Muntliga övningar i läroböcker en läroboksanalys av Hallonbåt 5–6 och På gång 3

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3 painottavat suullisia tehtäviä. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää noudattavatko oppikirjat opetussuunnitelman tavoitteita koskien suullista kielitaitoa. Tutkin myös, kuinka ääntämistä käsi-tellään oppikirj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Luoto, Jesse
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72389
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3 painottavat suullisia tehtäviä. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää noudattavatko oppikirjat opetussuunnitelman tavoitteita koskien suullista kielitaitoa. Tutkin myös, kuinka ääntämistä käsi-tellään oppikirjoissa. Aineistona tutkimuksessani toimi yläkoulun yhdeksännen luokan ruotsin oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3. Tutkimuksessani käytin metodina kvalitatiivista sisällönanalyysiä, mutta tutkimuksessa on myös kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppikirjat sisältävät kysymys-, luku-, video-, peli-, käännös-, kertomus-, draama ja toistotehtäviä. Oppikirjojen välillä oli eroja suullisten tehtävien määrissä, suurin osa tehtävistä on kysymys- ja toistotehtäviä. Suurin ero oli kertomustehtävien määrässä. Tulokset osoittavat myös, että Hallonbåt 5–6 noudattaa opetussuunnitelmaa tarkemmin ja painottaa suullisia tehtäviä enemmän kuin På gång 3. Tutkimuksessa selvisi myös, että Hallonbåt 5–6 painotti ääntämisen harjoittelua enemmän kuin På gång 3.