta. Tulevaisuudessa opettajat toivoivat saavansa samanlaista emotionaalista ja tiedollista tukea ty\u00f6yhteis\u00f6lt\u00e4 ja esimiehelt\u00e4. Aineellista tukea toivottiin lis\u00e4resursseina opetukseen. \n\nOpettajien voimavarat ja sosiaalinen tuki auttoivat opettajia jaksamaan kev\u00e4\u00e4n muuttuvissa tilanteissa. Tutkimus vahvisti voimavarojen ja sosiaalisen tuen merkityst\u00e4 my\u00f6s l\u00e4hiopetuksen muuttuessa et\u00e4opetukseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-13T07:43:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-13T07:43:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta et\u00e4opetuksen aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011136635", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72602
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/635a26ad-e4d7-4e6f-88ac-4ff263e3daff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011136635.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Johanna Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 COVID-19 luokanopettajat etäopetus resurssit sosiaalinen tuki
title Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana
title_full Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana
title_short Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana
title_sort luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 COVID-19 luokanopettajat etäopetus resurssit sosiaalinen tuki
topic_facet 103 COVID-19 Luokanopettajakoulutus Teacher Education etäopetus luokanopettajat resurssit sosiaalinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72602 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011136635
work_keys_str_mv AT rantanenjohanna luokanopettajienkokemuksiavoimavaroistajasosiaalisestatuestaetäopetuksenaikana