Distance foreign language education in Finland a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers

Etäopetus on kasvava opetustapa, jolla on pitkä historia ja jonka vaikutuksia kieltenoppimiseen on maailmalla laajasti tutkittu. Tämä kiinnostus etäopetuksen vaikutuksista erityisesti kielten opetukseen on perusteltua johtuen vuorovaikutuksen keskeisyydestä kieltenoppimisessa. Kommunikaatio on kielt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Eela, Lauri
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72418
_version_ 1826225743914336256
author Eela, Lauri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eela, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eela, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eela, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Etäopetus on kasvava opetustapa, jolla on pitkä historia ja jonka vaikutuksia kieltenoppimiseen on maailmalla laajasti tutkittu. Tämä kiinnostus etäopetuksen vaikutuksista erityisesti kielten opetukseen on perusteltua johtuen vuorovaikutuksen keskeisyydestä kieltenoppimisessa. Kommunikaatio on kieltenopetuksessa paitsi opetuksen väline, myös sen kohde. Kun tuo kommunikaatio tapahtuu teknologian välityksellä, on sillä vaikutusta niin opetuksen sisältöön kuin opetuksen kannalta parhaisiin sosiaalisiin ja pedagogisiin ratkaisuihin. Suomessa tutkimusta etäopetuksesta on tehty verrattain vähän ja sen vaikutuksista kieltenopetukseen sitäkin vähemmän. Opettajakoulutus on Suomessa yliopistotasoinen koulutus, mutta moni suomalainen yliopisto ei tutkimuksen tekohetkellä tarjoa etäopetuskoulutusta kieltenopettajaksi opiskeleville. Tämä tutkimus kartoittaa minkälaisia asenteita ja oletuksia yhden suomalaisen yliopiston kieltenopettajaksi opiskelevilla opiskelijoilla on etäopetusta kohtaan ja kuinka hyvin nämä vastaavat etäopetusta tehneiden englanninopettajien kokemuksia. Tarkoituksena on tutkia kuinka valmiita kieltenopettajaopiskelijat, joilla on hyvin vähän etäopetuskokemusta, tuntevat olevansa vastaamaan etäopetuksen haasteisiin ja käyttämään hyväksi siihen sisältyviä mahdollisuuksia. Tulokset osoittavat opettajien ja opiskelijoiden välillä niin yhtymäkohtia kuin eroavaisuuksiakin ja viittaavat vahvasti siihen, että kieltenopettajaopiskelijat tuntevat epätietoisuutta valmiudestaan kielten etäopetukseen. Opiskelijoiden keskuudessa oli havaittavissa joitain oletuksia etäopetuksesta, kuten kieltenoppimiseen kohdistuvan ahdistuksen vähentyminen, joita nykytutkimus ei näytä tukevan. Esiin tuli myös joitain etäopettajien mainitsemia haasteita, kuten oppilaiden vähäinen osallistuminen kontaktiopetukseen, joita opiskelijat eivät osanneet ennakoida. Lisäksi koetut mahdollisuudet nähtiin lähtökohtaisesti opiskelijoiden ja yhteiskunnan näkökulmasta, jolloin potentiaaliset pedagogiset mahdollisuudet jäivät usein havaitsematta. Tutkimus suosittelee kieltenopettajaopiskelijoille vähintään perustavanlaatuista yliopistotasoista koulutusta kielten etäopetuksesta.
