Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana

Uudenlaisten älylaitteiden ja mediasisältöjen yleistyminen on tuonut tietotekniikan 2000-luvulla osaksi yhä nuorempien lasten arkea: Vuonna 2013 toteutetun Lasten mediabarometri -tutkimuksen mukaan suomalaiset lapset aloittivat Internetin käytön jo alle 2-vuotiaana. Kaikista 0–8-vuotiaista lapsista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heinonen, Eveliina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72576
_version_ 1826225733271289856
author Heinonen, Eveliina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heinonen, Eveliina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heinonen, Eveliina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heinonen, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Uudenlaisten älylaitteiden ja mediasisältöjen yleistyminen on tuonut tietotekniikan 2000-luvulla osaksi yhä nuorempien lasten arkea: Vuonna 2013 toteutetun Lasten mediabarometri -tutkimuksen mukaan suomalaiset lapset aloittivat Internetin käytön jo alle 2-vuotiaana. Kaikista 0–8-vuotiaista lapsista yli 90 prosenttia käytti Internetiä. (Suoninen, 2013, s. 71–72.) Erityisen kiinnostava ikävaihe lasten tietotekniikan käyttöä ajatellen on koulun aloitus, sillä tässä vaiheessa monelle lapselle ostetaan ensimmäinen oma kännykkä, ja loputkin tutustuvat älylaitteisiin viimeistään koulun opetusvälineiden ja luokkatoverien esimerkin kautta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella peruskoulun ensimmäisellä luokalla olevien lasten kotona tapahtuvaa tietotekniikan käyttöä, ja siinä koronapandemian aikaan keväällä 2020 tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksessa pyritään kartoittamaan erilaisia käyttötilanteita ja tunnistamaan UTAUT2-mallin (Venkatesh, Thong & Xu, 2012) mukaisia motivaatiotekijöitä, jotka vaikuttavat vanhempien halukkuuteen antaa lastensa käyttää teknologiaa. Samalla tarkastellaan yleisemmällä tasolla, kuinka kyseinen teoria soveltuu vanhempien ohjauksessa tapahtuvan lasten tietotekniikan käytön kuvaamiseen. Tutkimuksen perusteella koronapandemia oli vaikuttanut lasten tietotekniikan käyttöön kotona. Käytön määrä oli kasvanut merkittävästi. Muita muutoksia olivat etäopetuksen alkamisen ohella verkon kautta tapahtuvan yhteydenpidon sekä viihdekäytön lisääntyminen. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista vanhemmista koki etäopiskelun olleen lapselle helppoa ja enimmäkseen positiivinen kokemus, ja he suhtautuivat opetus- ja viestintäteknologioiden käyttöön itsekin myönteisesti. Opetus- tai viestintäteknologian käytöstä ei ollut ehtinyt tulla enemmistölle oppilaista etäopetusjakson aikana vielä rutiininomaista, mutta viihdekäyttö vaikutti muodostuneen suurelle osalle lapsista jo tavaksi. Vanhemmat näkivät siinä kuitenkin sisältöön ja käytön määrään liittyviä riskejä, joiden katsottiin edellyttävän käytön rajoittamista.
first_indexed 2020-11-12T21:01:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heinonen, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-12T07:39:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-12T07:39:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72576", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uudenlaisten \u00e4lylaitteiden ja mediasis\u00e4lt\u00f6jen yleistyminen on tuonut tietotekniikan 2000-luvulla osaksi yh\u00e4 nuorempien lasten arkea: Vuonna 2013 toteutetun Lasten mediabarometri -tutkimuksen mukaan suomalaiset lapset aloittivat Internetin k\u00e4yt\u00f6n jo alle 2-vuotiaana. Kaikista 0\u20138-vuotiaista lapsista yli 90 prosenttia k\u00e4ytti Interneti\u00e4. (Suoninen, 2013, s. 71\u201372.) \nErityisen kiinnostava ik\u00e4vaihe lasten tietotekniikan k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ajatellen on koulun aloitus, sill\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 vaiheessa monelle lapselle ostetaan ensimm\u00e4inen oma k\u00e4nnykk\u00e4, ja loputkin tutustuvat \u00e4lylaitteisiin viimeist\u00e4\u00e4n koulun opetusv\u00e4lineiden ja luokkatoverien esimerkin kautta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tarkastella peruskoulun ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla olevien lasten kotona tapahtuvaa tietotekniikan k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, ja siin\u00e4 koronapandemian aikaan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n kartoittamaan erilaisia k\u00e4ytt\u00f6tilanteita ja tunnistamaan UTAUT2-mallin (Venkatesh, Thong & Xu, 2012) mukaisia motivaatiotekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat vanhempien halukkuuteen antaa lastensa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 teknologiaa. Samalla tarkastellaan yleisemm\u00e4ll\u00e4 tasolla, kuinka kyseinen teoria soveltuu vanhempien ohjauksessa tapahtuvan lasten tietotekniikan k\u00e4yt\u00f6n kuvaamiseen. \nTutkimuksen perusteella koronapandemia oli vaikuttanut lasten tietotekniikan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kotona. K\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli kasvanut merkitt\u00e4v\u00e4sti. Muita muutoksia olivat et\u00e4opetuksen alkamisen ohella verkon kautta tapahtuvan yhteydenpidon sek\u00e4 viihdek\u00e4yt\u00f6n lis\u00e4\u00e4ntyminen. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista vanhemmista koki et\u00e4opiskelun olleen lapselle helppoa ja enimm\u00e4kseen positiivinen kokemus, ja he suhtautuivat opetus- ja viestint\u00e4teknologioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n itsekin my\u00f6nteisesti. Opetus- tai viestint\u00e4teknologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ei ollut ehtinyt tulla enemmist\u00f6lle oppilaista et\u00e4opetusjakson aikana viel\u00e4 rutiininomaista, mutta viihdek\u00e4ytt\u00f6 vaikutti muodostuneen suurelle osalle lapsista jo tavaksi. Vanhemmat n\u00e4kiv\u00e4t siin\u00e4 kuitenkin sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja k\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 riskej\u00e4, joiden katsottiin edellytt\u00e4v\u00e4n k\u00e4yt\u00f6n rajoittamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-12T07:39:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-12T07:39:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "UTAUT2", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parental mediation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen vanhemmuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien ohjausk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital parenting", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koronapandemian aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011126610", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72576
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/72604406-eeb0-4443-92e9-5d30ee1642c2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011126610.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinonen, Eveliina Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana UTAUT2 parental mediation digitaalinen vanhemmuus vanhempien ohjauskäytännöt digital parenting Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 COVID-19 vanhemmat tietotekniikka lapset (ikäryhmät) etäopetus
title Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana
title_full Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana
title_fullStr Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana
title_full_unstemmed Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana
title_short Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana
title_sort vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana
title_txtP Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana
topic UTAUT2 parental mediation digitaalinen vanhemmuus vanhempien ohjauskäytännöt digital parenting Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 COVID-19 vanhemmat tietotekniikka lapset (ikäryhmät) etäopetus
topic_facet 601 COVID-19 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede UTAUT2 digitaalinen vanhemmuus digital parenting etäopetus lapset (ikäryhmät) parental mediation tietotekniikka vanhemmat vanhempien ohjauskäytännöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72576 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011126610
work_keys_str_mv AT heinoneneveliina vanhempienkokemuksiapientenkoululaistentietotekniikankäytöstäkoronapandemianaik