Ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa systemaattinen kirjallisuuskartoitus

KONTEKSTI: Projektiopetuksen asemaa pidetään keskeisenä opiskelijoiden ryhmätyötaitojen kehittämisessä ohjelmistoalan tiimiorientoituneissa työympäristöissä toimimiseksi. Silti tietotekniikan projektiopetuksen kirjallisuudessa ei näytä olevan kartoitusta tämän hetken ryhmätyöhön keskittyvästä tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kokkoniemi, Mikko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72544
_version_ 1826225752168726528
author Kokkoniemi, Mikko
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kokkoniemi, Mikko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kokkoniemi, Mikko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kokkoniemi, Mikko
datasource_str_mv jyx
description KONTEKSTI: Projektiopetuksen asemaa pidetään keskeisenä opiskelijoiden ryhmätyötaitojen kehittämisessä ohjelmistoalan tiimiorientoituneissa työympäristöissä toimimiseksi. Silti tietotekniikan projektiopetuksen kirjallisuudessa ei näytä olevan kartoitusta tämän hetken ryhmätyöhön keskittyvästä tutkimuksesta eikä tutkimusalueen ryhmätyötutkimuksen nykyistä tilaa siten täysin tunneta. TAVOITE: Tutkielman tavoitteena on muodostaa yleiskuva tietotekniikan projektiopetuksen kontekstissa julkaistusta ryhmätyötä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä tunnistaa vähän tutkittuja alueita ja sopivia aiheita tarkemmille kirjallisuuskatsauksille. MENETELMÄ: Tutkielmassa selvitettiin systemaattisella kirjallisuuskartoituksella, kuinka ryhmätyön ilmiöitä kolmannen asteen koulutuksessa tietotekniikan projektimuotoisen oppimisen tutkimusalueella on viimeisen vuosikymmenen aikana käsitelty. Systemaattinen kirjallisuuskartoitus on hyödyllinen menetelmä tutkimuskysymystä koskevan tiedon objektiiviseen tiivistämiseen ja luokitteluun. TULOKSET: Tutkimusten määrän perusteella suosituimmat tutkimusaiheet ryhmätyön osa-alueiden osalta kohdistuvat ryhmän arvioimiseen, muodostamiseen, kommunikointiin ja yhteistyöhön. Tyypillisin kartoituksen tutkimus oli yksittäisellä kurssilla tehty tapaustutkimus, jossa käytettiin aineiston keräämiseen haastatteluja tai kyselyitä. Suurin osa tutkimuksista on julkaistu tieteenalan konferensseissa. JOHTOPÄÄTÖKSET: 4508:sta hakustrategian tuottamasta artikkelista valittiin 168 kirjallisuuskartoituksen kannalta relevanttia artikkelia. Tulosten avulla päästiin johtopäätöksiin ryhmätyön tutkimusta käsittelevän kirjallisuuden luonteesta ja tunnistettiin joitakin tutkimusaukkoja. Ryhmätyön osa-alueista lähes olemattomalle huomiolle on jäänyt mm. luottamusta ja oikeudenmukaisuutta ryhmässä käsittelevä tutkimus. Kirjallisuutta myös leimaa ns. "kevyen" tutkimuksen suuri määrä. CONTEXT: For developing students' group- and teamwork skills needed in the team-oriented work environments of the software industry, the role of project-based learning is considered central. Yet there does not appear to be a proper mapping of the current group work research in the computer science project education literature. Thus, the current state of group work research in the research area is somewhat unknown. OBJECTIVE: The aim of this master's thesis is to form an overview of the computer science group work literature published in the context of project-based learning and to identify research gaps as well as suitable topics for more detailed literature reviews. METHOD: A systematic mapping study was used to investigate how group work in tertiary education is addressed in the literature of computer science project-based learning during the last decade. A systematic mapping study is a useful method for objectively summarizing and classifying research information concerning a research question. RESULTS: The most popular group work domains, based on the number of studies focusing on them, are related to the assessment of groups, group formation, communication, and cooperation. A case study using interviews or questionnaires to gather data from a single course was the most representative type of a study of this thesis. The studies have mainly been published in a scientific conference. CONCLUSIONS: Out of 4508 initial results generated by the search strategy, 168 papers relevant to the mapping study were selected. The results enabled us to reach conclusions about the nature of the literature on group work research and to identify some research gaps. Among the domains of group work, research on trust and justice have received almost no attention at all. Also, for a considerable number of studies, the nature of the research can be considered as not that serious or theoretically grounded.