first_indexed 2020-11-02T21:02:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eela, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-11-02T06:13:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-11-02T06:13:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Et\u00e4opetus on kasvava opetustapa, jolla on pitk\u00e4 historia ja jonka vaikutuksia kieltenoppimiseen on maailmalla laajasti tutkittu. T\u00e4m\u00e4 kiinnostus et\u00e4opetuksen vaikutuksista erityisesti kielten opetukseen on perusteltua johtuen vuorovaikutuksen keskeisyydest\u00e4 kieltenoppimisessa. Kommunikaatio on kieltenopetuksessa paitsi opetuksen v\u00e4line, my\u00f6s sen kohde. Kun tuo kommunikaatio tapahtuu teknologian v\u00e4lityksell\u00e4, on sill\u00e4 vaikutusta niin opetuksen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n kuin opetuksen kannalta parhaisiin sosiaalisiin ja pedagogisiin ratkaisuihin. Suomessa tutkimusta et\u00e4opetuksesta on tehty verrattain v\u00e4h\u00e4n ja sen vaikutuksista kieltenopetukseen sit\u00e4kin v\u00e4hemm\u00e4n. Opettajakoulutus on Suomessa yliopistotasoinen koulutus, mutta moni suomalainen yliopisto ei tutkimuksen tekohetkell\u00e4 tarjoa et\u00e4opetuskoulutusta kieltenopettajaksi opiskeleville. T\u00e4m\u00e4 tutkimus kartoittaa mink\u00e4laisia asenteita ja oletuksia yhden suomalaisen yliopiston kieltenopettajaksi opiskelevilla opiskelijoilla on et\u00e4opetusta kohtaan ja kuinka hyvin n\u00e4m\u00e4 vastaavat et\u00e4opetusta tehneiden englanninopettajien kokemuksia. Tarkoituksena on tutkia kuinka valmiita kieltenopettajaopiskelijat, joilla on hyvin v\u00e4h\u00e4n et\u00e4opetuskokemusta, tuntevat olevansa vastaamaan et\u00e4opetuksen haasteisiin ja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n hyv\u00e4ksi siihen sis\u00e4ltyvi\u00e4 mahdollisuuksia. Tulokset osoittavat opettajien ja opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 niin yhtym\u00e4kohtia kuin eroavaisuuksiakin ja viittaavat vahvasti siihen, ett\u00e4 kieltenopettajaopiskelijat tuntevat ep\u00e4tietoisuutta valmiudestaan kielten et\u00e4opetukseen. Opiskelijoiden keskuudessa oli havaittavissa joitain oletuksia et\u00e4opetuksesta, kuten kieltenoppimiseen kohdistuvan ahdistuksen v\u00e4hentyminen, joita nykytutkimus ei n\u00e4yt\u00e4 tukevan. Esiin tuli my\u00f6s joitain et\u00e4opettajien mainitsemia haasteita, kuten oppilaiden v\u00e4h\u00e4inen osallistuminen kontaktiopetukseen, joita opiskelijat eiv\u00e4t osanneet ennakoida. Lis\u00e4ksi koetut mahdollisuudet n\u00e4htiin l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti opiskelijoiden ja yhteiskunnan n\u00e4k\u00f6kulmasta, jolloin potentiaaliset pedagogiset mahdollisuudet j\u00e4iv\u00e4t usein havaitsematta. Tutkimus suosittelee kieltenopettajaopiskelijoille v\u00e4hint\u00e4\u00e4n perustavanlaatuista yliopistotasoista koulutusta kielten et\u00e4opetuksesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-11-02T06:13:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-11-02T06:13:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Finland", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "videoconferencing tools", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communicative competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202011026459", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teacher training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "distance teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72418
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/61e4c83b-9671-42eb-ad34-3f8db97cf835\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202011026459.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eela, Lauri Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers Finland videoconferencing tools communicative competence Englannin kieli English 301 opettajankoulutus kieltenopetus kielikasvatus etäopetus teacher training language teaching language education distance teaching
title Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers
title_full Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers
title_fullStr Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers
title_full_unstemmed Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers
title_short Distance foreign language education in Finland
title_sort distance foreign language education in finland a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance efl teachers
title_sub a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers
title_txtP Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers
topic Finland videoconferencing tools communicative competence Englannin kieli English 301 opettajankoulutus kieltenopetus kielikasvatus etäopetus teacher training language teaching language education distance teaching
topic_facet 301 Englannin kieli English Finland communicative competence distance teaching etäopetus kielikasvatus kieltenopetus language education language teaching opettajankoulutus teacher training videoconferencing tools
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011026459
work_keys_str_mv AT eelalauri distanceforeignlanguageeducationinfinlandacomparisonofconceptionsandattitudestowardthe