Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana

Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on matematiikan sanalliset tehtävät alkuopetuksessa luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, ymmärtää ja tulkita luokanopettajien kokemuksia sanallisista tehtävistä matematiikan opetuksessa. Tutkimuksella pyrittiin selvittäma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sipiläinen-Ersta, Jenna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72351
_version_ 1828193075978043392
author Sipiläinen-Ersta, Jenna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sipiläinen-Ersta, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sipiläinen-Ersta, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sipiläinen-Ersta, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on matematiikan sanalliset tehtävät alkuopetuksessa luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, ymmärtää ja tulkita luokanopettajien kokemuksia sanallisista tehtävistä matematiikan opetuksessa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, millaisena tarinankerronta näkyy luokanopettajien kokemuksissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin avoimella haastattelulla. Haastateltavana oli neljä alakoulussa työskentelevää luokanopettajaa, joilla on kokemusta al- kuopetuksesta ja erityisesti alkuopetuksen matematiikan opettamisesta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin kartoittamalla niissä esiintyneitä teemoja. Teemojen myötä muodostui seuraavat kolme merkityskokonaisuutta: luokanopettajien kokemukset matematiikan sanallisista tehtävistä, oppilaan matemaattinen kehitys sekä erilaiset opetusmenetelmät matematiikan sanallisten tehtävien tukena. Tutkimus osoitti, että matematiikan sanalliset tehtävät koetaan edelleen haastaviksi. Haasteena alkuopetuksen sanallisissa tehtävissä koettiin oppilaiden heikko lukutaito sekä matematiikan oppikirjojen sisältämät sanalliset tehtävät, joihin oppilaiden on vaikea samaistua ja näin luoda merkityksiä. Sanallisten tehtävien opetuksen tukena luokanopettajat käyttivät paljon erilaisia eriyttäviä menetelmiä, joista yksi oli tarinankerronta. Tarinankerronta opetusmenetelmänä luo mielekkyyttä opiskeluun, mahdollistaa merkitysten luomisen sekä kehittää oppilaan matemaattista ajattelua. Tulosten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajat kaipaavat opetukseen lisämateriaalia sanallisten tehtävien opetuksen tueksi.
first_indexed 2020-10-27T21:05:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sipil\u00e4inen-Ersta, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-27T07:47:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-27T07:47:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72351", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n pro gradu -tutkielman aiheena on matematiikan sanalliset tehta\u0308va\u0308t alkuopetuksessa luokanopettajien na\u0308ko\u0308kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, ymma\u0308rta\u0308a\u0308 ja tulkita luokanopettajien kokemuksia sanallisista tehta\u0308vista\u0308 matematiikan opetuksessa. Tutkimuksella pyrittiin selvitta\u0308ma\u0308a\u0308n, millaisena tarinankerronta na\u0308kyy luokanopettajien kokemuksissa.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa ka\u0308ytettiin fenomenologis-hermeneuttista la\u0308hestymistapaa. Aineisto kera\u0308ttiin avoimella haastattelulla. Haastateltavana oli nelja\u0308 alakoulussa tyo\u0308skenteleva\u0308a\u0308 luokanopettajaa, joilla on kokemusta al- kuopetuksesta ja erityisesti alkuopetuksen matematiikan opettamisesta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin kartoittamalla niissa\u0308 esiintyneita\u0308 teemoja. Teemojen myo\u0308ta\u0308 muodostui seuraavat kolme merkityskokonaisuutta: luokanopettajien kokemukset matematiikan sanallisista tehta\u0308vista\u0308, oppilaan matemaattinen kehitys seka\u0308 erilaiset opetusmenetelma\u0308t matematiikan sanallisten tehta\u0308vien tukena.\nTutkimus osoitti, etta\u0308 matematiikan sanalliset tehta\u0308va\u0308t koetaan edelleen haastaviksi. Haasteena alkuopetuksen sanallisissa tehta\u0308vissa\u0308 koettiin oppilaiden heikko lukutaito seka\u0308 matematiikan oppikirjojen sisa\u0308lta\u0308ma\u0308t sanalliset tehta\u0308va\u0308t, joihin oppilaiden on vaikea samaistua ja na\u0308in luoda merkityksia\u0308. Sanallisten tehta\u0308vien opetuksen tukena luokanopettajat ka\u0308yttiva\u0308t paljon erilaisia eriytta\u0308via\u0308 menetelmia\u0308, joista yksi oli tarinankerronta. Tarinankerronta opetusmenetelma\u0308na\u0308 luo mielekkyytta\u0308 opiskeluun, mahdollistaa merkitysten luomisen seka\u0308 kehitta\u0308a\u0308 oppilaan matemaattista ajattelua. Tulosten perusteella voidaan todeta, etta\u0308 luokanopettajat kaipaavat opetukseen lisa\u0308materiaalia sanallisten tehta\u0308vien opetuksen tueksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-27T07:47:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-27T07:47:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanalliset teht\u00e4v\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarinankerronta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikan sanalliset teht\u00e4v\u00e4t ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010276400", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72351
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:37Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0032c1b4-eff8-44cf-a4d3-938e8225c1bc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010276400.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sipiläinen-Ersta, Jenna Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana sanalliset tehtävät tarinankerronta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka alkuopetus
title Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana
title_full Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana
title_fullStr Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana
title_full_unstemmed Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana
title_short Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana
title_sort matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana
title_txtP Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana
topic sanalliset tehtävät tarinankerronta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka alkuopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus matematiikka sanalliset tehtävät tarinankerronta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72351 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010276400
work_keys_str_mv AT sipiläinenerstajenna matematiikansanallisettehtävätjaniidenopettaminenalkuopetuksenopettajienkok