Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan ja miten luokanopettajia voidaan tukea työrauhaan liittyvissä asioissa. Tutkimus on laadullinen, ja sen metodinen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneutti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Keskilammi, Terhi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72378
_version_ 1826225712449716224
author Keskilammi, Terhi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Keskilammi, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Keskilammi, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Keskilammi, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan ja miten luokanopettajia voidaan tukea työrauhaan liittyvissä asioissa. Tutkimus on laadullinen, ja sen metodinen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut suoritettiin etäyhteydellä ja siihen osallistui viisi kokenutta luokanopettajaa Länsi-Suomesta. Tutkimusaineisto analysoitiin merkitysten analyysin ja tulkinnan kautta. Tutkimuksen tuloksista nousi oppilaan turvallisuuden tunne luokassa erittäin merkitykselliseksi asiaksi. Työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisessa nousivat luokanopettajien merkittäviksi kokemuksiksi oppilaan tuntemus, opettaja-oppilassuhde, yhteisöllisyys, sosiaaliset taidot ja struktuuri. Nämä painottuvat erityisesti lukuvuoden alussa. Muita merkityksellisiä asioita työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisessa olivat oppitunnin ja päivän alun rauhoittaminen, osallisuus, fyysiseen tilaan liittyvät tekijät sekä koulupäivän mielekkyys. Luokanopettajat kokivat pitkälti yksilöllisesti sen, mitä he kaipaavat konkreettisesti tuekseen työrauha-asioissa. Osa opettajista korosti toisen aikuisen läsnäolon tarvetta luokassa ja erityisesti koulunkäynninohjaajan apu koettiin hyvin merkityksellisenä. Tutkimustuloksista nousi esiin myös hyvin vahva opettajien työyhteisöjen yhteisöllisyys, jossa haluttiin tukea toisia työrauhahäiriöissä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että on tärkeä vahvistaa opettajien työyhteisöjen ilmapiirejä sellaisiksi, joissa opettajien olisi mahdollisuus puhua työrauhaan liittyvistä asioista ja jakaa yhteisesti toisille toimivia tapoja työrauhan rakentamiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keskilammi, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-28T06:35:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-28T06:35:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72378", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6rauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan ja miten luokanopettajia voidaan tukea ty\u00f6rauhaan liittyviss\u00e4 asioissa. Tutkimus on laadullinen, ja sen metodinen l\u00e4hestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla. Haastattelut suoritettiin et\u00e4yhteydell\u00e4 ja siihen osallistui viisi kokenutta luokanopettajaa L\u00e4nsi-Suomesta. Tutkimusaineisto analysoitiin merkitysten analyysin ja tulkinnan kautta.\nTutkimuksen tuloksista nousi oppilaan turvallisuuden tunne luokassa eritt\u00e4in merkitykselliseksi asiaksi. Ty\u00f6rauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisessa nousivat luokanopettajien merkitt\u00e4viksi kokemuksiksi oppilaan tuntemus, opettaja-oppilassuhde, yhteis\u00f6llisyys, sosiaaliset taidot ja struktuuri. N\u00e4m\u00e4 painottuvat erityisesti lukuvuoden alussa. Muita merkityksellisi\u00e4 asioita ty\u00f6rauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisessa olivat oppitunnin ja p\u00e4iv\u00e4n alun rauhoittaminen, osallisuus, fyysiseen tilaan liittyv\u00e4t tekij\u00e4t sek\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4n mielekkyys. Luokanopettajat kokivat pitk\u00e4lti yksil\u00f6llisesti sen, mit\u00e4 he kaipaavat konkreettisesti tuekseen ty\u00f6rauha-asioissa. Osa opettajista korosti toisen aikuisen l\u00e4sn\u00e4olon tarvetta luokassa ja erityisesti koulunk\u00e4ynninohjaajan apu koettiin hyvin merkityksellisen\u00e4. Tutkimustuloksista nousi esiin my\u00f6s hyvin vahva opettajien ty\u00f6yhteis\u00f6jen yhteis\u00f6llisyys, jossa haluttiin tukea toisia ty\u00f6rauhah\u00e4iri\u00f6iss\u00e4. \nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 vahvistaa opettajien ty\u00f6yhteis\u00f6jen ilmapiirej\u00e4 sellaisiksi, joissa opettajien olisi mahdollisuus puhua ty\u00f6rauhaan liittyvist\u00e4 asioista ja jakaa yhteisesti toisille toimivia tapoja ty\u00f6rauhan rakentamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-28T06:35:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-28T06:35:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauhah\u00e4iri\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6rauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010286425", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha (ty\u00f6yhteis\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkayhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72378
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f9050b6-5ec2-4ad0-909f-79a71cf3eff1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010286425.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keskilammi, Terhi Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan työrauhahäiriöt Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työrauha (työyhteisöt) toimintakulttuuri luokanopettajat vuorovaikutus opettajat oppilaat luokkayhteisö
title Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan
title_full Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan
title_short Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan
title_sort luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan
topic työrauhahäiriöt Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työrauha (työyhteisöt) toimintakulttuuri luokanopettajat vuorovaikutus opettajat oppilaat luokkayhteisö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat luokkayhteisö opettajat oppilaat toimintakulttuuri työrauha (työyhteisöt) työrauhahäiriöt vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72378 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010286425
work_keys_str_mv AT keskilammiterhi luokanopettajienkokemuksiatyörauhaatukevantoimintakulttuurinrakentamisestaluokka