first_indexed 2020-11-10T21:04:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokkoniemi, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-10T07:06:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-10T07:06:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72544", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "KONTEKSTI: Projektiopetuksen asemaa pidet\u00e4\u00e4n keskeisen\u00e4 opiskelijoiden ryhm\u00e4ty\u00f6taitojen kehitt\u00e4misess\u00e4 ohjelmistoalan tiimiorientoituneissa ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 toimimiseksi. Silti tietotekniikan projektiopetuksen kirjallisuudessa ei n\u00e4yt\u00e4 olevan kartoitusta t\u00e4m\u00e4n hetken ryhm\u00e4ty\u00f6h\u00f6n keskittyv\u00e4st\u00e4 tutkimuksesta eik\u00e4 tutkimusalueen ryhm\u00e4ty\u00f6tutkimuksen nykyist\u00e4 tilaa siten t\u00e4ysin tunneta.\n\nTAVOITE: Tutkielman tavoitteena on muodostaa yleiskuva tietotekniikan projektiopetuksen kontekstissa julkaistusta ryhm\u00e4ty\u00f6t\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4st\u00e4 kirjallisuudesta sek\u00e4 tunnistaa v\u00e4h\u00e4n tutkittuja alueita ja sopivia aiheita tarkemmille kirjallisuuskatsauksille.\n\nMENETELM\u00c4: Tutkielmassa selvitettiin systemaattisella kirjallisuuskartoituksella, kuinka ryhm\u00e4ty\u00f6n ilmi\u00f6it\u00e4 kolmannen asteen koulutuksessa tietotekniikan projektimuotoisen oppimisen tutkimusalueella on viimeisen vuosikymmenen aikana k\u00e4sitelty. Systemaattinen kirjallisuuskartoitus on hy\u00f6dyllinen menetelm\u00e4 tutkimuskysymyst\u00e4 koskevan tiedon objektiiviseen tiivist\u00e4miseen ja luokitteluun.\n\nTULOKSET: Tutkimusten m\u00e4\u00e4r\u00e4n perusteella suosituimmat tutkimusaiheet ryhm\u00e4ty\u00f6n osa-alueiden osalta kohdistuvat ryhm\u00e4n arvioimiseen, muodostamiseen, kommunikointiin ja yhteisty\u00f6h\u00f6n. Tyypillisin kartoituksen tutkimus oli yksitt\u00e4isell\u00e4 kurssilla tehty tapaustutkimus, jossa k\u00e4ytettiin aineiston ker\u00e4\u00e4miseen haastatteluja tai kyselyit\u00e4. Suurin osa tutkimuksista on julkaistu tieteenalan konferensseissa.\n\nJOHTOP\u00c4\u00c4T\u00d6KSET: 4508:sta hakustrategian tuottamasta artikkelista valittiin 168 kirjallisuuskartoituksen kannalta relevanttia artikkelia. Tulosten avulla p\u00e4\u00e4stiin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin ryhm\u00e4ty\u00f6n tutkimusta k\u00e4sittelev\u00e4n kirjallisuuden luonteesta ja tunnistettiin joitakin tutkimusaukkoja. Ryhm\u00e4ty\u00f6n osa-alueista l\u00e4hes olemattomalle huomiolle on j\u00e4\u00e4nyt mm. luottamusta ja oikeudenmukaisuutta ryhm\u00e4ss\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4 tutkimus. Kirjallisuutta my\u00f6s leimaa ns. \"kevyen\" tutkimuksen suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "CONTEXT: For developing students' group- and teamwork skills needed in the team-oriented work environments of the software industry, the role of project-based learning is considered central. Yet there does not appear to be a proper mapping of the current group work research in the computer science project education literature. Thus, the current state of group work research in the research area is somewhat unknown.\n\nOBJECTIVE: The aim of this master's thesis is to form an overview of the computer science group work literature published in the context of project-based learning and to identify research gaps as well as suitable topics for more detailed literature reviews.\n\nMETHOD: A systematic mapping study was used to investigate how group work in tertiary education is addressed in the literature of computer science project-based learning during the last decade. A systematic mapping study is a useful method for objectively summarizing and classifying research information concerning a research question.\n\nRESULTS: The most popular group work domains, based on the number of studies focusing on them, are related to the assessment of groups, group formation, communication, and cooperation. A case study using interviews or questionnaires to gather data from a single course was the most representative type of a study of this thesis. The studies have mainly been published in a scientific conference.\n\nCONCLUSIONS: Out of 4508 initial results generated by the search strategy, 168 papers relevant to the mapping study were selected. The results enabled us to reach conclusions about the nature of the literature on group work research and to identify some research gaps. Among the domains of group work, research on trust and justice have received almost no attention at all. Also, for a considerable number of studies, the nature of the research can be considered as not that serious or theoretically grounded.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-10T07:06:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-10T07:06:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "projektimuotoinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelijaprojektit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ryhm\u00e4ty\u00f6 tietotekniikan projektiopetuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011106584", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuuskatsaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72544
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:22Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9db22cfc-f337-46ca-b4dd-16b545af0aca\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011106584.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokkoniemi, Mikko Ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus projektimuotoinen oppiminen opiskelijaprojektit Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 opiskelijat tiimityö ryhmätyö kirjallisuuskatsaukset
title Ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_full Ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_fullStr Ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus Ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_full_unstemmed Ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus Ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_short Ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa
title_sort ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_sub systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_txtP Ryhmätyö tietotekniikan projektiopetuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
topic projektimuotoinen oppiminen opiskelijaprojektit Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 opiskelijat tiimityö ryhmätyö kirjallisuuskatsaukset
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka kirjallisuuskatsaukset opiskelijaprojektit opiskelijat projektimuotoinen oppiminen ryhmätyö tiimityö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72544 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011106584
work_keys_str_mv AT kokkoniemimikko ryhmätyötietotekniikanprojektiopetuksessasystemaattinenkirjallisuuskartoitus