“Way too cool to ever be frozen” analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend

Tässä tutkielmassa analysoin amerikkalaisen ravintolaketju Wendy’sin roasting-trendiä, sekä roasting-diskurssia yleensä keskusteluanalyysin ja metaviestianalyysin avulla. Wendy’s-ravintolaketjun roasting-trendi oli sosiaalisen median trendi, joka alkoi vuoden 2017 alussa. Wendy’sin Twitter-tili osal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kortesoja, Heidi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72452
_version_ 1828193076004257792
author Kortesoja, Heidi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kortesoja, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kortesoja, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kortesoja, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa analysoin amerikkalaisen ravintolaketju Wendy’sin roasting-trendiä, sekä roasting-diskurssia yleensä keskusteluanalyysin ja metaviestianalyysin avulla. Wendy’s-ravintolaketjun roasting-trendi oli sosiaalisen median trendi, joka alkoi vuoden 2017 alussa. Wendy’sin Twitter-tili osallistui heille twiitanneen käyttäjän kanssa keskusteluun, jonka lopuksi Wendy’s pilkkasi käyttäjän tietämättömyyttä ja virheellistä ajattelua. Kyseinen twiitti keräsi paljon huomiota, ja johti Wendy’sin roasting-trendin syntymiseen, jonka aikana Wendy’sin Twitter-tili avoimesti pilkkasi heille twiittejä lähettäneitä käyttäjiä ja jopa muita bränditilejä. Trendin suosion ansiosta ravintolaketjun maine sosiaalisessa mediassa mullistui täysin, ja trendiä ylistettiin niin Twitterin käyttäjien kuin online-uutisalustojen kirjoittajienkin toimesta. Tutkielman tavoitteena on tutkia roasting-diskurssia pääasiassa Wendy’sin roasting-trendin näkökulmasta. Tutkin trendin aikana tehtyjä keskusteluja käyttäen viitteenä Meredithin (2019) tutkielmassa esitettyjä kanssakäymisen keskeisiä ydinominaisuuksia. Analysoin myös metaviestien käyttöä trendin keskusteluissa ja eritoten trendin huumorissa. Analyysistä muodostamieni johtopäätösten avulla pystyin erottelemaan roasting-keskustelut kahteen eri ryhmään sekä muodostamaan mallin, jonka avulla pystyn kuvailemaan, miten roasting-keskustelut muodostuvat. Myös metaviestien käyttö ilmeni tärkeänä osana trendiä, erityisesti trendin humoristisissa puolissa, kun metaviestejä käytettiin hyväksi sarkasmin muodossa. Analyysin jälkeisessä pohdintaosiossa tutkin myös sitä, kuinka tutkielmassa esitetyt taustatutkimukset voivat laajentaa analyysin tuloksia. Pohdinnan avulla sain selville, että roasting-keskustelujen väliset erot voivat johtua autenttisuuden tunteen saavuttelusta. Myös roasting-viestien tyyppejä on lukuisia, ja roasting-viestien määritelmä on huomattavasti muuttunut roasting-diskurssin perinteisestä määritelmästä. Pystyin myös laajentamaan roasting-keskustelujen mallia; malliin ei kuulu vain keskustelujen rakenteen kuvailu, vaan myös myös se, miten uusia käyttäjiä voidaan innostaa osallistumaan roasting-trendiin. Metaviestien rooli ei myöskään rajoitu pelkästään trendin huumoriin, mutta on myös tärkeä osa roasting-diskurssin tulkintaa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kortesoja, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-03T07:10:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-03T07:10:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72452", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa analysoin amerikkalaisen ravintolaketju Wendy\u2019sin roasting-trendi\u00e4, sek\u00e4 roasting-diskurssia yleens\u00e4 keskusteluanalyysin ja metaviestianalyysin avulla. Wendy\u2019s-ravintolaketjun roasting-trendi oli sosiaalisen median trendi, joka alkoi vuoden 2017 alussa. Wendy\u2019sin Twitter-tili osallistui heille twiitanneen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kanssa keskusteluun, jonka lopuksi Wendy\u2019s pilkkasi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n tiet\u00e4m\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4 ja virheellist\u00e4 ajattelua. Kyseinen twiitti ker\u00e4si paljon huomiota, ja johti Wendy\u2019sin roasting-trendin syntymiseen, jonka aikana Wendy\u2019sin Twitter-tili avoimesti pilkkasi heille twiittej\u00e4 l\u00e4hett\u00e4neit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 ja jopa muita br\u00e4nditilej\u00e4. Trendin suosion ansiosta ravintolaketjun maine sosiaalisessa mediassa mullistui t\u00e4ysin, ja trendi\u00e4 ylistettiin niin Twitterin k\u00e4ytt\u00e4jien kuin online-uutisalustojen kirjoittajienkin toimesta.\n\nTutkielman tavoitteena on tutkia roasting-diskurssia p\u00e4\u00e4asiassa Wendy\u2019sin roasting-trendin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkin trendin aikana tehtyj\u00e4 keskusteluja k\u00e4ytt\u00e4en viitteen\u00e4 Meredithin (2019) tutkielmassa esitettyj\u00e4 kanssak\u00e4ymisen keskeisi\u00e4 ydinominaisuuksia. Analysoin my\u00f6s metaviestien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 trendin keskusteluissa ja eritoten trendin huumorissa. Analyysist\u00e4 muodostamieni johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten avulla pystyin erottelemaan roasting-keskustelut kahteen eri ryhm\u00e4\u00e4n sek\u00e4 muodostamaan mallin, jonka avulla pystyn kuvailemaan, miten roasting-keskustelut muodostuvat. My\u00f6s metaviestien k\u00e4ytt\u00f6 ilmeni t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana trendi\u00e4, erityisesti trendin humoristisissa puolissa, kun metaviestej\u00e4 k\u00e4ytettiin hyv\u00e4ksi sarkasmin muodossa.