Vähittäiskaupan myyjän motivaatio

Asiakaskohtaamisilta vaaditaan koko ajan enemmän muuttuvassa kaupan alan ympäristössä. Myyjän tehtävänä on tarjota henkilökohtaista ja asiantuntevaa palvelua asiakkaalle. Erityisesti tällaisessa luovassa työssä, jossa kohdataan asiakkaita kasvotusten, on tärkeää, että työntekijä voi hyvin ja tykkää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virkajärvi, Maria
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72421
_version_ 1826225710507753472
author Virkajärvi, Maria
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Virkajärvi, Maria Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Virkajärvi, Maria Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Virkajärvi, Maria
datasource_str_mv jyx
description Asiakaskohtaamisilta vaaditaan koko ajan enemmän muuttuvassa kaupan alan ympäristössä. Myyjän tehtävänä on tarjota henkilökohtaista ja asiantuntevaa palvelua asiakkaalle. Erityisesti tällaisessa luovassa työssä, jossa kohdataan asiakkaita kasvotusten, on tärkeää, että työntekijä voi hyvin ja tykkää tekemästään työstä. Myyjillä sekä heidän kokemallaan positiivisella työmotivaatiolla on suora vaikutus organisaation tulokseen onnistuneen myyntityön kautta. Tässä pro gradu -tutkielmassa on tavoitteena tutkia nimenomaisesti kokeneemman ja tuloksellista myyntiä tekevän vähittäiskaupan myyjän motivaatiota, jotta ymmärretään työssään motivoituneen myyjän motivaatiota. Tutkimuksella halutaan löytää näkökulmia päätutkimusongelmaan ja kahteen alatutkimusongelmaan. Päätutkimusongelmana tässä gradussa on: miten vähittäiskaupan myyjän motivaatio muodostuu? Alatutkimusongelmat ovat: mitkä ovat keskeiset vähittäiskaupan myyjän motivaatioon vaikuttavat sisäiset ja ulkoiset tekijät? Minkälaisia merkityksiä vähittäiskaupan myyjät antavat motivaatioon vaikuttaville tekijöille? Tutkimus toteutettiin helmikuussa 2020 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Kokemusperäisen tiedon saamiseksi haastateltiin erään vähittäiskaupan ketjun kolmea myyjää sekä kolmea esimiestä. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua, mikä tuki tutkimuksen tavoitteita nostaa esiin eri teemoja myyjän motivaation kannalta. Tutkimuksen pääteemat olivat työn sisältö ja seuraus, työyhteisö sekä erilaiset myyjän motivaatioon vaikuttavat tahot. Tutkimuksen teoriassa tutustutaan motivaatioon sisäisen, ulkoisen ja sisäistetyn motivaation kautta. Perehdytään tarkemmin myyjän motivaation sekä työmotivaation viimeaikaisimpien tutkimusten mukaisiin teorioihin. Tutkimusmalliksi muodostui sisäisen, ulkoisen ja sisäistetyn motivaation kokonaisuus, johon vaikutetaan Decin ja Ryanin itsemääräämisteorian (SDT, self-determination theory) mukaisesti niin, että tuetaan itsemääräämisoikeutta, kyvykkyyttä sekä yhteisöllisyyttä. Tutkimuksessa otetaan kantaa myös Victor Vroomin odotusarvoteoriaan sekä 1960-luvun lopulla Edwin Locken kehittelemän tavoiteteoriaan. Khusainova ja muut (2018) ovat jakaneet myyjän motivaation sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon sekä niihin vielä tunteellisen ja tietoisen puolen. Myös tähän tässä tutkimuksessa otetaan kantaa muodostettaessa vastausta nimenomaan päätutkimusongelmaan: miten vähittäiskaupan myyjän motivaatio muodostuu? Tutkimustulosten perusteella myyjän motivaatio on iso kokonaisuus, johon vaikuttaa moni eri taho ja tekijä. Myyjän motivaatio koostuu kaikista osa-alueista, niin sisäisestä, ulkoisesta kuin sisäisestetystä motivaatiosta, joten organisaatiossa tulee motivoida myyjiä kokonaisvaltaisesti. Yksilökohtaista on se, mikä motivaatio kullakin myyjällä on vallitsevin. Kaiken kaikkiaan tutkimuksessa tuloksien kautta korostui, että jokainen myyjä on oma yksilönsä ja persoonansa. Myyjän motivaatioon vaikuttivat aiempi työ- ja elämänkokemus sekä jokaisen oma erilainen persoonallisuus ja elämäntilanne. Yksilöllisempi vähittäiskaupan myyjän motivaation ymmärtäminen tukee myyjän motivaation ymmärtämistä. Tutkimuksen mukaan, yhdistävänä vähittäiskaupan myyjän motivaatioon vaikuttavana tekijänä, kaikkien haastateltujen kesken oli hyvä työyhteisö ja -ilmapiiri. Tärkeänä pidettiin myös erittäin monipuolisen palautteen saamista monilta eri tahoilta. Palautteen saamisen kautta oma työ koettiin merkitykselliseksi ja arvostetuksi. Tämän vuoksi viestintä ja palautteen saaminen myös yritys- ja organisaatiotasolta korostui haastateltujen vastauksissa. Palkitsemisen kannalta tutkimuksessa tuli esille, että myyjiä motivoi suorituskannusteet eli palkitseminen, kun päästään budjettiin ja tavoitteisiin. Tavoitteet nousivat myös tutkimuksessa yksimielisesti esille merkittävänä tekijänä myyjän työssä motivaation kannalta, sillä niin myymälän yhteiset kuin jokaisen henkilökohtaisetkin tavoitteet toimivat liikkeelle panevana voimana ja toisaalta taas kannustivat suoriutumaan omassa työssään paremmin.
