Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä

Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukemisen sujuvuuden yhteyttä matematiikan sanallisist...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rönkä, Anne-Marie, Waldén, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72503
_version_ 1826225748211400704
author Rönkä, Anne-Marie Waldén, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rönkä, Anne-Marie Waldén, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rönkä, Anne-Marie Waldén, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rönkä, Anne-Marie
datasource_str_mv jyx
description Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukemisen sujuvuuden yhteyttä matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä, kun peruslaskutaidon sujuvuus ja sukupuoli oli otettu huomioon. Tutkimusaineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston toteuttamaa FLARE -hanketta, jossa tutkittiin oppilaiden luku- ja laskutaitojen sujuvuuden kehitystä sekä sujuvuusongelmien taustaa ensimmäisen luokan keväästä kolmannen luokan kevääseen. Tutkimushankkeeseen osallistui erään maakunnan kuuden koulun oppilaat (N=201). Oppilaista 98 (48.8%) oli poikia ja 103 (51.2%) tyttöjä. Tässä tutkimuksessa oppilaiden taitoja tutkittiin poikkileikkausasetelmassa. Tutkimusaineisto analysointiin SPSS24-ohjelmistolla kahden toisistaan riippumattoman otoksen t-testien, Pearsonin korrelaatiokertoimien sekä hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysien avulla. Tulosten perusteella oppilaiden lukemisen sujuvuus selittää toisen lukuvuoden keväällä matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumista vähän. Lukemisen sujuvuuden oma selitysosuus oli yhteisvaihtelusta 1.4%, kun peruslaskutaidon sujuvuus ja sukupuoli oli huomioitu. Sukupuolten välisissä tarkasteluissa havaittiin tilastollisesti suuntaa antava ja positiivinen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin pojilla (selitysasteen lisäys 2%, p=.058) mutta ei tytöillä (p=.247). Suoriutuminen matematiikan sanallisista tehtävistä näyttäisi alakoulun toisen luokan keväällä olevan selvemmin yhteydessä matematiikan osaamiseen kuin lukemisen taitotasoon. Taustamuuttujista aritmeettisilla taidoilla oli merkittävä positiivinen yhteys matematiikan sanallisten tehtävien suoriutumiseen selitysosuuden ollessa 34 prosenttia. Mitä paremmat aritmeettiset taidot oppilailla oli, sitä paremmin he suoriutuivat matematiikan sanallisista tehtävistä. Tutkimus antoi uutta tietoa lukemisen sujuvuuden ja matematiikan sanallisten tehtävien välisestä yhteydestä alakoulun toisella luokalla sekä sukupuolen merkityksestä matematiikan sanallisiin tehtäviin. Tässä tutkimuksessa korostuivat aritmeettiset taidot ratkaistaessa matematiikan sanallisia tehtäviä. Täten näiden taitojen kohdennettu harjoittaminen ensimmäisten kouluvuosien aikana voisi mahdollisesti edistää myös suoriutumista matematiikan sanallisista tehtävistä.