\n\nAnalyysin j\u00e4lkeisess\u00e4 pohdintaosiossa tutkin my\u00f6s sit\u00e4, kuinka tutkielmassa esitetyt taustatutkimukset voivat laajentaa analyysin tuloksia. Pohdinnan avulla sain selville, ett\u00e4 roasting-keskustelujen v\u00e4liset erot voivat johtua autenttisuuden tunteen saavuttelusta. My\u00f6s roasting-viestien tyyppej\u00e4 on lukuisia, ja roasting-viestien m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 on huomattavasti muuttunut roasting-diskurssin perinteisest\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4st\u00e4. Pystyin my\u00f6s laajentamaan roasting-keskustelujen mallia; malliin ei kuulu vain keskustelujen rakenteen kuvailu, vaan my\u00f6s my\u00f6s se, miten uusia k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 voidaan innostaa osallistumaan roasting-trendiin. Metaviestien rooli ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n rajoitu pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n trendin huumoriin, mutta on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 osa roasting-diskurssin tulkintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-03T07:10:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-03T07:10:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Wendy's", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "brand identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online interaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cWay too cool to ever be frozen\u201d : analyzing the online interactions of the Wendy\u2019s roasting trend", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011036490", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roustaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkoviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusmedia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roasting (entertainment)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "brands", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "branding", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "network communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "new media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "conversation analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72452
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:03Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7d669809-35a8-470d-8649-177ec7d77eca\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011036490.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kortesoja, Heidi “Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend Wendy's brand identity online discourse analysis online interaction Englannin kieli English 301 roustaus sosiaalinen media brändit Twitter brändäys viestintä verkkoviestintä Internet uusmedia keskustelunanalyysi roasting (entertainment) social media brands branding communication network communication new media conversation analysis
title “Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
title_full “Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
title_fullStr “Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend “Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
title_full_unstemmed “Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend “Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
title_short “Way too cool to ever be frozen”
title_sort way too cool to ever be frozen analyzing the online interactions of the wendy s roasting trend
title_sub analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
title_txtP “Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
topic Wendy's brand identity online discourse analysis online interaction Englannin kieli English 301 roustaus sosiaalinen media brändit Twitter brändäys viestintä verkkoviestintä Internet uusmedia keskustelunanalyysi roasting (entertainment) social media brands branding communication network communication new media conversation analysis
topic_facet 301 Englannin kieli English Internet Twitter Wendy's brand identity branding brands brändit brändäys communication conversation analysis keskustelunanalyysi network communication new media online discourse analysis online interaction roasting (entertainment) roustaus social media sosiaalinen media uusmedia verkkoviestintä viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72452 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011036490
work_keys_str_mv AT kortesojaheidi waytoocooltoeverbefrozenanalyzingtheonlineinteractionsofthewendysroastingtrend