first_indexed 2020-11-02T21:02:21Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virkaj\u00e4rvi, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-02T06:28:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-02T06:28:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakaskohtaamisilta vaaditaan koko ajan enemm\u00e4n muuttuvassa kaupan alan ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Myyj\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tarjota henkil\u00f6kohtaista ja asiantuntevaa palvelua asiakkaalle. Erityisesti t\u00e4llaisessa luovassa ty\u00f6ss\u00e4, jossa kohdataan asiakkaita kasvotusten, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4 voi hyvin ja tykk\u00e4\u00e4 tekem\u00e4st\u00e4\u00e4n ty\u00f6st\u00e4. Myyjill\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n kokemallaan positiivisella ty\u00f6motivaatiolla on suora vaikutus organisaation tulokseen onnistuneen myyntity\u00f6n kautta. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa on tavoitteena tutkia nimenomaisesti kokeneemman ja tuloksellista myynti\u00e4 tekev\u00e4n v\u00e4hitt\u00e4iskaupan myyj\u00e4n motivaatiota, jotta ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n motivoituneen myyj\u00e4n motivaatiota. Tutkimuksella halutaan l\u00f6yt\u00e4\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia p\u00e4\u00e4tutkimusongelmaan ja kahteen alatutkimusongelmaan. P\u00e4\u00e4tutkimusongelmana t\u00e4ss\u00e4 gradussa on: miten v\u00e4hitt\u00e4iskaupan myyj\u00e4n motivaatio muodostuu? Alatutkimusongelmat ovat: mitk\u00e4 ovat keskeiset v\u00e4hitt\u00e4iskaupan myyj\u00e4n motivaatioon vaikuttavat sis\u00e4iset ja ulkoiset tekij\u00e4t? Mink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 v\u00e4hitt\u00e4iskaupan myyj\u00e4t antavat motivaatioon vaikuttaville tekij\u00f6ille?\n\nTutkimus toteutettiin helmikuussa 2020 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Kokemusper\u00e4isen tiedon saamiseksi haastateltiin er\u00e4\u00e4n v\u00e4hitt\u00e4iskaupan ketjun kolmea myyj\u00e4\u00e4 sek\u00e4 kolmea esimiest\u00e4. Aineiston analysointimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemoittelua, mik\u00e4 tuki tutkimuksen tavoitteita nostaa esiin eri teemoja myyj\u00e4n motivaation kannalta. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4teemat olivat ty\u00f6n sis\u00e4lt\u00f6 ja seuraus, ty\u00f6yhteis\u00f6 sek\u00e4 erilaiset myyj\u00e4n motivaatioon vaikuttavat tahot. Tutkimuksen teoriassa tutustutaan motivaatioon sis\u00e4isen, ulkoisen ja sis\u00e4istetyn motivaation kautta. Perehdyt\u00e4\u00e4n tarkemmin myyj\u00e4n motivaation sek\u00e4 ty\u00f6motivaation viimeaikaisimpien tutkimusten mukaisiin teorioihin. Tutkimusmalliksi muodostui sis\u00e4isen, ulkoisen ja sis\u00e4istetyn motivaation kokonaisuus, johon vaikutetaan Decin ja Ryanin itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian (SDT, self-determination theory) mukaisesti niin, ett\u00e4 tuetaan itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misoikeutta, kyvykkyytt\u00e4 sek\u00e4 yhteis\u00f6llisyytt\u00e4. Tutkimuksessa otetaan kantaa my\u00f6s Victor Vroomin odotusarvoteoriaan sek\u00e4 1960-luvun lopulla Edwin Locken kehittelem\u00e4n tavoiteteoriaan. Khusainova ja muut (2018) ovat jakaneet myyj\u00e4n motivaation sis\u00e4iseen ja ulkoiseen motivaatioon sek\u00e4 niihin viel\u00e4 tunteellisen ja tietoisen puolen. My\u00f6s t\u00e4h\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa otetaan kantaa muodostettaessa vastausta nimenomaan p\u00e4\u00e4tutkimusongelmaan: miten v\u00e4hitt\u00e4iskaupan myyj\u00e4n motivaatio muodostuu?