Itsesäätelytaitojen yhteys sosiaaliseen kompetenssiin alle 3-vuotiailla lapsilla

Tutkimuksessa selvitettiin itsesäätelytaitojen yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin ja sen osa-alueisiin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kuinka tytöt ja pojat erosivat toisistaan itsesäätelytaidoissa sekä sosiaalisessa kompetenssissa ja sen osa-alueissa. Tutkimusaineisto koostui VUOKKO-tutkimuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kuusisto, Ansa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72550
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa selvitettiin itsesäätelytaitojen yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin ja sen osa-alueisiin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kuinka tytöt ja pojat erosivat toisistaan itsesäätelytaidoissa sekä sosiaalisessa kompetenssissa ja sen osa-alueissa. Tutkimusaineisto koostui VUOKKO-tutkimukseen osallistuvien päiväkotien henkilöstön täyttämistä arviointilomakkeista (CBRS ja MASK), joilla he arvioivat alle 3-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoja sekä sosiaalista kompetenssia. Analyysimenetelminä käytettiin faktorianalyysiä, lineaarista regressioanalyysiä sekä riippumattoman otoksen t-testiä. Tulokset osoittivat, että itsesäätelytaidot olivat yhteydessä parempaan sosiaaliseen kompetenssiin. Itsesäätelytaitoihin kuuluvat vuorovaikutustaidot olivat vahvemmin yhteydessä sosiaaliseen kompetenssiin kuin käyttäytymisen säätely, joka ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä jokaiseen sosiaalisen kompetenssin osa-alueeseen. Lisäksi tulokset osoittivat, että tytöillä oli hieman poikia paremmat itsesäätelytaidot sekä sosiaalinen kompetenssi, vaikkakin poikien keskihajonta oli suurempaa sosiaalisen kompetenssin osalta. Tyttöjen keskiarvot olivat poikia parempia erityisesti sosiaalisissa taidoissa, mutta emootioiden ja käyttäytymisen osa-alueella sekä impulsiivisuudessa erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Ainoastaan häiritsevää käytöstä ilmeni pojilla hieman tyttöjä enemmän. Tutkimuksen tulokset tuovat uutta tietoa varhaisiän itsesäätelytaitojen yhteydestä sosiaaliseen kompetenssiin, sukupuolierojen varhaisesta eriytymisestä sekä vahvistavat itsesäätelytaitojen merkityksellisyyttä lapsen kehityksessä.