first_indexed 2020-11-06T21:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00f6nk\u00e4, Anne-Marie", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Wald\u00e9n, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-06T06:36:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-06T06:36:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72503", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty l\u00e4hinn\u00e4\nlukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymm\u00e4rryksen ja\nmatematiikan sanallisten teht\u00e4vien yhteyden tarkasteluihin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen\ntarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukemisen sujuvuuden yhteytt\u00e4 matematiikan\nsanallisista teht\u00e4vist\u00e4 suoriutumiseen alakoulun toisen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, kun\nperuslaskutaidon sujuvuus ja sukupuoli oli otettu huomioon. Tutkimusaineisto\nker\u00e4ttiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston toteuttamaa FLARE -hanketta, jossa\ntutkittiin oppilaiden luku- ja laskutaitojen sujuvuuden kehityst\u00e4 sek\u00e4\nsujuvuusongelmien taustaa ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4st\u00e4 kolmannen luokan\nkev\u00e4\u00e4seen. Tutkimushankkeeseen osallistui er\u00e4\u00e4n maakunnan kuuden koulun\noppilaat (N=201). Oppilaista 98 (48.8%) oli poikia ja 103 (51.2%) tytt\u00f6j\u00e4. T\u00e4ss\u00e4\ntutkimuksessa oppilaiden taitoja tutkittiin poikkileikkausasetelmassa.\nTutkimusaineisto analysointiin SPSS24-ohjelmistolla kahden toisistaan\nriippumattoman otoksen t-testien, Pearsonin korrelaatiokertoimien sek\u00e4\nhierarkkisen lineaarisen regressioanalyysien avulla. Tulosten perusteella\noppilaiden lukemisen sujuvuus selitt\u00e4\u00e4 toisen lukuvuoden kev\u00e4\u00e4ll\u00e4\nmatematiikan sanallisista teht\u00e4vist\u00e4 suoriutumista v\u00e4h\u00e4n. Lukemisen\nsujuvuuden oma selitysosuus oli yhteisvaihtelusta 1.4%, kun peruslaskutaidon\nsujuvuus ja sukupuoli oli huomioitu. Sukupuolten v\u00e4lisiss\u00e4 tarkasteluissa\nhavaittiin tilastollisesti suuntaa antava ja positiivinen yhteys matematiikan\nsanallisiin teht\u00e4viin pojilla (selitysasteen lis\u00e4ys 2%, p=.058) mutta ei tyt\u00f6ill\u00e4\n(p=.247). Suoriutuminen matematiikan sanallisista teht\u00e4vist\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4isi alakoulun\ntoisen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 olevan selvemmin yhteydess\u00e4 matematiikan osaamiseen\nkuin lukemisen taitotasoon. Taustamuuttujista aritmeettisilla taidoilla oli\nmerkitt\u00e4v\u00e4 positiivinen yhteys matematiikan sanallisten teht\u00e4vien\nsuoriutumiseen selitysosuuden ollessa 34 prosenttia. Mit\u00e4 paremmat\naritmeettiset taidot oppilailla oli, sit\u00e4 paremmin he suoriutuivat matematiikan\nsanallisista teht\u00e4vist\u00e4. Tutkimus antoi uutta tietoa lukemisen sujuvuuden ja\nmatematiikan sanallisten teht\u00e4vien v\u00e4lisest\u00e4 yhteydest\u00e4 alakoulun toisella\nluokalla sek\u00e4 sukupuolen merkityksest\u00e4 matematiikan sanallisiin teht\u00e4viin.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa korostuivat aritmeettiset taidot ratkaistaessa matematiikan\nsanallisia teht\u00e4vi\u00e4. T\u00e4ten n\u00e4iden taitojen kohdennettu harjoittaminen\nensimm\u00e4isten kouluvuosien aikana voisi mahdollisesti edist\u00e4\u00e4 my\u00f6s\nsuoriutumista matematiikan sanallisista teht\u00e4vist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-06T06:36:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-06T06:36:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan sanalliset teht\u00e4v\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen luokan oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista teht\u00e4vist\u00e4 suoriutumiseen alakoulun toisen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011066540", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72503
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec2ed528-94df-4531-b274-b810890dea84\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011066540.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rönkä, Anne-Marie Waldén, Hanna Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä lukusujuvuus matematiikan sanalliset tehtävät toisen luokan oppilaat Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoulu sukupuoli matematiikka lukutaito matemaattiset taidot oppiminen sujuvuus
title Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
title_full Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
title_fullStr Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
title_full_unstemmed Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
title_short Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
title_sort lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
title_txtP Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
topic lukusujuvuus matematiikan sanalliset tehtävät toisen luokan oppilaat Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoulu sukupuoli matematiikka lukutaito matemaattiset taidot oppiminen sujuvuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu lukusujuvuus lukutaito matemaattiset taidot matematiikan sanalliset tehtävät matematiikka oppiminen sujuvuus sukupuoli toisen luokan oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72503 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011066540
work_keys_str_mv AT rönkäannemarie lukemisensujuvuudenyhteysmatematiikansanallisistatehtävistäsuoriutumiseenalakoulu