\n\nTutkimustulosten perusteella myyj\u00e4n motivaatio on iso kokonaisuus, johon vaikuttaa moni eri taho ja tekij\u00e4. Myyj\u00e4n motivaatio koostuu kaikista osa-alueista, niin sis\u00e4isest\u00e4, ulkoisesta kuin sis\u00e4isestetyst\u00e4 motivaatiosta, joten organisaatiossa tulee motivoida myyji\u00e4 kokonaisvaltaisesti. Yksil\u00f6kohtaista on se, mik\u00e4 motivaatio kullakin myyj\u00e4ll\u00e4 on vallitsevin. Kaiken kaikkiaan tutkimuksessa tuloksien kautta korostui, ett\u00e4 jokainen myyj\u00e4 on oma yksil\u00f6ns\u00e4 ja persoonansa. Myyj\u00e4n motivaatioon vaikuttivat aiempi ty\u00f6- ja el\u00e4m\u00e4nkokemus sek\u00e4 jokaisen oma erilainen persoonallisuus ja el\u00e4m\u00e4ntilanne. Yksil\u00f6llisempi v\u00e4hitt\u00e4iskaupan myyj\u00e4n motivaation ymm\u00e4rt\u00e4minen tukee myyj\u00e4n motivaation ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4. Tutkimuksen mukaan, yhdist\u00e4v\u00e4n\u00e4 v\u00e4hitt\u00e4iskaupan myyj\u00e4n motivaatioon vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4, kaikkien haastateltujen kesken oli hyv\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6 ja -ilmapiiri. T\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidettiin my\u00f6s eritt\u00e4in monipuolisen palautteen saamista monilta eri tahoilta. Palautteen saamisen kautta oma ty\u00f6 koettiin merkitykselliseksi ja arvostetuksi. T\u00e4m\u00e4n vuoksi viestint\u00e4 ja palautteen saaminen my\u00f6s yritys- ja organisaatiotasolta korostui haastateltujen vastauksissa. Palkitsemisen kannalta tutkimuksessa tuli esille, ett\u00e4 myyji\u00e4 motivoi suorituskannusteet eli palkitseminen, kun p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n budjettiin ja tavoitteisiin. Tavoitteet nousivat my\u00f6s tutkimuksessa yksimielisesti esille merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 myyj\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 motivaation kannalta, sill\u00e4 niin myym\u00e4l\u00e4n yhteiset kuin jokaisen henkil\u00f6kohtaisetkin tavoitteet toimivat liikkeelle panevana voimana ja toisaalta taas kannustivat suoriutumaan omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n paremmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-02T06:28:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-02T06:28:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "V\u00e4hitt\u00e4iskaupan myyj\u00e4n motivaatio", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011026462", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hitt\u00e4iskauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myyj\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esimiehet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myyntity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72421
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virkajärvi, Maria Vähittäiskaupan myyjän motivaatio Markkinointi Marketing 20423 vähittäiskauppa motivaatio työmotivaatio myyjät motivointi esimiehet myyntityö
title Vähittäiskaupan myyjän motivaatio
title_full Vähittäiskaupan myyjän motivaatio
title_fullStr Vähittäiskaupan myyjän motivaatio Vähittäiskaupan myyjän motivaatio
title_full_unstemmed Vähittäiskaupan myyjän motivaatio Vähittäiskaupan myyjän motivaatio
title_short Vähittäiskaupan myyjän motivaatio
title_sort vähittäiskaupan myyjän motivaatio
title_txtP Vähittäiskaupan myyjän motivaatio
topic Markkinointi Marketing 20423 vähittäiskauppa motivaatio työmotivaatio myyjät motivointi esimiehet myyntityö
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi esimiehet motivaatio motivointi myyjät myyntityö työmotivaatio vähittäiskauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72421 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011026462
work_keys_str_mv AT virkajärvimaria vähittäiskaupanmyyjänmotivaatio