Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille

Globalisaation ja teknologian poikkeuksellisen nopea kehittyminen ovat tehneet osaamisesta merkittävän kilpailuedun kansainvälisessä liiketoiminnassa. Suomen yhdeksi merkittävimmistä osaamisalueista nimetään korkealaatuinen koulutus, mutta sen myynnillinen potentiaali on jäänyt osittain hyödyntämätt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskela, Susanna
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72390
_version_ 1826225717589835776
author Koskela, Susanna
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskela, Susanna Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskela, Susanna Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskela, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Globalisaation ja teknologian poikkeuksellisen nopea kehittyminen ovat tehneet osaamisesta merkittävän kilpailuedun kansainvälisessä liiketoiminnassa. Suomen yhdeksi merkittävimmistä osaamisalueista nimetään korkealaatuinen koulutus, mutta sen myynnillinen potentiaali on jäänyt osittain hyödyntämättä. Koulutusviennin kehittämistä on tutkittu Suomessa paljon, mutta tutkimuskentästä puuttuu lähes kokonaan tuotteistamisen ja maabrändin näkökulmat. Vientiin liittyy yleensä aina brändäys, joten sen tutkiminen on koulutusviennin kannalta tärkeää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen merkitys maabrändillä on Suomen koulutusviennille. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten maabrändiä ja koulutusvientiä vahvistetaan Suomessa ja millaisia haasteita Suomessa ilmenee koulutusvientiin liittyen. Lopuksi annetaan myös kehitysehdotuksia koulutusviennin myynnilliseen kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa koulutusviennin asiantuntijaa, joista muutama oli erikoistunut myös maakuvaviestintään. Haastatteluja varten muodostettiin teemat, jotka liittyivät vahvasti tutkimuskysymyksiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää käyttämällä. Aineisto jaoteltiin eri osiin koodaamalla analyysiyksiköt pääteemojen mukaisesti. Näiden pääteemojen alle syntyi analyysin edetessä alateemoja, joiden kautta pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Tulokset osoittivat, että Suomen maabrändi liittyi vahvasti myös koulutusvientiin, sillä maabrändin keskeiset piirteet liittyivät Suomessa korkeaan osaamiseen ja sitä kautta syntyneeseen turvallisuuteen ja tasa-arvoon. Sen vuoksi maabrändin koulutusvientiin liittyvän merkityssuhteen hyödyntäminen voisi tuottaa parempia taloudellisia tuloksia koulutusviennin kentällä. Haastattelujen perusteella Suomen koulutusvientiä ja maabrändiä vahvistettiin aktiivisten toimijoiden sekä korkealaatuisen, selkeän ja laadukkaan koulutuksen avulla. Haasteina koulutusviennin myynnilliselle kehittämiselle nähtiin yhteiskunnalliset hidasteet, käytettyjen markkinoinnin keinojen tavanomaisuus ja tuotteistamisen puutteellisuus.
first_indexed 2020-10-29T21:01:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskela, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-29T07:33:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-29T07:33:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72390", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisaation ja teknologian poikkeuksellisen nopea kehittyminen ovat tehneet osaamisesta merkitt\u00e4v\u00e4n kilpailuedun kansainv\u00e4lisess\u00e4 liiketoiminnassa. Suomen\nyhdeksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 osaamisalueista nimet\u00e4\u00e4n korkealaatuinen koulutus, mutta sen myynnillinen potentiaali on j\u00e4\u00e4nyt osittain hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4tt\u00e4. Koulutusviennin kehitt\u00e4mist\u00e4 on tutkittu Suomessa paljon, mutta tutkimuskent\u00e4st\u00e4 puuttuu l\u00e4hes kokonaan tuotteistamisen ja maabr\u00e4ndin n\u00e4k\u00f6kulmat. Vientiin liittyy yleens\u00e4 aina br\u00e4nd\u00e4ys, joten sen tutkiminen on koulutusviennin kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millainen merkitys maabr\u00e4ndill\u00e4 on Suomen koulutusviennille. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten maabr\u00e4ndi\u00e4 ja koulutusvienti\u00e4 vahvistetaan Suomessa ja millaisia haasteita Suomessa ilmenee koulutusvientiin liittyen. Lopuksi annetaan my\u00f6s kehitysehdotuksia koulutusviennin myynnilliseen kehitt\u00e4miseen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa koulutusviennin asiantuntijaa, joista muutama oli erikoistunut my\u00f6s maakuvaviestint\u00e4\u00e4n. Haastatteluja varten muodostettiin teemat, jotka liittyiv\u00e4t vahvasti tutkimuskysymyksiin.\nAineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Aineisto jaoteltiin eri osiin koodaamalla analyysiyksik\u00f6t p\u00e4\u00e4teemojen mukaisesti. N\u00e4iden p\u00e4\u00e4teemojen alle syntyi analyysin edetess\u00e4 alateemoja, joiden kautta pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 Suomen maabr\u00e4ndi liittyi vahvasti my\u00f6s koulutusvientiin, sill\u00e4 maabr\u00e4ndin keskeiset piirteet liittyiv\u00e4t Suomessa korkeaan osaamiseen ja sit\u00e4 kautta syntyneeseen turvallisuuteen ja tasa-arvoon. Sen vuoksi maabr\u00e4ndin koulutusvientiin liittyv\u00e4n merkityssuhteen hy\u00f6dynt\u00e4minen voisi tuottaa parempia taloudellisia tuloksia koulutusviennin kent\u00e4ll\u00e4. Haastattelujen perusteella Suomen koulutusvienti\u00e4 ja maabr\u00e4ndi\u00e4 vahvistettiin aktiivisten toimijoiden sek\u00e4 korkealaatuisen, selke\u00e4n ja\nlaadukkaan koulutuksen avulla. Haasteina koulutusviennin myynnilliselle kehitt\u00e4miselle n\u00e4htiin yhteiskunnalliset hidasteet, k\u00e4ytettyjen markkinoinnin keinojen tavanomaisuus ja tuotteistamisen puutteellisuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-29T07:33:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-29T07:33:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maabr\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndi-identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomen maabr\u00e4ndin merkitys koulutusviennille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010296437", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erottautuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuotteistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen p\u00e4\u00e4oma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vienti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansainv\u00e4listyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvienti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72390
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4fd81b58-4006-4b4d-bbbb-6281d68b1a56\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010296437.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskela, Susanna Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille maabrändi brändi-identiteetti Markkinointi Marketing 20423 erottautuminen tuotteistus henkinen pääoma osaaminen vienti kansainvälistyminen koulutus brändit koulutusvienti Suomi markkinointi
title Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille
title_full Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille
title_fullStr Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille
title_full_unstemmed Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille
title_short Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille
title_sort suomen maabrändin merkitys koulutusviennille
title_txtP Suomen maabrändin merkitys koulutusviennille
topic maabrändi brändi-identiteetti Markkinointi Marketing 20423 erottautuminen tuotteistus henkinen pääoma osaaminen vienti kansainvälistyminen koulutus brändit koulutusvienti Suomi markkinointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi Suomi brändi-identiteetti brändit erottautuminen henkinen pääoma kansainvälistyminen koulutus koulutusvienti maabrändi markkinointi osaaminen tuotteistus vienti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72390 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010296437
work_keys_str_mv AT koskelasusanna suomenmaabrändinmerkityskoulutusviennille