”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta

Käänteisellä oppimisella tarkoitetaan oppijalähtöistä oppimiskulttuuria, jossa opettaja tukee oppilaan itseohjautuvuuteen kasvamista antamalla oppilaalle enemmän vastuuta ja vapautta. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää 3.–6. luokkien opettajien käsityksiä käänteisen oppimisen soveltuvuudesta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sallinen, Heljä, Perälä, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72502
_version_ 1828193076027326464
author Sallinen, Heljä Perälä, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sallinen, Heljä Perälä, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sallinen, Heljä Perälä, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sallinen, Heljä
datasource_str_mv jyx
description Käänteisellä oppimisella tarkoitetaan oppijalähtöistä oppimiskulttuuria, jossa opettaja tukee oppilaan itseohjautuvuuteen kasvamista antamalla oppilaalle enemmän vastuuta ja vapautta. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää 3.–6. luokkien opettajien käsityksiä käänteisen oppimisen soveltuvuudesta alakouluun. Käänteisen oppimisen näkyvyyttä alakoulussa ja opettajien kokemuksia käänteisestä oppimisesta tarkasteltiin opettajien oman luokan ja työyhteisön kautta. Opettajien nykyisen tilanteen lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa heidän käsityksiään käänteisen oppimisen asemasta tulevaisuudessa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenografisen lähestymistavan piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2020 haastattelemalla Keski-Suomen ja Pohjois-Savon alueilta kahdeksaa 3.–6. luokan opettajaa, jotka olivat olleet työelämässä vähintään viisi vuotta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja fenomenografisen analyysin avulla. Tulokset osoittavat, että opettajat näkivät käänteisen oppimisen toteuttamiseen liittyvän useita hyötyjä, mutta samalla paljon haasteita. Opettajat pitivät käänteistä oppimista yhtenä hyvänä tapana toteuttaa opetusta ja he olivat toteuttaneet sitä työssään jossakin muodossa. Terminä käänteinen oppiminen oli kuitenkin opettajille vieras. Tutkimukseen osallistuneet alakoulun opettajat voisivat jatkossa toteuttaa käänteistä oppimista työssään enemmän ja uskoivat sen kaltaisen oppimisen yleistyvän tulevaisuudessa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sallinen, Helj\u00e4", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Per\u00e4l\u00e4, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-06T06:34:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-06T06:34:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72502", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4\u00e4nteisell\u00e4 oppimisella tarkoitetaan oppijal\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 oppimiskulttuuria, jossa opettaja tukee oppilaan itseohjautuvuuteen kasvamista antamalla oppilaalle enemm\u00e4n vastuuta ja vapautta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 3.\u20136. luokkien opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 k\u00e4\u00e4nteisen oppimisen soveltuvuudesta alakouluun. K\u00e4\u00e4nteisen oppimisen n\u00e4kyvyytt\u00e4 alakoulussa ja opettajien kokemuksia k\u00e4\u00e4nteisest\u00e4 oppimisesta tarkasteltiin opettajien oman luokan ja ty\u00f6yhteis\u00f6n kautta. Opettajien nykyisen tilanteen lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa heid\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n k\u00e4\u00e4nteisen oppimisen asemasta tulevaisuudessa. \nTutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenografisen l\u00e4hestymistavan piirteit\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 haastattelemalla Keski-Suomen ja Pohjois-Savon alueilta kahdeksaa 3.\u20136. luokan opettajaa, jotka olivat olleet ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n viisi vuotta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja fenomenografisen analyysin avulla. \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat n\u00e4kiv\u00e4t k\u00e4\u00e4nteisen oppimisen toteuttamiseen liittyv\u00e4n useita hy\u00f6tyj\u00e4, mutta samalla paljon haasteita. Opettajat pitiv\u00e4t k\u00e4\u00e4nteist\u00e4 oppimista yhten\u00e4 hyv\u00e4n\u00e4 tapana toteuttaa opetusta ja he olivat toteuttaneet sit\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n jossakin muodossa. Termin\u00e4 k\u00e4\u00e4nteinen oppiminen oli kuitenkin opettajille vieras. Tutkimukseen osallistuneet alakoulun opettajat voisivat jatkossa toteuttaa k\u00e4\u00e4nteist\u00e4 oppimista ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n ja uskoivat sen kaltaisen oppimisen yleistyv\u00e4n tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-06T06:34:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-06T06:34:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4\u00e4nteinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokonstruktivistinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKaikki uusi on hyv\u00e4st\u00e4, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa\u201d : k\u00e4\u00e4nteinen oppiminen alakoulussa 3.\u20136. luokkien opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011066539", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4\u00e4nteinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72502
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:34Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1e693f19-5b79-40cb-b7a7-2eaf2c62c2a1\/download","text":"Gradu_2020_Perala_Sallinen --.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sallinen, Heljä Perälä, Anna ”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta käänteinen oppiminen sosiokonstruktivistinen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu luokanopettajat teknologia yhteisöllinen oppiminen itseohjautuvuus käänteinen opetus
title ”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta
title_full ”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta
title_fullStr ”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta ”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta
title_full_unstemmed ”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta ”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta
title_short ”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa”
title_sort kaikki uusi on hyvästä mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa käänteinen oppiminen alakoulussa 3 6 luokkien opettajien näkökulmasta
title_sub käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta
title_txtP ”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta
topic käänteinen oppiminen sosiokonstruktivistinen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu luokanopettajat teknologia yhteisöllinen oppiminen itseohjautuvuus käänteinen opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu itseohjautuvuus käänteinen opetus käänteinen oppiminen luokanopettajat sosiokonstruktivistinen oppiminen teknologia yhteisöllinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72502 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011066539
work_keys_str_mv AT sallinenheljä kaikkiuusionhyvästämuttakaikkeavanhaaeikannataromuttaakäänteinenoppiminenalakoulus